Markkinointi tuottaa tulosta, kun se tehdään paikallisesti, lähellä asiakasta

30.8.2022 | Lukuaika 2 min

Markkinoinnin avulla yritys voi tulla löydetyksi aktivoida asiakkaat tekemään kauppoja, kirjoittaa Fonectan operatiivinen johtaja Juha Mertanen.

Yhdysvallat on jo pitempään ollut Paikallisen digimarkkinoinnin ykkösmarkkina, jota kaikki seuraavat ja jonka trendit rantautuvat Suomeenkin viiveellä. Viime aikoina rapakon tapana on yleistynyt ajatus paikallisesta markkinoinnista ja sen hallitsemisesta kokonaisuutena.

Yritykset, joille sijainti jossain paikassa on liiketoiminnan kannalta olennainen tekijä, eivät enää pirsto digimarkkinointia yksittäisiin kampanjoihin tai kanaviin. Lyhytjänteinen ja satunnainen keskittyminen Facebookin markkinointikampanjoihin tai vaikka pelkkään hakusanamainontaan ei enää riitä.

Kokonaisvaltainen paikallinen digimarkkinointi yhdistää yrityksen ja sen palvelujen paikallisen löydettävyyden sekä pyrkimyksen aktivoida asiakkaita halutussa sijainnissa. Samalla se tarkoittaa sitä, että yrityksen kotisivujen merkitys digimarkkinoinnin kanavana pienenee.

Pelkät kotisivut eivät enää riitä

Otetaan esimerkki: Olin lomalla pohjoisessa ja autoni alkoi kesken matkan oikutella. Kun hain matkapuhelimellani tietoa Rovaniemen autokorjaamoista, hakukonevastaukset jakautuivat kolmeen ryhmään.

Ylimmäksi Googlen hakutuloksissa nousivat ne yritykset, jotka olivat panostaneet maksulliseen hakukonemainontaan. Seuraavassa ryhmässä olivat yrityksiä koostavat luettelot, kuten Fonecta.fi/Fonecta Finder ja Google Business Profile. Vasta kolmannessa ryhmässä – ja melko pitkän selailun jälkeen – hakutulosten listalle nousi orgaanisia hakutuloksia, eli yksittäisten yritysten kotisivuja.

Yrityksiä etsitään eri kanavissa ja kaikissa pitäisi löytyä

Digimarkkinoinnissa ei kannata siis jäädä viilaamaan vain yrityksen kotisivujen sisältöjä, sillä verkon alustat, kuten Googlen hakunäkymä, pyrkivät jo suoraan vastaamaan kuluttajien tarpeisiin, kertoen mm. missä yritys sijaitsee, mitä tarjoaa ja mihin aikaan. Siksi myös yritysten pitäisi hallita paikallista markkinointia kokonaisuutena:

  1. Huolehtimalla että omat tiedot ovat ajan tasalla ja asiakkaiden arvosteluihin ja kysymyksiin vastataan sekä verkon eri palveluissa että omilla sivuilla, löytyy yritys paikallisissa hauissa paremmin.
  2. Paikallisesti kohdennetulla mainonnalla sekä hakukoneissa että sosiaalisen median kanavissa voi sekä vahvistaa omaa löydettävyyttään että saada kiinni uusia asiakkaita.

Kyse on kilpailusta tässä ja nyt, sillä kuluttajat ja samaan tapaan yrityspäättäjät B2B-bisneksessä hakevat tietoa tarvitsemistaan palveluista ja tuotteista aikaan ja paikkaan sidottuna – ja he haluavat tiedon heti. Hallitsemalla paikallisen markkinoinnin kokonaisuutena yritys voi ohjata asiakkaita halutussa paikassa haluttuna aikana haluttuun kanavaan – oli se sitten kivijalassa tai verkossa.

Markkinoinnin murros -blogisarjassa fonectalaiset ottavat kantaa digimarkkinoinnin trendeihin ja tulevaisuuteen.