Vuodenaikojen vaihtelu on monelle kuluttajalle merkki lähteä ostoksille. Sesonkiajattelu on kiinteä ja olennainen osa myös Facebook-mainontaa. Keräsimme yhteen viisi ohjetta, joiden avulla et jää sesonkimainonnassa muiden jälkeen.
Facebookin sesonkimainonta näkyy kiinteinä mainoksina sivun oikeassa laidassa tai julkaisuina uutisvirrassa. Monesti käyttäjä ei edes välttämättä tiedä nähneensä juuri mainoksen. Mainosten tarkka kohdennettavuus on Facebookin valttikortti, sillä palvelu tarjoaa runsaasti tietoa esimerkiksi käyttäjien koulutustasosta, ruokailumieltymyksistä ja harrastuksista.
Facebook on edelleen yksi käytetyimmistä sosiaalisen median kanavista, jota suurin osa työikäisistä suomalaisista käyttää lähes päivittäin. Niinpä se on myös tehokas mainonnan kanava.
1. Ennakoi ja ole ajoissa
Sesonkien hyödyistä saa parhaat tulokset, kun kampanja suunnitellaan hyvissä ajoin. Etenkin isoimpiin sesonkeihin kannattaa suunnitelmat tehdä varhain. Puutarhakalusteita kauppaava firma ei voi suunnitella mainossisältöjään vasta suurimman kesälomakauden kynnyksellä, vaan kampanjan suunnitelmien pitää olla valmiina kun lumi on vielä maassa.
Lyhyisiin sesonkeihin kuten vappuun tai pääsiäiseen voi varautua sujuvasti nopeallakin varoitusajalla, ennakointiin tarvittava aika riippuu lopulta täysin yrityksestä ja sen toimialasta. Liian ajoissa suunnittelua ei kuitenkaan voi aloittaa.
2. Pidä Facebook-mainonnan vuosikalenteria
Sesonkien suunnittelussa auttaa vuosikalenteri, jotta pienimmätkään liputuspyhät eivät pääse yllättämään ja mainonta käynnistyy jo ennen kilpailijoita. Kalenteri auttaa paitsi ennakoinnissa myös mainonnan budjetoinnissa. Mainoksen sisällön pitää kuitenkin tuntua aina tuoreelta ja olla ajan tasalla.
Muista myös tuottaa ajankohtaista sisältöä muihin digikanaviin, joihin voit Facebook-mainontaa ohjata. Facebook-sivuillasi julkaisema sisältö kannattaa valjastaa tukemaan mainontaa – tee siis hauskoja ja ajankohtaisia nostoja samoista aiheista ja tapahtumista, joita mainostat!
3. Hae tietoa erilaisista sesongeista ja kokeile rohkeasti
Suomessa juhannus ja joulu ovat sesongeista ilmeisimpiä, mutta kunkin yrityksen kannattaa pohtia tuotteidensa ja palveluidensa ajankohtaisuutta muillakin tavoilla.
Nimipäivät ja harvinaiset juhlapyhät kannattaa ilman muuta hyödyntää. Yrittäjän tai yrityksen niimeen viittaavan nimipäivän tapahtumat ovat helppoja mainonnan kannalta, mutta juhlan aihetta voi löytää myös yrityksen toimialaan liittyen. Esimerkiksi kirjakaupat ovat ottaneet Kirjan ja Ruusun päivän näkyvästi osaksi vuotuista tapahtumakalenteriaan.
Kohdennettavuus on Facebook-mainonnan suurimpia etuja, ja parhaassa tapauksessa yksittäisenkin tuotteen mainos voi löytää hyvin rajatun mutta tärkeän kohderyhmän. Monesti tällaisten onnistumisten takana on rohkeita kokeiluja – ja vaikka ne eivät ensi yrittämällä onnistuisikaan, seuraavalla kerralla voi kokeilla eri tuotetta tai lähestymistapaa.
Jonkin verran suunnitteluapua voi hakea esimerkiksi Google Trends -työkalusta, joskin se on suomenkielisten hakutermien työkaluna parhaimmillaankin vain suuntaa antava.
4. Tuumitko, etteivät sesongit koske sinua? Tuumi uudelleen!
Kaikkien yritysten tuotteet tai palvelut eivät välttämättä tunnu sesonkeihin sidotuilta. Siitä huolimatta – tai ehkä juuri sen vuoksi – ympärivuotisiakin Facebook-mainoksia kannattaa päivittää säännöllisesti.
Vuodesta toiseen samanlaisena toistuva mainos tuntuu robottimaiselta ja kyllästyttää suurenkin kohderyhmän. Harvassa ovat sellaiset tuotteet, joita ei pystyisi pienen pohdinnan jälkeen hyödyntämään sesonkimainonnassa.
5. Muista sesonkihenkisyys myös muussa sisällössä
Jos sesonkimainoksen tarkoituksena on ohjata kävijä yrityksen Facebook-sivuille, myös sivun kansikuvan ja muiden julkaisujen on syytä olla ajan tasalla ja sesongin hengessä.
Sesonkimainonnassa on järkevää korostaa kiireellisyyden tunnetta (Muista äitienpäiväkukat!), jotta sivulla vierailevasta kävijästä tulee myös asiakas. Mainonnan suunnittelussa ja toteutuksessa sinua auttaa myös ammattilainen.