Instagram-mainonta: kattava tietopaketti aloittelijalle

6.7.2021 | Lukuaika 7 min

Yli miljardi kuukausittaista käyttäjää maailmanlaajuisesti, eikä kasvulle näy loppua. Tässä suurin syy, miksi Instagram-mainonta on räjähtävässä kasvussa, ja miksi sinunkin kannattaa siihen perehtyä. Johdatamme sinut Instagram-markkinoinnin perusteisiin ja listaamme kaikki hyödylliset Instagram-vinkit mainonnan aloittamiseen.

Mikä Instagram on?

Vaikka Instagram ei pahemmin esittelyjä kaipaa, on aina kohteliasta aloittaa lyhyellä introlla. Instagram on somepalvelu ja sosiaalinen verkosto, jossa pääosassa on kuvien, videoiden ja tarinoiden eli stoorien jakaminen. Instagramia käytetään älypuhelimella, ja tilin luominen sekä Instagramin peruskäyttö on kaikille ilmaista.

Vuonna 2010 perustettu Instagram on kasvattanut niin käyttäjä- kuin mainostajamääriään huimaa tahtia. Nykyisin se on Facebookin omistuksessa, josta johtuen Instagram-mainonta tapahtuu Facebookin mainontatyökalun kautta ja mainonnan kohdentaminen toimii näissä kahdessa palvelussa samalla periaatteella.

Miksi ja kenelle Instagram-mainonta sopii

Instagram on mainontakanavana valtavan monipuolinen ja sopii hyvin monelle toimialalle perus-kulutustuotteista isompiin investointeihin, palveluihin, b2c- sekä b2b-asiakkaiden tavoittamiseen. Erityisen hyvin se toimii uusasiakashankinnassa, asiakkaiden sitouttamisessa ja uuden tuotteen tai palvelun esittelyssä halutuille kohderyhmille.

Ei ole montaakaan toimialaa, jossa Instagram-markkinointi ei toimi lainkaan. Yli miljardin kuukausikäyttäjän joukkoon mahtuu valtava määrä eri ammattikuntien edustajia, myös yrityspäättäjiä ja esimiehiä, jotka käyttävät Instagramia yksityisellä profiilillaan. Mahdollisuudet tavoittaa haluttu kohderyhmä ovat lähes rajattomat.

Muista kuitenkin aina, että visuaalisuus ja laadukkaat kuvat ovat Instagramin päätähtiä. Muuten toimiva mainonta voi lässähtää, ellei se ole Instagramin ja sen käyttäjien mittapuulla visuaalisesti kaunista ja kiinnostavaa ja luo oikeanlaista fiilistä.

Millä eri tavoin voit markkinoida Instagramissa?

Instagram-markkinointi on kustannustehokasta, hyvin kohdennettavaa, ja helppoa Facebookin mainosjärjestelmän kautta. Mainostaminen Instagramissa onnistuu monella tavalla ja monipuolistuu jatkuvasti. Seuraavaksi esittelemme tämänhetkiset Instagram-mainosmuodot ja kerromme tarkemmin, miten Instagram-markkinointi toimii.

Instagram-mainosmuodot

Esittelemme nyt eri Instagram-mainosmuodot. IG:n mainosten nyrkkisääntönä kannattaa muistaa, että vedotakseen käyttäjiin niiden tulisi olla hyvin helposti lähestyttäviä ja inhimillisiä, eikä liian mainosmaisia.

