Mitä kotisivuille kannattaa kirjoittaa? Helpot nyrkkisäännöt aloittelijalle
1.2.2019 | Lukuaika 5 min
Yrityksesi ehkä tärkein markkinointikanava on sen kotisivu. Suurin osa kuluttajista aloittaa ostopolkunsa etsimällä tietoa haluamistaan tuotteista ja palveluista verkosta. Auta asiakasta löytämään juuri sinun yrityksesi tarjoamalla kotisivuillasi tietoa yrityksesi tarjonnasta houkuttelevasti ja informatiivisesti. Tässä kotisivujen tekstisisältö on ratkaisevassa roolissa. Pelkkä hieno ulkoasu ei riitä, vaan tekstin avulla saat asiakkaat kiinnostumaan juuri sinun yrityksesi tuotteista ja palveluista. Kokosimme yhteen helppoja vinkkejä siihen, miten teet laadukasta sisältöä sivuillesi.
Teksteillä voit vaikuttaa: huolellisesti kirjoitetuilla teksteillä vahvistat asiakkaan luottamusta yritystäsi kohtaan, tuot asiantuntijuuttasi esille ja madallat ostokynnystä. Kun asiakkaan luottamus on saavutettu ja yhteyden ottaminen yritykseesi on tehty kotisivuillasi helpoksi, saa kotisivujen kautta yhteydenottoja ja sitä kautta kauppaa.
Nämä tiedot on kotisivuilta ainakin löydyttävä
Kotisivujen tarkoitus on esitellä yritystäsi sekä sen tarjoamia tuotteita ja palveluita siten, että potentiaaliset asiakkaat saavat kotisivuilta tarpeeksi tietoa tehdäkseen ostopäätöksen ja ottaakseen yhteyttä. Jokaisen kotisivun perussisältöä ovatkin seuraavat tiedot:
- kuka tekee
- mitä tekee
- missä tekee
- milloin tekee
Edellä mainitut tiedot olisi hyvä olla esillä kotisivujen tekstissä jo ensimmäisissä lauseissa. Esimerkiksi:
”Mikan Autohuolto tarjoaa asiakkailleen kattavat autohuoltopalvelut Tampereen keskustassa. Huoltopalveluiden ohella valikoimiimme kuuluvat myös auton varaosat. Olemme avoinna joka arkipäivä klo 9-18 sekä lauantaisin klo 9-15. Ota yhteyttä ja kysy lisää tai hurauta suoraan huoltamon pihaan!”
Muista kuitenkin päivittää tiedot, jos heti kärkeen tuot esiin hintoja ja aukioloaikoja. Jos tiedot ovat verkossa väärin tai vanhentuneet, pettyy asiakkaasi varmasti.
Testaa maksutta, miten nykyiset kotisivusi toimivat!
Tästä testiin!Syvennä tietoa asiakkaasi tarpeisiin
Kun olet kertonut perustiedot yrityksesi toiminnasta, voit antaa asiakkaille enemmän tietoa palveluistasi ja kertoa niistä tarkemmin. Näin erotut eduksesi kilpailijoista.
Kun asiakas punnitsee ostopäätöstä, haluaa hän yleensä tietää kyseisestä palvelusta mahdollisimman paljon sekä vertailla eri palveluntarjoajia. Tästä syystä esimerkiksi pelkkä palveluiden listaus sivuille ei riitä, vaan sivuilla on hyvä kertoa kattavasti mutta ytimekkäästi, mitä oikein tarjoat. Luonnollisesti asiakkaita kiinnostavat myös hintatiedot, joten kerro kotisivuilla myös hinnoittelusta.
Muista! Yhteystiedot ja aukioloajat kannattaa laittaa selkeästi erikseen näkyviin joka sivulle, jotta yhteydenotto tai yrityksessäsi vierailu on mahdollisimman vaivatonta asiakkaalle. Pidä myös huoli siitä, että ne ovat ajantasaiset, ja että poikkeusaukioloajat vaikkapa juhlapyhien aikaan ovat näkyvillä.
