Kuvia yrityksen kotisivuille – ohjeita kuvaajalle

24.1.2019 | Lukuaika 9 min

Teitpä kotisivusi sitten itse tai tilasitpa ne ulkopuoliselta toimijalta, tarvitaan sivuille sisältöä kertomaan yrityksestäsi. Tärkeintä sisältöä ovat yrityksesi toimintaa mahdollisimman hyvin ja koukuttavasti kuvaileva teksti sekä mielenkiintoiset ja havainnollistavat kuvat.

Tässä artikkelissa keskitymme kuviin; miksi kuvia tarvitaan, miten niitä otetaan ja minkälaisia niiden tulisi olla. Parhaimmat kuvat saa tietysti ammattilaiskuvaajalta, mutta vinkeillämme pystyt itsekin tuottamaan kotisivuillesi tarpeeksi laadukkaita kuvia ja siten palvelemaan asiakkaitasi entistäkin paremmin.

Kuvien aiheet − näytä yrityksesi parhaat puolet

Kuvien aiheet on helppo valita; niiden tulee liittyä yritykseesi. Asiakkaat haluavat nähdä autenttista kuvaa yrityksen kaikesta toiminnasta aina liikerakennuksista henkilökuntaan. Näin he saavat realistisen käsityksen siitä, minkälainen palveluntarjoaja on kyseessä. Kuvia voi ottaa esim. seuraavista kohteista:

  • yrityksen toimitilat sisätiloissa: myyntitiski, tuotantotilat, asiakastilat, tuotteiden esillepano, jne.
  • ulkotiloissa: liikerakennus muutamasta eri kulmasta, miljöö
  • tuotevalikoima
  • kalusto
  • henkilökunta (kasvokuvat & työskennellessä)
  • referenssikohteet.

Referenssikuvat ovat erityisen tärkeitä, jos toimit alalla, jossa työnjälki on keskeinen osa palvelua ja asiakas saattaa tehdä ostopäätöksen sen perusteella. Tällaisia aloja ovat esimerkiksi rakennus-, remontointi- ja kauneudenhoitoala. Referenssikuvien ottamiseen ja julkaisuun tulee aina pyytää lupa.

Toinen toimiva kuva-aihe on yrityksen henkilökunta. Pelkkien naamataulujen sijaan kannattaa ottaa kuvia henkilökunnasta myös työn touhussa; ihmiset tuovat kuviin elävyyttä ja mielenkiintoa. Samalla saat tuotua esiin yrityksen työskentelykulttuuria ja työn laatua.

Kuvanlaatu on aina etusijalla

Kuvien tärkein tehtävä on informaation antaminen, joten luonnollisesti niiden laadun on oltava hyvä. Tämä tarkoittaa digitaalisessa, netissä julkaistavassa kuvassa riittävää resoluutiota ja tarpeeksi ”isoja” kuvia. Nykyisillä älypuhelimilla saa riittävän hyvälaatuisia kuvia kotisivuille, pidä vain huoli, ettet ota kuvia vastavaloon.

Mitä resoluutio sitten tarkoittaa?

Resoluutiolla tarkoitetaan pikselien lukumäärää mittayksikköä kohden, joka ilmoitetaan kuvissa yleensä pikseleinä tuumaa kohti. Pikseli taas on väripiste, joista digikuvat muodostuvat. Resoluutio kertoo kuvan tarkkuudesta ja koosta; mitä suurempi resoluutio on, sitä parempi on kuvan tarkkuus ja sitä myötä myös kuvatiedoston koko.

Kuten sanottu, nykyisissä älypuhelimissa on yleensä riittävän hyvä kamera, puhumattakaan digikameroista tai järjestelmäkameroista. Huomioi kuitenkin, että mitä isompia kuvia kotisivuillesi laitat, sitä hitaammin kuvat latautuvat. Tämä taas ei kotisivujen käytettävyyden kannalta ole optimaalista, ja asiakkaat voivat kaikota muille, nopeammin latautuville sivustoille.

Miten otan hyvän kuvan?

Kun olet tietoinen kotisivulle tulevien kuvien aiheista, laatuvaatimuksista sekä sopivista kuvausvälineistä, päästään siihen, miten otetaan hyvä kuva. Hyvässä kuvassa korostuvat seuraavat asiat:

  • tarkkuus
  • valo/varjo
  • rajaus

Kuvan tarkkuutta sivusimme hieman edellisessä kappaleessa; tarkkuus liittyy sekä kuvan resoluutioon (laatuun) että siihen, että kuva on otettu vakaalla kädellä hyvässä valossa. Kotisivuille eivät siis kelpaa tärähtäneet, hämärät kuvat, koska ne eivät kerro asiakkaallesi mitään yrityksestäsi tai sen toiminnasta.

