Fonecta on Suomen Paras Myyntiorganisaatio – voiton taustalla myyntikulttuurin muutos sekä tekoälyn vahva hyödyntäminen
13.6.2024 | Lukuaika 3 min
Fonecta voitti Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailun. Voiton taustalla on muutos perinteisestä puhelinmyyntiorganisaatiosta asiakaskeskeiseksi ratkaisumyyntiorganisaatioksi sekä rohkea tarttuminen tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin. Tekoäly on Fonectalla mukana päivittäin myynnin ja markkinoinnin työkaluna.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ja Haaga-Helia järjestivät neljättätoista kertaa Suomen Paras Myyntiorganisaatio -kilpailun. Kilpailun tavoitteena on edistää myyntikulttuuria ja lisätä suomalaisen myynti- ja markkinointityön arvostusta. Tänä vuonna Fonecta Oy ja iLOQ Oy valittiin kilpailun voittajiksi.
Viime vuonna 2023 Fonecta sai kilpailusta kunniamaininnan. Fonectalla on tehty parin viime vuoden aikana paljon töitä myyntikulttuurin ja myyntitapojen muutoksen eteen. Lisäksi koko myynti- ja markkinointiorganisaatio on uudistettu. Kilpailun voitto osoittaa, että tehty työ on tuottanut tulosta.
”Tämä on meille tärkeä kunnianosoitus. Fonectalla historia, jossa myyntiä on tehty aivan eri tavalla kuin nykyään. Se on ollut niin sanottua klassista puhelinmyyntiä, jossa asiakas ja asiakkaan tarpeet on saatettu unohtaa. Viime vuosina olemme kiinnittäneet huomiota nimenomaan siihen, että kaiken keskiössä on asiakas ja asiakkaan oikea tarve. Me haluamme auttaa asiakkaitamme kasvattamaan omaa liiketoimintaansa. Tällä uudella mallilla onnistuimme viime vuonna kasvattamaan myyntiämme 35 % ja myyjäkohtainen tehokkuus kasvoi 91 %”, kertoo Fonectan asiakasjohtaja Antti Tukia.
Kilpailun voittajan valitsi asiantuntijaraati. Raadin arviointi perustui mm. taloudellisiin tunnuslukuihin, myyntiosaamiseen ja kulttuuriin.
Tekoäly on päivittäin läsnä fonectalaisten arjessa
Fonecta on tarttunut tekoälyn käyttöön rohkeasti ja ottanut sen mukaan päivittäiseen työhön.
”Lähdimme vuosi sitten tutkimaan, mitä tekoälyllä voisi tehdä ja löysimme nopeasti konkreettisia asioita. Meillä on tuhansia puheluita kuukausittain ja halusimme ymmärtää, mitä niissä tapahtuu. Teimme tekoälyn avulla ratkaisun, jossa tekoäly tekee jokaisesta puhelusta kirjallisen tiivistelmän asiakashallintajärjestelmäämme. Tämä varmistaa sen, että tärkeät tiedot ovat helposti saatavilla seuraavassa asiakaskohtaamisessa saman asiakkaan kanssa. Tulevaisuudessa toivomme, että tekoäly oppii myös tarjoamaan asiakkaalle sopivaa ratkaisua ja toimii näin vielä enemmän myyjän tukena.”
Fonecta on tuonut tekoälyn myös asiakkaidensa käyttöön:
”Kaikilla ei ole aikaa ja osaamista tekoälyn käyttöön. Meidän palvelumme avulla asiakkaat voivat tehdä tekoälyn tuottamia postauksia sosiaaliseen mediaan. Yrittäjän arjessa ei ole yleensä aikaa tehdä somepostauksia, mutta silti sosiaalisen median näkyvyys on heille tärkeää”, kertoo Tukia.
Oletko kiinnostunut Fonectasta työpaikkana? Katso avoimet työpaikat täältä!
Lisätietoja:
Antti Tukia, asiakasjohtaja, antti.tukia@fonecta.com, 050 345 5335