Tarjoa asiakkaillesi myös helppo keino tavoittaa sinut. Lisää sivuillesi:
- Puhelinnumero click-to-call-toiminnolla, jolloin asiakas voi soittaa suoraan kotisivuilta.
- Yhteydenottolomake selkeälle paikalle.
- Tee lomakkeesta dynaaminen tarjoamalla valmiita vaihtoehtoja – näin helpotat viestien käsittelyä.
- Ota käyttöön chatbot tai chat-toiminto, joka palvelee asiakkaitasi aina, kun he kaipaavat apua.
Jaottele tieto omille sivuilleen, jotta kotisivuja on helppo käyttää
Kotisivujen sivumäärällä ei ole rajoituksia, mutta hyvä suositus on vähintään kolmea sivua. Ne voivat olla yksinkertaisimmillaan esimerkiksi:
- Etusivu
- Palvelut
- Yhteystiedot
Kun asiat on jaoteltu selkeästi omille sivuilleen, asiakkaan on helpompi käyttää kotisivujasi ja löytää juuri häntä kiinnostavat tiedot. Selkeä jaottelu auttaa myös hakukoneita löytämään sivusi ja nostamaan ne esiin potentiaalisen asiakkaan tehdessä hakua.
Jaottelu kannattaa erityisesti silloin, kun yrityksesi tarjoaa useampia eri palveluita. Edellisessä kappaleessa mainitsemamme esimerkkiyritys Mikan Autohuolto voisi jaotella palvelunsa vaikkapa näin:
- Etusivu
- Autohuolto
- Varaosat
- Yhteystiedot
Ideana on, että jokaiselle palvelulle on oma sivunsa, jolla kerrotaan enemmän juuri kyseisestä palvelusta. Jos kotisivu käsittää vain yhden sivun, kärsii siitä joko kotisivun informatiivisuus tai käytettävyys. Jos tekstiä on paljon, eivät asiakkaat jaksa lukea pitkää tekstimassaa yhteen pötköön eivätkä palvelut erotu toisistaan. Jos taas tiedot ovat pelkistettyjä, ei asiakas saa kaipaamansa informaatiota vaan siirtyy kilpailijasi kotisivuille.
Yhden palvelun sivu ei myöskään nouse hakukoneissa esiin yhtä tehokkaasti kuin sivu, joka kertoo tietystä palvelusta. Asiakas, joka etsii autohuoltoa, päätyy sen yrityksen sivulle, jolla on oma välilehti autohuollolle, yleinen ”palvelut” -sivu ei tässä haussa todennäköisesti nouse edes esiin. Jaottele tieto siis omille sivuilleen, niin palvelet asiakkaitasi paremmin.
Tekstin hakukoneystävällisyys parantaa sivujen löytymistä verkosta
Miten sinä aloitat palvelun hakemisen verkosta? Kirjoitatko Googleen esimerkiksi ”autohuolto Tampere” ja alat selailla hakukoneen tarjoamia vaihtoehtoja?
Tekstin hakukoneystävällisyydellä voidaan vaikuttaa siihen, miten asiakkaat löytävät juuri sinun kotisivusi lukuisten kilpailijoiden joukosta. Hakukoneystävällisyys tarkoittaa sitä, että kotisivujen teksti on koostettu niin, että hakukoneet (yleisimmin Google) noteeraavat sen ja nostavat sivuston esiin, kun palvelua haetaan netistä. Koska hakukone haluaa palvella käyttäjäänsä, se pyrkii etsimään sinulle sivuja, jotka vastaavat tekemääsi hakua.
Hakukoneystävällisyyteen voi itse vaikuttaa muutamin helpoin keinoin. Kun kirjoitat tekstejä, huomioi nämä asiat:
- Jokaiselle kotisivun sivulle päätetään oma hakusana, jonka tulee esiintyä sivun otsikossa, sekä tekstissä muutamia kertoja. Hakusanan tulee vastata kyseiseltä sivulta löytyvää tietoa; se voi olla esimerkiksi autohuolto, kampaamo, putkiremontti, ja niin edelleen.