Valon ja varjon tasapaino on myös huomioitava kuvatessa. Yritä aina kuvata aiheesi hyvässä valossa niin, että ne erottuvat mahdollisimman hyvin. Älä kuvaa vastavaloon kuten ikkunaan tai aurinkoon päin, ja esimerkiksi toimitilojesi julkisivu kannattaa kuvata kirkkaana ja kauniina päivänä kevät- tai kesäaikaan, jolloin kuvausympäristö on edustavimmillaan. Varjoisat kuvat luovat helposti tunkkaista ja synkeää tunnelmaa.

Kuvan rajaaminen on tärkeää, jotta kuvan pääasia erottuu. Tuotekuvissa voit ottaa sekä yleiskuvia että rajata kuvaa niin, että yksityiskohdat ja ominaisuudet korostuvat. Kaikkein helpoin ja tavallisin tapa kuvata kohteita on pitää kuvan pääaihe keskellä, mutta harjaantuneempi kuvaaja voi keksiä mielenkiintoisempiakin rajauksia.

Kuvan omistaminen – älä käytä muiden ottamia kuvia ilman lupaa

Eikö olisi itse kuvaamisen sijaan helpompaa vain hakea netistä yrityksellesi sopivia kuvia kotisivuille? Se voi toki alkuun tuntua kätevältä ratkaisulta, mutta voi pahimmillaan johtaa mojovaan sakkorangaistukseen.

Useilla netistä löytyvillä kuvilla on nimittäin tekijänoikeussuoja, joka tarkoittaa sitä, että vain kuvaajalla on oikeus käyttää ottamaansa kuvaa ja luovuttaa se muitten käytettäväksi. Kuvaaja voi periä käytöstä maksun, jonka jälkeen kuvaa saa käyttää.

Jos kuvaaja huomaa kuvaansa käytetyn ilman lupaa, voi hän tehdä asiasta rikosilmoituksen. Älä siis lataa netistä satunnaisia, muiden ottamia kuvia ja käytä niitä kotisivuillasi ilman lupaa, vaan ota itse omat kuvasi, tilaa ne ammattilaiselta tai käytä netin kuvapankkeja.

Eikö kuvaaminen onnistu? Muista ilmaiset kuvapankit!

Vaikka onkin suositeltavaa käyttää kotisivuilla aitoja, omaan yritykseesi liittyviä kuvia, voi joskus olla tarpeellista turvautua kuvapankkikuviin. Kuvapankkikuvat ovat hyvä vaihtoehto, sillä ne ovat yleensä tarkkoja, hyvin rajattuja, sopivan kokoisia ja neutraaleja sopien erinomaisesti ns. täytekuviksi tai taustakuviksi.

Kuvista ei välttämättä tarvitse edes maksaa, sillä ilmaisia kuvapankkeja on useita erilaisia. Hyvän kuvapankin saati sitten hyvien kuvien löytäminen kuvapankista voi kuitenkin olla pienen etsiskelyn takana. Seuraavaksi kerrommekin vinkit siihen, mistä löydät ilmaisia kuvapankkeja ja miten valita kuvat yrityksen kotisivuille.

Haluatko uudet nettisivut yrityksellesi? Fonectan avaimet käteen -kotisivut ovat hakukoneystävälliset, teknisesti toimivat ja sisällöltään laadukkaat.

Ilmaisia kuvapankkeja ja miten valita kuvat yrityksen kotisivuille

Laadukas kuvamaailma on tärkeä osa kotisivujesi edustavuutta. Ota siis talteen vinkkimme ilmaisista kuvapankeista sekä siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon kuvapankkikuvia käytettäessä.

Verkkosivujesi välittämä tunnelma ja yrityskuva kertoo asiakkaalle vahvaa tarinaa. Tuon tarinan tulisi olla harkittu ja kuvastaa mahdollisimman aidosti yritystäsi – ja verkkosivujesi sekä muun verkkomateriaalisi kuvitus on tässä tärkeässä roolissa.

Parhaiten välität yrityksesi tunnelmaa aidoilla ja laadukkailla, ammattilaisen ottamilla kuvilla yrityksesi todellisesta toimintaympäristöstä. Aina nuo kuvat eivät kuitenkaan riitä eheän kokonaisuuden ja halutun tunnelman luomiseksi, ja silloin kannattaa turvautua kuvapankkien laajoihin valikoimiin.

Vinkit kuvien valintaan

Kuvapankkien anti kattaa otoksia laidasta laitaan ja runsaudenpula voi sokaista kokemattoman kuvienetsijän. Siksi annamme muutamia hyviä neuvoja siitä, mitä tulee ottaa huomioon kuvapankkikuvia yrityksen kotisivuille valitessa, ja lopuksi vinkkaamme myös ilmaisia kuvapankkeja, joista kuvien metsästys on hyvä aloittaa.

Mieti, millaisen kuvan haluat yrityksestäsi välittää.

Kuvapankkien valikoimat ovat niin laajoja, että ilman selkeää ajatusta siitä, miltä haluat yrityksesi kuvamaailman näyttävän, voit tulla haalineeksi hyvin sekalaisen sarjan erilaisia kuvia ilman selkeää yhtenäistä linjaa. Määrittele ja kirkasta mieleesi siis ensin yrityksesi brändi, värimaailma, arvot ja yrityskuva, jonka haluat asiakkaillesi välittää, ja suunnittele kuvamaailma tukemaan eheästi edellä mainittuja – näin vältyt varmemmin hämmentävältä sillisalaatilta.

