Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne vei ihmiset ennennäkemättömällä tavalla verkkoon. Samalla yritykset joutuivat uuden haasteen eteen – miten siirtää myynti verkkoon, jos sitä ei oltu vielä aiemmin tehty?
Kannattaako verkkokauppa hankkia?
Moni yritys on siirtänyt verkkokaupan hankkimista, koska sen on ajateltu olevan kallista tai vaikeaa. Verkkokauppa vaatii toki jonkin verran ylläpitoa, mutta siinä on omat etunsa muihin verkkomyynnin tapoihin verrattuna, ja ratkaisusta riippuen verkkokaupan ylläpitäminen on varsin helppoa.
On jo ennustettu, että kun poikkeustilanteen jälkeen palaamme taas normaaliin, tulee verkko-ostaminen olemaan uudella tavalla osa arkeamme. Olemme tottuneet verkko-ostamisen helppouteen, emmekä enää välttämättä palaa sankoin joukoin kivijalkamyymälään. Tai teemme tuotevertailua ja valitsemme haluamamme tuotteen verkossa, vaikka itse ostaminen tapahtuisikin kivijalkamyymälässä.
Näinä korona-aikoina tuotteita ja palveluja on myyty Instagramissa, Facebookissa, verkkosivuilla tai verkkokaupassa. Mitä nämä eri tavat myydä tarkoittavat, ja mitä ne vaativat yrittäjältä?
Verkkokaupan perustaminen
Verkkokaupan perustaminen on monelle yritykselle järkevä ratkaisu. Verkkokauppa-alusta tekee pientenkin tuotemäärien myymisestä helpompaa, sillä sinne on rakennettu mm. maksuratkaisut valmiiksi, mikä helpottaa yrityksen elämää, kun maksuja tai tuotekyselyjä ei tarvitse hoitaa viesteillä tai puhelimitse.
Verkkokaupan ei tarvitse olla kalliskaan ratkaisu, pienelläkin verkkokaupalla pääsee hyvin liikkeelle. Alkuun kannattaa verkkokauppaan viedä suosituimmat tuotteet ja aloittaa niiden myynnillä, tärkeää on hoitaa asiakkaiden kyselyt ja yhteydenotot nopeasti ja hyvin, sen sijaan että panostettaisi valtavaan tuotevalikoimaan. Kun kauppa on saatu käyntiin, voi tuotteita lisätä pikkuhiljaa.
Mitä kannattaa ottaa huomioon verkkokauppaa valittaessa?
Verkkokauppatarjoajia on lukuisia ja eri palveluntarjoajilla on erilaisia vaihtoehtoja. Siksi verkkokauppaa valittaessa kannattaakin tehdä hieman pohjatyötä, jotta valittu ratkaisu on varmasti oikea. Esimerkiksi ilmaisissa verkkokaupparatkaisuissa saattaa olla maksullisia lisäpalveluja, jotka tekevät ilmaisesta palvelusta sittenkin maksullisen.
Verkkokaupan valinta kannattaa aina tehdä yrityksen omista tarpeista lähtien. On järkevää valita muutama palveluntarjoaja ja vertailla niiden tuotteita keskenään. Tärkeitä asioita, jotka kannattaa ottaa huomioon on se, sisältyvätkö tilaukseen SSL-sertifikaatti ja verkkotunnus, mitkä ovat palveluntarjoajan vastuut ja mitkä yrityksen, vaikkapa tuotteiden lisäämisen suhteen.
Tuotteiden myynti somessa tai yksityisviesteillä
Kun koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne alkoi näkyä yrityksillä konkreettisesti, keksittiin hyvinkin luovia tapoja tuoda tuotteita ja palveluita asiakkaiden saataville. Yksi yleisimpiä ja helpoimpia keinoja oli myyminen jonkun sosiaalisen median alustan kautta. Tuomalla tuotteisiin hintatiedot esimerkiksi Pinterestissä tai Instagramissa, saadaan hinnat asiakkaiden tietoon ja tuotteiden myynti voidaan hoitaa yksityisviestillä.
Somemyynnin etu on sen ketteryys ja nopea toteutus. Yrittäjältä ei vaadita uusia alustoja tai niihin perehtymistä. Mutta kun maksaminen ja kyselyt täytyy hoitaa yksityisviesteillä, voi somemyyminen pitkän päälle olla työllistävämpääkin kuin verkkokaupan kautta tehtynä. Ja kun verkkokaupan voi toteuttaa pienilläkin kuluilla, kannattaa yrittäjän miettiä tarkoin, millainen ratkaisu pitkän päälle on se helpoin.
Ostokäyttäytyminen koronakriisin jälkeen
Kun koronakriisin jälkeen palataan taas normaaliarkeen, on ennustettu, että jatkamme poikkeusoloissa omaksumiamme käyttäytymismalleja, toisin sanonen, verkko-ostamisen uskotaan pysyvän sillä tasolla, jolle se on nyt noussut tai se voi jopa kasvaa. Yritykset, jotka nyt panostavat verkkopalveluihin, tulevat olemaan vahvoilla verrattuna niihin, jotka niitä vielä harkitsevat.