- Jos toimit tietyllä paikkakunnalla, mainitse myös paikkakunta hakusanan yhteydessä. Esimerkiksi: ”Mikan autohuolto tarjoaa kaikki autohuollon palvelut Tampereella”.
- Käytä hakusanaa + mahdollista paikkakuntaa pääotsikossa, väliotsikossa ja itse tekstissä. Muutama kerta riittää. Koeta keksiä erilaisia otsikoita.
- Kirjoita hyvää suomen kieltä. Hakukoneet arvostavat huolellisesti kirjoitettua tekstiä.
- Älä kopioi muiden kirjoittamia tekstejä, vaan kerro palveluistasi omin sanoin. Tämä on tärkeää niin tekijänoikeuksien kuin hakukoneystävällisyydenkin kannalta. Myös asiakkaasi arvostavat omaa tekstiäsi.
- Kirjoita jokaiselle sivulle uniikkia tekstiä, eli älä käytä täysin samaa tekstiä useassa kohdassa. Esimerkiksi sanajärjestystä muuttamalla saat jo hieman erilaista tekstiä aikaiseksi.
- Jokaiselle sivulle laaditaan omat metatiedot eli tunnistetiedot. Nämä kohdat löytyvät kotisivun julkaisujärjestelmästä omista kohdistaan. Metatiedot ovat kuin lyhyt tiivistelmä sivun sisällöstä; ne koostuvat otsikosta (Title) ja kuvauksesta (Description) ja sisältävät sivun hakusanan. Metatiedot eivät näy asiakkaille sivustolla, vaan Google-hauissa. Metatietojen tekstin on oltava napakka ja informatiivinen, sillä houkutellaan selailija klikkaamaan sivustolle.
Tekstisisällön hakukoneystävällisyyden huomioiminen on suositeltavaa, sillä se on merkittävä valtti kilpailijoihisi nähden. On tosin muistettava, että pelkkä tekstisisällön hiominen ei välttämättä riitä nostamaan kotisivuasi hakutuloksissa erittäin kilpailluilla toimialoilla sekä isoissa kaupungeissa. Tällöin vaihtoehtona on parantaa sivujen löydettävyyttä muilla keinoilla, kuten mainonnalla tai hakukoneoptimoinnilla.
Jos omat taitosi eivät riitä, ota avuksi kirjoittamisen ammattilainen. Näin sinulle jää aika keskittyä liiketoimintaasi.
Kerro palveluistasi selkeästi, mutta omalla tyylilläsi
Kun palveluistasi kiinnostunut asiakas klikkaa kotisivuillesi, hän haluaa löytää tarvitsemansa tiedon nopeasti. Pyri kertomaan palveluistasi selkeästi ja napakasti, vaikka asiaa olisi paljonkin. Tekstin tyyli voi olla asiallista tai humoristista – tärkeintä on, että se on yrityksellesi luontevaa ja oikeinkirjoitukseltaan moitteetonta.
Selkeän ja informatiivisen tekstin perusta on kappalejako, eli asioiden selkeä jaottelu aihetta kuvaavan otsikon alle. Tämä helpottaa lukemista, ja asiakas voi nopealla vilkaisulla löytää tekstin tärkeimmät kohdat; joku haluaa lukea palvelun yksityiskohtia, joku toinen on kiinnostunut vain hintatiedoista. Kappalejaolla ja informatiivisilla otsikoilla palvelet asiakastasi hyvin. Näin pitkäkin teksti saadaan paloiteltua asiakkaalle helposti silmäiltäväksi ja omaksuttavaksi.
Ulkoista sisällöntuotanto tarvittaessa
Jos aikaa tai osaamista kotisivutekstien kirjoittamiseen ei löydy, voit antaa tekstit ammattikirjoittajan eli copywriterin kirjoitettaviksi. Kertomalla pohjatiedot muun muassa yrityksesi tärkeimmistä palveluista, kilpailuvalteista, toimintaperiaatteista sekä historiasta, copywriter kirjoittaa yrityksesi näköiset, laadukkaat tekstisisällöt, jotka houkuttelevat potentiaalisia asiakkaita tutustumaan palveluihisi ja ottamaan yhteyttä.
