Kotisivut ovat yrityksen kuin yrityksen tärkein kanava verkossa. Siellä tietojen, tuotteiden ja palveluiden on aina oltava ajan tasalla, sillä kotisivut ovat paitsi yrityksen käyntikortti verkossa, myös monesti se ensimmäinen paikka, josta asiakkaat tietoa etsivät.
Onko kotisivuistasi tullut tiedon hautausmaa?
Yllättävän usein ajatellaan, että riittää, kun kotisivut on kertaalleen tehty. Tuotteet, palvelut, hinnat tai jopa koko liiketoiminta ovat sivujen perustamisen jälkeen saattaneet muuttua, mutta kotisivut jäävät päivittämättä.
On tietysti luonnollista, että yritys keskittyy liiketoimintaan, kehittää uusia tuotteita ja pudottaa vanhoja pois valikoimasta, mutta on aina muistettava, että asiakkaita vartenhan näitä muutoksia tehdään. Ja mistä asiakas tiedon tuotteista saa, ellei juuri kotisivuilta?
Maailma muuttuu – muuttuvatko kotisivut?
Maailma on muuttunut lyhyessä ajassa. Vain pari vuotta sitten meillä oli vielä erilainen tapa etsiä asioita, ja se, mikä silloin toimi, ei ehkä toimikaan enää. Asioita haetaan eri sanoilla kuin jokin aika sitten, samoin tekniset vaatimukset sivuille ovat muuttuneet.
Pitäisi aina pyrkiä rakentamaan verkkosivut yritykselle sen mukaan, mitä loppukäyttäjän halutaan sivustolla tekevän ja tämä juuri on viimeisten 5–6 vuoden aikana muuttunut.
Lue lisää siitä, miten hakukäyttäytymisemme on viime vuosina muuttunut.
Kun asiakkaiden käyttäytyminen muuttuu, täytyy myös kotisivujen muuttua.
Kun etsimme tietoa verkosta, haluamme olla varmoja siitä, että tieto on ajantasaista. Google näyttää nykyään hakutuloksissa, jos sivustoa ei ole vähään aikaan päivitetty, mikä vähentää asiakkaan luottamusta sivua kohtaan. Klikkaisitko itse sivuja, joka on viimeksi päivitetty 2 vuotta sitten, vai toista sivua, joka on päivitetty hiljattain ja josta voit olla varma, että tieto on ajantasaista ja oikeaa?
Samoin vaikkapa vuosia vanha hinnasto saa käyttäjän miettimään, voiko se enää olla oikea. Vaikka tietosi eivät siis olisi muuttuneet, kannattaa sivuja kuitenkin päivittää säännöllisesti tuomalla sinne ajantasaiset hinnastot (vaikka hinnat eivät muuttuisi, huolehdi siitä, että hinnaston päivämäärä on kuluvalta vuodelta), uutisia ja muita uusia sisältöjä.
Mikä kotisivuilla on muuttunut?
Kun aiemmin riitti, että navigaatiossa oli ”ota yhteyttä”- linkki, pitää nyt olla selkeästi näkyvillä puhelinnumero, johon voi soittaa clik to call -toiminnolla, toisin sanoen suoraan puhelimella. Kun Google-hauista jo 60% tehdään mobiilisti, ohjautuu näistä hauista väistämättä iso osa yritysten verkkosivuille. Sivujen on siis palveltava mobiilikäyttäjiä.
Samoin selkeä yhteydenottolomake tai mieluummin chat-palvelu varmistavat, että asiakkaasi saa yritykseen yhteyden silloin, kun se on hänelle ajankohtaista. Chatbotit palvelevat asiakkaita äärimmäisen tehokkaasti ja osaavasti, eli et joudu käyttämään omaa aikaasi ja resursseja chatin pyörittämiseen.
Mobiilikäyttäjien huomioiminen liittyy myös sivujen latautumiseen ja skaalautuvuuteen. Jos sivut eivät lataudu 3 sekunnin kuluessa, lähtee kävijä pois ja vaikka sama kärsimättömyys näkyy myös pöytäkonekäytössä, korostuu se puhelinselailussa, jossa verkkoyhteys saattaa olla langallista verkkoa heikompi.