  • Kuvamainos on staattinen kuva Instagramin syötteessä. Voit mainostaa myös usealla kuvalla ja tehdä karusellimainoksen. Laadukkaat kuvat ovat Instagram-mainonnassa kaikki kaikessa – huonolaatuinen tai massaan hukkuva otos ei hetkauta kuvavirtaa selailevaa käyttäjää.
  • Videomainos on lyhyt video IG:n syötteessä tai storyissä, jonka tehtävänä on kiinnittää käyttäjän mielenkiinto heti ensimmäisestä sekunnista, ja pysäyttää hänet sisältösi äärelle.
  • Instagram-shopping tarjoaa erinomaisen tavan johdattaa asiakas suoraan haluamiesi tuotteiden äärelle merkitsemällä myytävät tuotteet ja niiden hinnat kuva- tai videomainokseen ja linkittämällä ne suoraan vastaavalle sivulle verkkokauppaasi.
  • Brändisisältömainokset eli sisältöyhteistyöt suosittujen ja seurattujen Instagram-sisällöntuottajien kanssa voivat tuoda tunnettuutta ja luotettavuutta yrityksellesi enemmän kuin mikään itse tekemäsi mainoskampanja.

Mainos Instagram-syötteessä

Instagram-syötteessä mainoksesi näkyy luontevasti ns. orgaanisen sisällön joukossa. Vaikka mainos ei saa näyttää liian “mainosmaiselta”, IG-mainokset sujahtavat tutkitusti syötteen muun sisällön joukkoon luontevammin kuin monessa muussa mainontakanavassa – siksi ne saavat yleensä hyvän vastaanoton ja verraten hyvät klikkiprosentit.

Syötteessä voi mainostaa kuva- ja karusellimainoksilla, videomainoksilla sekä Instagram Shopping -ominaisuudella. Syötteessä tärkeään rooliin nousee myös mainoksen teksti, josta näkyy selatessa vain murto-osa. Näkyvillä olevan tekstin on siis puhuteltava käyttäjää yhdessä kuvan kanssa mahdollisimman osuvasti – ja kun käyttäjä klikkaa tekstin auki kokonaan, on sen kerrottava selkeästi, mitä mainostetaan. Mystisyys ei vie IG-mainonnassa pitkälle.

Instagram-story -mainos

Instagram story -mainokset ovat houkuttelevia mainostajalle, sillä storyja eli tarinoita katselevat sadat miljoonat ihmiset päivittäin. Instagram story -mainos voi olla niin kuva kuin videokin, mutta videoilla on datan mukaan jopa suurempi teho storyjen joukossa kuin IG-syötteessä.

Muista IG-story-mainoksen suunnittelussa inhimillisyys, tarinallisuus, ja pyri sijoittamaan ihmiset tarinan keskiöön. Tärkeintä on vangita käyttäjän mielenkiinto sisältösi pariin jottei hän swaippaa kohti seuraavaa sisältöä heti ensimmäisen mainossekunnin jälkeen. Ensimmäiset sekunnit ratkaisevat, osutko kohdeyleisösi “soft spotiin”.

Instagram-mainonta: miten päästä alkuun

Koska Facebook ja Instagram ovat yhteydessä toisiinsa, Instagram-mainonnan aloittamiseksi tarvitset Instagram-tilin lisäksi Facebook Business-tilin, johon Instagram-tili liitetään.

Tavoitteiden määrittely ja mainonnan kohdistaminen

Muista että yksi tärkeä askel ennen kuin aloitat kohdennetun mainonnan Instagramissa on tavoitteiden määrittely. Mainonnan tavoite voi olla esimerkiksi:

  • luoda tarve asiakkaan mielessä
  • saada mahdollisimman paljon konversioita
  • sitouttaa asiakkaita
  • vahvistaa brändiä ja kasvattaa tunnettuutta

Vain sinä tiedät tavoitteesi, joten määrittele ne huolella. Jos mainonnan tavoitteet eivät ole kirkkaana alusta lähtien, on Instagram-markkinoinnin tehoa vaikea mitata. Tällöin et myöskään saa samanlaista tehoa irti kampanjoistasi, kuin saisit hyvällä tavoitteiden määrittelyllä.
Kun tavoitteet on kirkastettu, voit siirtyä valitsemaan mainonnan kohdennukset Facebookin Business Managerissa.

Vinkki: Tarkasta ja testaa, toimiihan nettisivusi myös mobiilissa!