Ammattikirjoittaja ottaa myös huomioon tekstien hakukoneystävällisyyden. Kun kotisivujen tekstisisältö on ammattilaisen jäljiltä kunnossa, voit rauhassa keskittyä yrityksesi pyörittämiseen.
Nyt kun tiedät mitä pitäisi tehdä, tässä vielä käytännön vinkit siihen, miten tämä kaikki tapahtuu.
Näin tuotat hyvää sisältöä kotisivuillesi – 8 vinkkiä kirjoittajalle
Kaipaavatko yrityksesi kotisivusisällöt päivitystä tai kokonaan uutta tekstisisältöä? Siispä sormenpäät näppäimistölle ja kirjoittamaan – kaikkihan sen osaavat, eikö? Ei ehkä ihan niinkään, mutta kaikki voivat oppia! Kiinnostavan, oikeakielisen ja hakukoneita miellyttävän verkkotekstin tuottaminen ei ole aivan simppeliä, mutta siinä voi kehittyä paremmaksi pienellä harjoittelulla.
1. Määrittele kotisivujesi tavoite
Tästä puhuimmekin juuri: mieti, mikä on kotisivujesi ensisijainen tavoite? Haluatko lisätä tuotteiden tai palveluiden myyntiä, kasvattaa sähköpostilistaa tai jakaa tietoa alasi viimeisimmästä tutkimuksesta? Sivustolle on ensiarvoisen tärkeää määritellä selkeä tavoite, sillä se ohjaa sinua kirjoittaessasi. Tavoite kiikarissasi sinun on helpompi tuottaa tekstiä, joka saattaa lukijan loogisesti eteenpäin haluttuun toimenpiteeseen saakka.
2. Tiedä, kenelle kirjoitat
Ketkä ovat kohderyhmääsi? Millainen on tyypillinen asiakkaasi? Tunne asiakkaasi ja puhuttele juuri häntä! Kun kirjoitat, pidä hänet mielessäsi. Haluaisiko hän, että puhut hänelle kuin oppilaalle, vaiko ystävälle tai naapurille? Useimmat asiakkaat arvostavat ystävällistä ja kehottavaa sävyä tiukkojen käskyjen tai persoonattomien informaatiotulvien sijaan.
3. Vältä vaikeaa ammattisanastoa
Käytä sanastoa, jonka asiakkaasi ymmärtävät. Vaikka liiketoimintasi ja siihen liittyvät ammattitermit ovat sinulle tuttuja kuin taskunpohjasi, asiakkaasi ei todennäköisesti tunne niitä – siksi juuri hän haluaa ostaa asiantuntijuuden ja palvelun sinulta. Pystyt todistamaan ammattitaitosi muullakin tavalla kuin käyttämällä ammattislangia, joka pahimmassa tapauksessa karkottaa hämmentyneen lukijan kilpailijasi sivuille.
4. Ole selkeä ja ytimekäs
Lukijoilla on verkossa todella lyhyt keskittymiskyky: useimmat surffailijat lukevat enintään kolmanneksen verkkosivun tekstisisällöistä. Kirjoita selkeitä ja napakoita lauseita sekä lyhyitä kappaleita. Kerro tärkein aina ensin ja täydentävät yksityiskohdat myöhemmin. Varsinkin mobiilissa pitkät virkkeet ja kilometrien pituiset kappaleet uuvuttavat lukijan.
Sivuston rakenteen on oltava selkeä, ja jokaisen sivun tulee keskittyä yhteen asiaan. Ohjaa ja linkitä sivulta aina yhteydenottoon – jos asiakas haluaa ottaa sinuun yhteyttä, yhteydenottolomakkeen tai soittopainikkeen täytyy olla yhden klikkauksen päässä! Pidä yhteystietosi esillä jokaisella sivulla myös sivun alapalkissa.
