80 miljoonaa Google-hakutulosriviä kertoo, milloin yrityksen kannattaa markkinoida
10.9.2024 | Lukuaika 5 min
Google-hakujen jättianalyysi näyttää, milloin eri toimialojen kannattaa markkinoida palvelujaan. Fonectan rakentama työkalu luokittelee Google-haut 1 200 yksilölliselle toimialalle. Työkalu on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja käyttäjille ilmainen.
Yrityksille tarkoitetun Oma Fonecta -palvelun uusin työkalu näyttää Google-hakujen trendit 1 200 eri toimialalla. Työkalu kertoo, minä kuukautena oman toimialan Google-hakuja tehdään eniten ja minä vähiten. Yritykset saavat täsmätietoa toimialansa hakusanoista ja -määristä ja voivat hyödyntää hakutrendejä tehokkaammin.
Google-hakujen luokittelu on rakennettu 80 miljoonasta hakutulosrivistä.
”Hakutiedon massa on valtava. Liitimme tämän tiedon toimialoihin sen perusteella, minkä toimialan yrityksiä hakutuloksiin nousee eniten”, kertoo Fonectan tekoälyhankkeista vastaava Juha Viherväs.
Viherväksen mukaan perinteinen toimialaluokitus ei anna riittävän tarkkaa kuvaa yritysten liiketoiminnasta.
”Yksi Fonectan palvelujen kulmakivistä on erittäin kattava toimialaluokitus, joka sisältää noin 1 500 yksilöllistä toimialaa. Kun yhdistimme tämän toimialatiedon Google-hakujen massaan, saimme muodostettua luotettavan näkymän siitä, milloin ja millä sanoilla ihmiset hakevat eri alojen palveluja. Työkalun data kattaa tällä hetkellä jo 80 prosenttia Fonectan toimialaluokista ja täydentyy jatkuvasti.”
Data on tiivistetty graafeiksi, jotka näyttävät toimialan Google-hakujen kuukausittaisen kilpailutilanteen ja suosituimmat hakusanat. Tieto on palasteltu helposti ymmärrettävään muotoon, kertoo Fonectan palvelukehityksestä vastaava Sami Lehmus.
”Maailma on täynnä softia, jotka pureksivat isosta datasta monimutkaisia näkymiä. Me käänsimme ajattelun päinvastoin: jättimäinen ja hankalasti hahmotettava datamassa on puristettu yksinkertaiseksi yleiskatsaukseksi, josta on hyötyä jokaiselle yrittäjälle. Tällaista tietyn toimialan tai markkinasegmentin hakujen luokittelua ei ole ollut aiemmin saatavana ilmaiseksi”, Lehmus sanoo.
Yrittäjän kohtalonkysymys: löydytkö Googlesta oikeaan aikaan?
Kuukausikohtaisesta tiedosta on yrityksille hyötyä erityisesti silloin, kun se paljastaa ristiriidan: esimerkiksi sen, että omaan alaan liittyviä Google-hakuja tehdään paljon tammikuussa, mutta piikki ei näy oman yrityksen hauissa.
”Data auttaa tunnistamaan, missä itsellä on kehitettävää ja missä voi olla uusia mahdollisuuksia. Jos oman yrityksen yhteydenotot poikkeavat toimialan trendistä, päästään analysoimaan, onko eroavuus hyvä vai huono asia – ja sen jälkeen valitsemaan oikeat toimet”, Sami Lehmus sanoo.
”Moni yrittäjä tuskailee sen kanssa, käyttääkö mainontaan riittävästi rahaa. Tyypillisesti omaa yritystä kuitenkin verrataan yrityksiin, jotka eivät ole omalle bisnekselle relevantteja. Kampaamoyrittäjän on turha verrata mainosbudjettiaan pihasuunnittelijaan.”
Oma Fonecta -palvelu vaatii kirjautumisen, mutta käyttö on ilmaista. Kirjautumisen yhteydessä käyttäjä valitsee yrityksensä toimialan, jolloin palvelu näyttää hakudataa omalta alalta. Data myös päivittyy reaaliajassa, tehtyjen Google-hakujen mukaan.
”Markkinoinnin verkkopankki”
Oma Fonecta -palvelulla on tällä hetkellä tuhansia aktiivisia käyttäjää. Keväällä Fonecta julkaisi kaksi uutta näkymää: eri toimialojen taloustietoja koostavan näkymän sekä maakunnallisen kilpailun näyttävän näkymän. Ne toivat noin 1 500 uutta käyttäjää kuukaudessa.
”Käyttäjämäärä on Suomen kokoisessa maassa todella suuri. Olemme ikään kuin markkinoinnin verkkopankki: teemme analyysiä yritysten markkinoinnin tilanteesta ja tarjoilemme sen helposti ymmärrettävinä graafeina”, Juha Viherväs sanoo.
”Niin kuin kuluttaja voi verkkopankin avulla ymmärtää paremmin omaa talouttaan, voi yrittäjä Oma Fonectan avulla ymmärtää paremmin omaa kilpailutilannettaan ja erottautumisen paikkojaan.”
Oma Fonecta on yritysten maksuton markkinointipalvelu. Sen kautta yrittäjä voi hallinnoida yritystietojaan noin 30:ssa haku-, suosittelu- ja karttapalvelussa, seurata näyttöjen ja yhteydenottojen määriä sekä saada räätälöityjä suosituksia markkinointitoimenpiteistä, jotka auttavat optimoimaan yrityksen näkyvyyttä ja houkuttelemaan lisää asiakkaita.
Fonecta on digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys. Autamme asiakkaitamme kasvamaan digimarkkinoinnin keinoin. Teemme sen yhdistämällä maailman parhaat kohdennetun markkinoinnin alustat ja yli 30 000 asiakasyrityksen tuntemuksemme. Olemme kasvaneet digitalisaation mukana perustamisvuodestamme 2002 alkaen ja elämme niin kuin opetamme. Meitä fonectalaisia on yhteensä 250 Helsingissä, Porissa, Tampereella ja Turussa. OIKIO Digital Performance Agency Oy on itsenäinen, Fonectaan kuuluva yritys.
Oma Fonecta – Yrityksen ilmainen markkinointiapuri
Kirjaudu