Instagram-käyttäjä selaa palvelua kännykällään. Jos tavoitteesi on lähettää hänet kotisivuillesi, myös niiden pitää toimia mobiilissa, eli olla responsiiviset, helpot lukea ja navigoida – muuten mainosrahasi menevät hukkaan. Mieti myös valmiiksi sivustolle saapujan ostopolkua. Kun olet kerran saanut asiakkaan sinne, mitä seuraavaksi haluat hänen siellä tekevän?

Mitä Instagram-mainos maksaa

Mitä Instagram-mainos maksaa riippuu paljon mainostyypistä, jonka valitset heti alussa budjettisi kanssa. Maksat joko klikistä nettisivuillesi, sovelluksesi latauksesta tai videosi katselusta.

Hinta riippuu lisäksi mainoskampanjasi kohdennuksista ja kilpailusta, joten suoraviivaisesti hintaa on vaikea sanoa. Budjetin voit kuitenkin määritellä itse – joko kokonaisbudjetin tai päiväbudjetin – ja aloittaa vaikka 5 eurolla per päivä, mutta ymmärrettävästi sillä ei vielä tavoita kovin laajaa yleisöä.

Instagram-kuvamainosten luontiin et tarvitse välttämättä kallista kuvauskalustoa tai ammattilaiskuvaajaa. Laadukas puhelimen kamera vie jo pitkälle, ja Instan kuvamainos on helppo muokata Instagramin omien kuvankäsittelytyökalujen avulla. Muita hyviä, ilmaisia kuvankäsittelyohjelmia ovat esimerkiksi Lightroom ja Aviary.

Instagram-mainos: koko ja muut design-vaatimukset

Instagram-syötemainokset voivat olla joko neliöitä tai suorakulmioita niin vaaka- kuin pystysuunnassa. Kuvien kokosuositukset ovat seuraavat:

  • Neliö: 1080 x 1080 pikseliä
  • Vaakakuva: 1080 x 850 pikseliä / 1080 x 1350 pikseliä
  • Pystykuva: vähintään 1080 x 1350 pikseliä
  • Tarinat: 1080 x 1920 pikseliä

Videoita koskevat seuraavat koko- ja kestorajoitukset:

  • Videon koko saa olla maksimissaan 4GB
  • Syötteessä videomainoksen pituus saa olla maksimissaan 120 sekuntia

Vinkki: Toimiiko sama kuvakoko eri kanavissa?

Instagramissa voi käyttää halutessaan samoja mainoksia kuin Facebookissa, mutta muista että Instagramia käytetään vain kännykällä, joten samat kuvakoot eivät välttämättä toimi sulavasti IG:ssä ja FB:ssä, jota selataan myös tietokoneella.

Miten Instagram-mainos näkyy käyttäjille – eli mainonnan kohdentaminen

Kohdennettu mainonta on Instagramissa Facebookin tavoin todella kehittynyttä, joten kohderyhmiä on helppo muodostaa oman yrityksen tarpeita vastaaviksi. Kohdennettua mainontaa Instagramissa voi tehdä seuraavien kriteerien mukaan:

  • Kiinnostuksen kohteet
  • Demografiset tiedot (ikä, sukupuoli, parisuhdestatus, perhetilanne)
  • Remarketing
  • Asuinpaikka, sen hetkinen sijainti tai matkakohde
  • Lookalike-yleisöt eli mainostat käyttäjille, jotka muistuttavat eniten sivuillasi käyneitä asiakkaita
  • Elämäntapahtumat
  • Oman uutiskirjeen tilaajat ja yrityksesi asiakasrekisteri
  • Sivustolla vietetty aika (voit mainostaa esim. eniten siellä aikaa viettäneille)

Oletko valmis aloittamaan Instagram-mainonnan? Jos jokin vielä mietityttää, älä epäröi ottaa yhteyttä – Fonectan asiantuntijat auttavat löytämään sinun yrityksellesi parhaiten sopivat Instagram-markkinoinnin keinot!

Nimi
Hidden
Tämä kenttä pitää olla jokaisessa lomakkeessa. Älä muokkaa tai poista kenttää.
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden