Mitä somekanavia yrityksesi tarvitsee?

29.1.2019 | Lukuaika 11 min

Sosiaalisessa mediassa eli somessa jokaisella on mahdollisuus toimia aktiivisena viestijänä ja sisällöntuottajana sekä vastaanottaa muiden tuottamaa sisältöä. Sinulla saattaakin jo olla henkilökohtainen tili joissakin sosiaalisen median kanavissa, mutta oletko ajatellut, miten yrityksesi voisi hyödyntää somea?

Sosiaalinen media on noussut suureen rooliin yritysten markkinointiponnistuksissa. Aluksi sosiaalisen median ideana oli vain verkostoitua ja kommunikoida tuttujen ja miksei tuntemattomienkin kanssa. Nopeasti kuitenkin haistettiin sosiaalisen median kaupalliset mahdollisuudet. Somekanaviin alkoi ilmestyä mainoksia ja yritykset alkoivat perustaa omia sometilejään. Tämä on ymmärrettävää, sillä somessa kuhisee valtaisa asiakaspotentiaali: esimerkiksi 15–55-vuotiaista suomalaisista 77 % käyttää Facebookia ja 78 % YouTubea.

Yrittäjän on oltava siellä, missä asiakkaatkin ovat, ja nykypäivänä se tarkoittaa somea. Yritys voi hyödyntää sosiaalista mediaa lukuisilla eri tavoilla, esimerkiksi yrityksen tunnettuuden rakentamisessa, asiakaspalvelussa sekä tuotteista ja palveluista tiedottamisessa. Ennen kaikkea some on kuitenkin erittäin kustannustehokas mainos- ja markkinointikanava, jossa yritys voi pienilläkin panostuksilla saada aikaan merkittäviä taloudellisia hyötyjä uusien asiakkaiden ja lisääntyneen myynnin myötä. Some-markkinointi on huomattavasti edullisempaa kuin perinteinen lehtimainonta, joka ei nykypäivänä tavoita lähellekään niin paljon potentiaalisia asiakkaita kuin some-kanavat.

Somessa sisältö ratkaisee

Sosiaalisen median avulla pienikin yritys voi haastaa suuremmat, mutta se vaatii myös paljon pitkäjänteistä työtä. Tärkeintä ei ole tykkääjien määrä, vaan se, millaista sisältöä tuotat ja miten saat ihmiset reagoimaan tekemisiisi. Somessa aitous ja konstailemattomuus ovat valttia. Jos olet pieni paikallinen yrittäjä, joka tarjoaa aitoja paikallisia tuotteita, sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden rakentaa ja vahvistaa tuota mielikuvaa. Tuota siis aitoa, persoonallista, juuri sinun yrityksesi näköistä ja kuuloista sisältöä, joka kiinnostaa juuri sinun asiakkaitasi.

Mitä erilaisia some-kanavia on olemassa?

Sosiaalisen median kanavia on netti pullollaan, mutta tunnetuimpia ja käytetyimpiä niistä ovat Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, LinkedIn, Pinterest ja Snapchat. Jokaisella kanavalla on omat erikoispiirteensä, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan ja näin luoda kiinnostavaa ja aktivoivaa sisältöä niin uusille kuin vanhoillekin asiakkaille.

Ajatus useiden sometilien pyörittämisestä voi tuntua pyörryttävältä, mutta ei hätää: kaikkia kanavia ei tarvitse yrittää ottaa haltuun, vaan valita omaan tekemiseen sopivin tai sopivimmat. Seuraavaksi esittelemme muutaman yleisimmän somekanavan, joiden käyttö on helppoa, hauskaa ja tuloksellista.

Facebook – sosiaalisen median kulmakivi

Yhteisöpalvelu Facebook on ehkäpä tunnetuin sosiaalisen median kanava, ja sillä on Suomessa n. 2,3 miljoonaa käyttäjää. Yritys voi perustaa Facebookiin yritysprofiilin, jonka kautta se voi julkaista sisältöä eli julkaisuja.

Facebook-julkaisut koostuvat yleensä napakasta tekstistä ja kuvasta tai videosta. Yrityksen tapauksessa tällainen julkaisu voi olla esimerkiksi tuote-esittely tai yritystapahtumatiedote. Julkaisut näkyvät niille käyttäjille, jotka ovat tykänneet yrityssivustasi. Julkaisuja mainostamalla voit tavoittaa nekin kuluttajat, jotka eivät vielä tunne yritystäsi. Facebook-mainonnan kohdennus esimerkiksi asuinpaikan, iän, sukupuolen ja erilaisten kiinnostuksen kohteiden perusteella on erittäin tarkkaa, ja voit seurata kampanjan tuloksia reaaliajassa.

Erityisen suosittuja ja toimivia julkaisuja ovat viime vuosina olleet erilaiset kilpailut, jotka oikein tehtynä tuovat mukavaa lisäpotkua yrityksen markkinointiin. Facebookissa toimii hyvin myös sesonkimainonta. Facebook-mainontaa voi yritys tehdä itsekin, mutta parhaan tehon saamiseksi kannattaa turvautua osaavan ammattilaisen apuun.