Etsi oikeanlaista kuvaa oikeaan käyttötarkoitukseen

Etsitkö kuvituskuvaa kotisivujen välilehden banneriin, uutiskirjeeseen tai vaikkapa blogitekstin kuvitukseen? Kuvan tehtävä on tukea ja vahvistaa viestiäsi, joten mieti aina tarkkaan, millaisella kuvalla haluat viestiäsi tehostaa. Kuvapankkien kuvat ovat aina yleisempiä, yrityksesi omat kuvat yksityiskohtaisempia ja persoonallisempia. Jos yhdistelet molempia, tee myös se harkiten.

Pyri aitouteen kuvakielessäsi

Taiteelliset kuvat ovat oma lukunsa ja ne on helppo erottaa oikeita ympäristöjä ja aitoja tilanteita kuvaavista otoksista. Mutta kun etsit jälkimmäisiä kuvapankeista, ole tarkkana. Ihmiset kuvapankkien kuvissa saattavat olla usein teennäisesti poseeraavia tai maisemakuvat vahvasti käsiteltyjä. Joskus kuvat eivät myöskään sovi perisuomalaisen yrityksen imagoon – mutta kaikki riippuu viime kädessä siitä, millaisen kuvan tahdot yrityksestäsi välittää. Aidot, laadukkaat kuvat luovat luotettavimman vaikutelman.

Tunne kilpailijoidesi kuvamaailma

Millaisia kuvia muut alan yritykset käyttävät ja mitä voit oppia heiltä? Haluatko olla kuin he, vai erottua jollain tavalla eduksesi? Kotisivujen ja yrityksen muun verkko- ja painetun materiaalin kuvamaailman luominen ei tarkoita vain tyhjän tilan täyttämistä millä tahansa kuvalla, vaan se liittyy olennaisena osana yrityksen brändistrategiaan. Tee siis myös tutkimusta kilpailijoidesi sivuilla ennen kuin ryhdyt hankkimaan kuvia.

Muista kuvien tekijänoikeudet ja niiden merkitseminen

Kaikkea julkaistavaa materiaalia koskettavat säädökset siitä, miten ja missä yhteydessä niitä saa käyttää ja miten tekijänoikeudet tulee niiden yhteydessä merkitä – sama pätee kuvamateriaaliin. Joidenkin kuvien käyttö on kielletty kaupallisissa yhteyksissä, joissain tekijänoikeuksia ei tarvitse merkitä, jotkut kuvat taas vaativat kuvaajan merkitsemisen kuvan yhteyteen. Ole näissä tarkkana, ettet joudu vastaamaan kuvien käyttöoikeuksien omistajalle myöhemmin. Tutustu myös yleisiin, kuvien käyttöä koskeviin Creative Commons -lisensseihin ja -sääntöihin.

Ilmaisia kuvapankkeja käyttöösi

Kuvapankkeja on netti pullollaan, ja niitä löytää Googlesta vaivattomasti. Vertailu kannattaa, jotta löydät omalle yrityksellesi sopivimmat kuvalähteet.

Yleensä kuvapankki vaatii vähintään kirjautumisen, usein myös maksun per käytetty kuva tai esimerkiksi kuukausittaisen korvauksen kuvapankin vapaasta käytöstä. Harkitse omaa tarvettasi ennen sitoutumista tiettyyn kuvapankkiin. Lopuksi vinkkaamme sinulle muutamia ilmaisia kuvapankkeja, joista on hyvä lähteä liikkeelle.

  • Pexels – Laadukas ja monipuolinen kuvapankki niin yksityis- kuin kaupalliseen käyttöön. Kuvat ovat vapaasti muokattavissa, eikä tekijänoikeuksia tarvitse mainita.
  • Unsplash – Laadukkaita, erottuvia otoksia, joita voit käyttää vapaasti kaupallisissa yhteyksissä.
  • Stocksnap.io – Laaja ja monipuolinen valikoima käyttöoikeusvapaita, ilmaisia kuvia.
  • Pixabay – Creative Commons CC0-lisenssillä julkaistuja kuvia, eli vapaassa käytössä myös kaupallisiin tarkoituksiin.
  • Picjumbo – Laaja valikoima eri aiheisia kuvia, joiden etsinnässä auttavat monipuoliset hakutoiminnot. Sisältää enemmän “peruskuvia” kuin vaikkapa Unsplash.
  • Kuviasuomesta.fi – kotimaisia, käyttöoikeusvapaita maisemakuvia, joskin valikoima ei kovin laaja, ja hakutoimintoa ei ole.
  • ISO Republic – laaja valikoima niin perinteisempiä kuvapankkiotoksia kuin uniikimpia kuvia. Hakutoiminto ei tosin yhtä toimiva, kuin listan yläpään kuvapankeissa.

Artikkelia on päivitetty 14.06.2023