Sama pätee sivujen skaalautuvuuteen. Jos sivu ei skaalaudu puhelimen näyttöön, kävijä lähtee pois. Tämän luulisi jo olevan itsestäänselvyys, mutta valitettavasti vieläkin tulee ajoittain vastaan kotisivuja, joissa mobiilikäyttäjiä ei ole huomioitu lainkaan.
Yrittäjä, opi mitä tarvitaan toimivien kotisivujen rakentamiseen!
Lataa opasOhjaa asiakkaat toimintaan
Kaikilla kotisivuilla on aina joku tarkoitus, joku asia, joka halutaan asiakkaan tekevän. Tämä voi olla:
- yhteydenottopyyntö
- soitto yritykseen
- suora osto
- ajanvaraus
- tietojen antaminen asiakkaille
Näiden tietojen on siis oltava selkeästi esillä ja sivuilla täytyy olla selkeä CTA (Call to Action eli toimintakehotus), joka ohjaa asiakkaan jättämään tarjouspyynnön tai vaikkapa tekemään suoran oston. Näin autat asiakkaita löytämään sen, mitä he ovat etsimässä ja saat samalla liidejä, kauppaa ja varauksia kalenteriin.
Kun tiedämme, mitä haluamme asiakkaiden sivuilla tekevän, täytyy se tieto olla helpoimmin löydettävissä. Ylipäänsä selkeys sivujen rakenteessa, teksteissä ja käytettävyydessä luo hyvää asiakaskokemusta ja saa asiakkaat pysymään sivuilla.
Kotisivujen sisältö kuntoon
Yksi iso asia kotisivujen toimivuudessa on niiden konkreettinen sisältö, eli tieto, joka sivuiltasi löytyy. Tämä on sekä tekstiä että kuvaa. Kun nyt katsot oman yrityksesi kotisivuja – onko sisältö ajantasainen ja oletko selvillä hakukoneiden muutoksista joista aiemmin mainittiin ja huomioit ne sivuillasi? Jos näin on, onneksi olkoon – olet yksi niistä yrityksistä, joilla asiat ovat kunnossa. Valitettavasti näin ei aina ole.
Seuraa aikaasi – maailma muuttuu nopeasti
Kotisivujen on löydyttävä verkossa, sehän on selvä. Runsas ja aiheeseen liittyvä sisältö auttaa sivuja löytymään, mutta löytymiseen liittyy myös paljon muita vaatimuksia, jotka tuppaavat muuttumaan. Esimerkiksi hakukoneiden indeksointi muuttuu jatkuvasti, painopiste on viime vuosina ollut nimenomaan sisällön laadussa, ei niinkään sivujen teknisessä toteutuksessa. Esimerkiksi hakusanoilla ei ole enää samanlaista merkitystä metatiedoissa kuin aiemmin, mutta niillä on merkitystä tekstissä.
Jos sivut on tehty aikana, jolloin Google ei ymmärtänyt suomen kielen taivutusmuotoja, on sivut voitu toteuttaa siten, että hakusanat on pidetty perusmuodossa. Nykyään Google pystyy tulkitsemaan myös taivutusmuotoja ja arvostaakin sujuvaa, rikasta ja asiakasta palvelevaa tekstiä. Siksi vanhat tekstit kannattaa käydä läpi ja tehdä tekstistä luettavampaa.
Ammattilainen seuraa aikaansa
Yritykset välillä ajattelevat säästävänsä tekemällä kotisivut itse, mutta onko yrittäjä kotisivujen ja markkinoinnin ammattilainen vai pikemminkin oman alansa ammattilainen? Kotisivuihin liittyy niin niiden sisältöön, tekniseen toteutukseen ja löydettävyyteen liittyviä asioita, joiden kehitystä ja muutoksia alan ammattilaiset seuraavat, mutta jotka voivat yrittäjälle tuntua monimutkaisilta.