Facebook on erinomainen somekanava erityisesti kuluttajatuotteita ja -palveluita tarjoaville yrityksille, mutta lähes minkä tahansa alan yrityksellä kannattaa nykyään olla Facebook-sivut. Tutustu Fonectan digimainontapalveluun!

Instagram – rajattomien mahdollisuuksien kuvapalvelu

Kuvapalvelu Instagram on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä suosituimmista somekanavista. Instagramissa käyttäjät jakavat kuvia ja videoita, joista muut käyttäjät voivat tykätä ja kommentoida. Palvelulla on yli kolmesataa miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää ympäri maailmaa.

Kuvat ovat helposti omaksuttavaa ja mielenkiinnon nopeasti herättävää sisältöä, joista näkee useimmiten yhdellä vilkaisulla, mistä on kyse. Instagramissa yritys voi luoda itsestään helposti lähestyttävän kuvan ja osallistaa kuluttajia. Myös Instagramissa voi mainostaa julkaisuja, jotta ne saavuttaisivat isomman ”peiton” eli tavoittaisivat mahdollisimman monta potentiaalista asiakasta.

Instagram sopii erityisesti esimerkiksi palvelualojen, kuten kahviloiden, ravintoloiden ja kauppojen markkinointiin, mutta toimii aivan yhtä hyvin myös vaikkapa LVI-firman tai autoliikkeen käytössä. Avainasemassa ovat näyttävät ja kiinnostavat kuva- ja videosisällöt, joista asiakkaasi saavat lisätietoa yrityksestä ja sen toiminnasta.

YouTube – Suomen suosituin somekanava

YouTube on videopalvelu, jossa käyttäjät voivat katsella ja kommentoida muiden käyttäjien palveluun lataamia videoita sekä lisätä sivustolle omia videoitaan. YouTubessa suosittua sisältöä ovat muun muassa musiikkivideot ja -esitykset, erilaiset ohje- ja vinkkivideot sekä videopäiväkirjat eli vlogit.

Yritys voi hyödyntää YouTubea lukuisilla eri tavoilla. Ota videota päivän askareista, koosta tuote- tai palveluesittelyitä, tee henkilökunnan videotervehdys, haastattele tyytyväisiä asiakkaita, jaa hyviä vinkkejä asiantuntijan roolissa ja niin edelleen. Video on inhimillisempi, luotettavampi ja informatiivisempi kuin pelkkä kuva; näin pääset oikeasti puhuttelemaan asiakkaitasi, vaikka et heidän kanssaan kasvotusten olekaan.

YouTube-videoita varten ei tarvitse hankkia ammattilaistason kuvauskalustoa, modernin puhelimen kamerakin riittää. Tärkeintä on, että kuva on hyvälaatuista ja äänet erottuvat selkeästi ja kirkkaasti. Tutustu Fonectan digimainontapalveluun!

Twitter – dialogia asiakkaiden kanssa

Twitter on kanava, jossa luetaan uutisia, jaetaan mielipiteitä ja käydään keskusteluja ajankohtaisista aiheista. Twitter-viestit eli tweetit ovat enintään 140 merkin tiiviitä tekstejä, joiden lisäksi Twitterissä voi myös jakaa kuvia, videoita ja linkkejä. Yritykselle Twitter voi tarjota hyvän kanavan tuoda esiin arvojaan ja kantojaan eri asioihin. Se muodostaa myös kätevän asiakaspalvelukanavan, jossa yritys voi olla vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa. Parhaimmillaan Twitter on yrityksen ja asiakkaan välinen suora linja, joka tarjoaa nopeita vastauksia ja ratkaisuja asiakkaiden kysymyksiin ja pulmiin.

Twitter sopii yritykselle, joka haluaa olla vuoropuhelussa asiakaskuntansa kanssa. Se vaatii aktiivista päivittämistä ja osallistumista keskusteluihin, joten se myös sitoo resursseja.

LinkedIn – tärkeä rekrytointikanava

Linkedin on työelämään painottuva somekanava, jonka merkitys esimerkiksi rekrytoinnissa on kasvussa. Se on hyvä väylä luoda kontakteja ja verkostoitua niin muiden yritysten kuin kollegoiden ja potentiaalisten työntekijöiden kanssa. Linkedin tarjoaa mahdollisuuden esitellä yrityksesi osaamista esimerkiksi asiakasreferenssien muodossa. Voit pitää yritysblogia ja jakaa ja lukea muiden ajatuksia oman alan uusimmista tuulista. Listasimme vinkit sisältömarkkinointiin Linkedinissä, joilla pääset helposti alkuun ja saat sivustasi parhaat tehot irti.

LinkedIn sopii yrityksille, jotka haluavat rakentaa verkostoa ja osallistua alansa keskusteluihin. Se tarjoaa myös hyvän rekrytointikanavan, jossa voit tutustua yritystäsi kiinnostavien osaajien profiileihin ja lukea suositteluja. LinkedIn on tehokas mainonnan kanava, sillä siellä tavoitat helposti yrityspäättäjät ja voit kohdentaa viestisi helposti oikealle kohderyhmälle. Virallisena LinkedIn-kumppanina Fonecta tarjoaa mainostajalle monipuolisia palveluita.