5. Otsikoi napakasti ja muotoile kohtuudella
Tiivistä tekstisisältösi olennaisimmat asiat pääotsikkoon ja väliotsikoihin, jotta lukijan on helppo luoda käsitys sivun sisällöstä yhdellä silmäyksellä. Elävöitä tekstiä ja korosta tärkeitä asioita listauksilla, numeroinneilla, lihavoinneilla ja kursivoinneilla. Tekstin muotoilun määrän suhteen kannattaa kuitenkin olla tarkkana, liiallinen muotoilu voi tehdä tekstistä sekavan oloisen.
6. Päivitä sisältöjä säännöllisesti
Ovatko yrityksesi verkkosivut saavuttamassa reliikkiasemaa, ja säilyneet täysin muuttumattomina jo useamman vuoden ajan? Tuntuuko, että sivuille ei ole mitään päivitettävää, sillä mikään ei ole muuttunut? Työskentelit millä toimialalla tahansa – maailma, ja sen myötä toimialasi ja asiakkaasi muuttuvat, vaikka sitä ei pikkuhiljaa tapahtuvassa muutoksessa huomaisikaan. Ehkä olet kuin huomaamatta alkanut tarjota uutta palvelua tai päivittänyt vanhan tuotteen uuteen kuosiin?
Kaikista liiketoimintaasi liittyvistä muutoksista ja uudistuksista kannattaa tiedottaa kotisivuilla mahdollisimman nopeasti – jos asiakkaasi etsivät tietoa sivuiltasi sitä löytämättä, todennäköistä on, että kauppa menee sivu suun. Myös muita yritykseesi liittyviä uutisia ja kuulumisia on hyvä päivittää sivuille. Niille kannattaa omistaa kokonaan oma sivunsa, jonka voi nimetä vaikkapa blogiksi tai uutissivuksi. Myös hakukoneet arvostavat uutta ja päivitettyä sisältöä.
7. Huolehdi hakukoneystävällisyydestä
Koska viimeksi etsit yritystäsi hakukoneista? Tekstisisältö vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka sivustosi sijoittuu hakukoneiden tuloksissa. Jos kirjoitat hakukoneeseen hakutermiksi tärkeimmän palvelusi ja toimialueesi, löydätkö kotisivujasi ensimmäiseltä, tai edes toiselta sivulta?
Määrittele jokaiselle sivulle yksi tavoitetta vastaava avainsana, jonka ympärille kirjoitat sivun tekstisisällön. Avainsana tuodaan esille ainakin pääotsikossa, mahdollisesti väliotsikossa ja tekstin pituudesta riippuen muutaman kerran tekstissäkin.
8. Ole oma itsesi
Aitous kannattaa aina, myös verkossa. Ole rehellinen, kun kerrot yrityksestäsi ja sen toiminnasta: älä vähättele tai liioittele, tai esitä muuta, kuin mitä yrityksesi edustaa. Erotu kilpailijoistasi olemalla rohkeasti oma itsesi – persoonallisuus jää aina mieleen. Kerro esimerkiksi yrityksestäsi kertovalla sivulla tiivistetysti, kuinka kaikki alkoi – ihmisiä kiinnostavat tarinat.
Muista yhdistää oma persoonallinen otteesi edellä esiteltyihin vinkkeihin ja pidä punainen lanka käsissäsi koko matkan ajan – näin et voi mennä harhaan, ja matka taittuu oikeaan suuntaan.
Siinä tärkeimmät vinkkimme – nyt siis vain kirjoittamaan! Jos kuitenkin tuntuu siltä, että aikasi ei riitä oppien sisäistämiseen tai näppäimistön eteen asettumiseen, ota asiantunteva ammattilainen avuksesi, meiltä saat sekä sivut että sisällöt tarpeittesi mukaan.
Jos vielä kaipaat lisätietoja kotisivuista, käy ihmeessä lataamassa maksuton Kotisivujen ABC -opas.
Artikkelia on päivitetty 14.06.2023