Räikeät kirjoitusvirheet karkottavat asiakkaat
Yksi iso asia kotisivuilla on ilmaisun selkeys. Monesti yrityksen henkilökunta on niin sisällä omassa bisneksessään, ettei osaa kertoa asiaa yleiskielisesti, vaan tekstissä viljellään vaikeasti ymmärrettävää ammattisanastoa ja jargonia. Sisällöntuotannon ammattilainen osaa esitellä yrityksen tuotteet ja palvelut niin, että teksti palvelee nimenomaan ostavaa asiakasta. Kannattaakin aina muistaa kenelle sivut on tehty – tuskin yritykselle itselleen vaan sille maksavalle asiakkaalle.
Jos kotisivuja on tekemässä kirjoittamisen ammattilainen, on teksti kotisivuilla sekä ymmärrettävää, että kieliopillisesti oikein, sillä pienetkin kirjoitusvirheet luovat epäluottamusta. On merkitystä sillä, ovatko pilkut, pisteet ja muut välimerkit sekä yhdyssanat oikein. Jos yritys esimerkiksi myy kaivinkoneita, ei herätä luottamusta, jos sivuilla mainostetaan ”kaivin koneita”. Vaikka olemmekin somessa ja tekstiviesteissä tottuneet siihen, ettei kieliopista tarvitse välittää, ei sama huolettomuuden logiikka päde kotisivuilla.
Opi rakentamaan toimivat yrityskotisivut!
Lataa opasAjankohtainen sisältö esiin
Hyvää sisältöä voi toki tuottaa itsekin, jopa helposti. Oletko huomannut, että sosiaaliseen mediaan tulee nopeasti ja vaivatta tehtyä nosto, jos yritys on vaikkapa osallistumassa johonkin tapahtumaan? Mutta näkyykö sama uutinen kotisivuillasi? Kaikki uutiset, tiedotteet ja muut ajankohtaiset asiat luovat sivuille hyvää sisältöä, joka kuten sanottu palvelee sekä asiakkaita että hakukoneita. Postaa siis sivujesi uutisvirtaan kaikki se sisältö, mikä tuo lisäarvoa asiakkaille: olemme messuilla, aukioloaikamme ovat muuttuneet jne.
Jos olet oman alasi asiantuntija, tuo sitä esiin, sillä asiakkaat kaipaavat lisätietoja. Hyvää sisältöä saat tekemällä vaikkapa ohjevideoita, blogeja ja muuta auttavaa sisältöä, näitä ovat vaikkapa referenssitarinat sekä oman osaamisen ja työn laadun esiintuominen.
Kotisivut ovat aina omassa hallinnassasi
Suomalaisista 71% ei luota siihen, että yrityksen tiedot ovat verkossa oikein.
Onkin todella tärkeää huolehtia, että tiedot ovat ajantasaiset muuallakin, mutta erityisen tärkeää on huolehtia kotisivujen tietojen ajantasaisuudesta. Verkkosivut ovat se lähde, johon myös eniten luotetaan, sillä ne ovat aina yrityksen itsensä hallinnoimat, eikä tietoja voi kukaan muu päivittää.
Siksi kotisivuilla onkin kiinnitettävä huomiota eniten etsittyihin tietoihin, kuten aukioloaikoihin. Aukioloaikojen vapautumisen jälkeen emme voi automaattisesti olettaa, että vaikkapa juhlapyhänä yritys on kiinni.
Jos siis yrityksen kotisivut sanovat, että yritys palvelee vaikkapa perjantaina, voi asiakas olettaa, että näin on, vaikka kuinka olisi joulu tai juhannus. Jos päivität vaikkapa someen että olet kiinni, mutta kotisivuilla lukee, että olet auki, saat sekä asiakkaasi että Googlen hämmentymään. Huolehdi siis siitä, että tiedot ovat oikein ja yhtenäiset. On myös hyvä muistaa, ettet voi itse vaikuttaa siihen, missä kanavissa asiakkaasi yritystäsi etsii. Siksi tietojen pitää olla päivitettynä verkon kaikkiin tärkeimpiin kanaviin.
Pähkinänkuoressa: pidä tiedot kotisivuilla oikeina, päivitä sivuja säännöllisesti ja ota tarvittaessa avuksi ammattilainen.
Artikkelia on päivitetty 09.06.2023