Pinterest – kuvia, kuvia, kuvia

Pinterest on Instagramin tapaan kuvien jakamiseen perustuva somekanava. Se toimii kuin digitaalinen ilmoitustaulu, johon käyttävät kiinnittävät itseään ja mahdollisesti muita kiinnostavia kuvia. Pinterestiä käytetään tyypillisesti ideoiden ja inspiraation hakemiseen.

Pinterest sopii erinomaisesti esimerkiksi kampaamo- ja kauneusalan yrityksille, jotka voivat sen avulla jakaa esimerkkejä hyvin onnistuneista töistään tai tarjota ideoita ja inspiraatiota asiakkailleen. Myös esimerkiksi muotialan yritykset voivat käyttää Pinterestiä menestyksekkäästi.

Snapchat – nuorison suosikki

Snapchat eli snäppi on erityisesti nuorison suosima mobiilisovellus, jolla voi jakaa kuvia ja lyhyitä videoita. Kuvia ja videoita voi elävöittää filttereillä ja toiminnoilla, jotka lisäävät esimerkiksi silmälasit tai jäniksen korvat kaikille kuvassa oleville. Snapchatin erikoisuus on, että kuvia ja videoita voi katsella vain hetken, jonka jälkeen ne katoavat. Snapchat Stories -toiminto mahdollistaa useiden snäppien kokoamisen tarinaksi, joka on näkyvillä 24 tuntia. Stories onkin yrityksen kannalta Snapchatin tärkein ominaisuus. Suurin haaste on kuvien ja videoiden väliaikaisuus. Snapchat sopii yritykselle, jolla on tai joka tavoittelee nuoria asiakkaita.

TikTok – Uuden ajan markkinointityökalu

TikTok on videojakopalvelu, joka antaa käyttäjien luoda, kommentoida ja lähettää seuraajille lyhyitä videoklippejä. TikTok nousi suosioon erityisesti nuorten keskuudessa, mutta se on saavuttanut suosiota ihan kaiken ikäisten seurassa.
Sovelluksessa erityisen suosittuja ovat lyhyet sketsit, tanssi- ja askartelu/rakennusvideot. Sisältöä löytyy kuitenkin laidasta laitaan ja jokainen sivu rakentuu omista kiinnostuksen kohteista. TikTokin algoritmi ehdottaa videoita kiinnostuksen kohteiden ja videoiden interaktion perusteella.

TikTok sopii erityisen hyvin yritykselle, joka yrittää tavoittaa nuorempaa yleisöä. TikTok kerää kuitenkin jatkuvasti myös uutta, vanhempaa yleisöä, joten se ei kauaa enää toimi pelkästään nuorten kanavana.
Yritys voi hyödyntää TikTokia monella eri tavalla. Monimuotoista sisältöä saa tehtyä eri video vaihtoehtoja ja filttereitä käyttäen. Mainosvideoita pyöritetään paljon, mutta hieman yleisempää on kaupallinen yhteistyö sopivan sisällöntuottajan kanssa.

TikTok on yrityksille enemmän mielikuvan rakentamista ja saavutettavuuden luomista, kuin varsinaisten tuotteiden ja palveluiden mainontaa. Monet yritykset käyttävätkin ”Yksi teistä” -taktiikkaa vaihtaakseen mielikuvan suuryrityksestä katsojan vertaiseksi. Tällainen strategia puhuttelee erityisesti nuorempia seuraahia ja sillä saa kasvatettua ja vahvistettua asiakaskuntaa.
15 sekunnista aina 10 minuuttiin kestävillä videoilla sovellus liikkuu nopeasti ja trendit vaihtuvat viikoittain, yrityksen on siis pysyttävä perässä. Trendit ovat avain yrityksen menestymiseen TikTokissa, kunhan sitä ei tee liikaa. On hyvä luoda hauskaa trendikästä sisältöä, mutta yrityssisällöissä paikkansa on myös vakavammalla faktapohjaisella ja mainostavalla sisällöllä. Näitä yhdistäessä saa menestyvän ja monimuotoisen yritysprofiilin!

Vinkit TikTokissa onnistumiseen:
Seuraa trendejä – TikTokissa trendit vaihtuvat nopeasti ja yrityksen on tärkeä pysyä perässä.
Pidä sisältösi monimuotoisena – sekoita hauskaa sisältöä tärkeän kanssa ja keksi uusia tapoja tuoda asiasi esille.
Ole näkyvissä profiilissasi ja sen ulkopuolella – TikTokissa kommentit ovat miltei yhtä tärkeä onnistumiselle, kuin videoiden tekeminen. Vastaa kommentteihin, kommentoi muiden julkaisuihin.
Älä ota itseäsi liian vakavasti, pidä hauskaa! – Parhaiten menestyvät yritykset TikTokissa käyttävät trendejä ja huumoria tavoittamaan uusia asiakaskuntia.

Artikkelia on päivitetty 15.06.2023