Kirjaudu kotisivuillesi osoitteesta: https://oma.fonecta.fi/
Kirjautuminen tapahtuu helposti Oma Fonectan kautta (ns. Single Sign-On eli SSO-kirjautuminen) eikä erillisiä tunnuksia enää tarvita.
Pääsääntöisesti julkaisujärjestelmässä tekemäsi muutokset päivittyvät mobiili-, tabletti- ja desktop-näkymiin samalla kertaa. Pieni osa sivustoistamme toimii kuitenkin toisella tavalla, eli tehdyt muutokset eivät päivity kaikkiin versioihin. Tunnistat sivustosi kuuluvan tähän ryhmään, jos vasemmassa sivupalkissa ei ole lisäosat-ominaisuutta näkyvillä. Ohessa kuvaesimerkit rajoitetusta sekä normaalisti muokattavissa olevista sivustoista. Ohjeet rajoitettuun julkaisujärjestelmään löydät tästä.
Sivustotyyppi 1, normaalit muokkausmahdollisuudet
Sivustotyyppi 2, rajoitetut muokkausmahdollisuudet
Välilehdet/Sivut: Vasemmalta pystypalkista löytyy Sivut-ikoni, jota klikkaamalla pääset valitsemaan muokattavan välilehden.
Widgetit: Widgetit-ikonista pääset lisäämään uuden osion. Voit tarttua widgetiin hiirellä ja raahata sen haluamasi kohtaan välilehdellä ja täyttää siihen sisältöä.
Yrityksen yleiset tiedot: Kansio-ikonista (Sisältö) pääset lisäämään yrityksesi yleisiä tietoja. Sen alta löytyy myös Mediamanageri, jossa sijaitsevat kaikki sivustosi kuvat. Mediamanagerin kautta voit myös ladata kuvia ja tiedostoja koneeltasi.
Helpoin keino lisätä sivustoosi välilehtiä on hyödyntää jotain jo olemassa olevaa välilehteä, eli kopioimalla se. Näin sivuston yleisilme pysyy yhtenäisenä, sisältöalueet ja esimerkiksi fonttien tyylit ovat jo valmiina työstettävässä pohjassa.
Uusi kopio ilmestyy sivustorakenteeseen.
H1-otsikko on sivun tärkein otsikko, joka kertoo käyttäjille heti, mistä sivulla on kyse. H1 toimii välilehden pääotsikkona, joka ohjaa lukijaa ymmärtämään sivun sisällön keskeisen teeman.
Hakukoneet, kuten Google, käyttävät H1-pääotsikkoa ymmärtääkseen sivun sisällön aihepiiriä. Hyvin muotoiltu H1 auttaa parantamaan sivun näkyvyyttä hakutuloksissa.
Se parantaa saavutettavuutta, koska ruudunlukijat tunnistavat H1-otsikon ja käyttävät sitä navigoinnissa.
Muokkauksia tehdessäsi muistathan, että jokaisella välilehdellä on hyvä olla määriteltynä vain yksi H1-otsikko. Näin sivun pääteema on selkeä sekä käyttäjille että hakukoneille.
Vie hiiri haluamasi Painikkeen päälle, klikkaa ja valitse Hallitse-painike
Painike-nappiin voit määritellä mm. seuraavia linkkitoimintoja:
Verkkosivuston linkittäminen: Liitä verkko-osoite kenttään koko osoite (esim. https://www.fonecta.fi/) Valitse myös Avaa uudessa ikkunassa.
Sisäinen linkitys omaan sivustoon: Valitse Olemassa olevan sivuston sivu ja alasvetovalikosta välilehti, jolle haluat linkin vievän.
Tiedoston lataus: Lataa tiedoston (esim. pdf) laitteelle. Valitse Tiedosto ladattavaksi.
Soitto-ominaisuus: Valitse Soita napsauttamalla.
Sähköpostin linkitys: Kirjoita kenttään sähköpostisi tai hyödynnä yrityksen yleisistä tiedoista tulevia tietoja (Sisältö > Yhdistetyt tiedot (CMS) > Yrityksen tiedot )
Ankkuri-linkitys: Valitse haluttu välilehti/sivu sekä luotu ankkuri. Ankkurin saa luotua osioon klikkaamalla halutun osion päällä hiiren oikeaa painiketta ja valitsemalla Aseta ankkuriksi.
Uuden linkkinapin luominen: Sujuvammin uuden Painike-napin luot hyödyntämällä jo olemassa olevaa painiketta ja kopioimalla sen. Klikkaa painiketta, jota haluat hyödyntää. Valitse työkaluriviltä Kopioi. Mene toivottuun kohtaan, johon haluat uuden painikkeen luoda. Klikkaa Saraketta. Valitse työkaluriviltä Liitä.
Kuva voi olla omassa kuva widgetissä/laatikossa tai sarakkeen taustakuvana.
Kuva voi olla myös Sarakkeen taustakuvana.
Kuvagallerian sisällön saat auki kaksoisklikkaamalla sen päällä.
Voit kumota viimeisimmän muokkauksen. Valitse ylävalikon riviltä nuolisymboli. Käytettävissä ovat komennot:
Jokaisella tuotteella on seuraavat kentät:
Tuotteiden lisääminen
Lisätäksesi uuden tuotteen:
Voit lisätä maksutavan manuaalisesti tai tehdä itse sopimuksen eri maksutapatarjoajien kanssa. Asiakas tekee aina sopimuksen maksutavan tarjoajan kanssa suoraan, eikä Fonecta ole sopimuksessa osapuoli.
Stripe
Julkaisujärjestelmässä mene vasemmassa laidassa näkyvään myy verkossa – kohtaan ja valitse avautuvasta näkymästä Maksut (eng. Payments). Hae Stripe-maksutapa.
Paina yhdistä-nappia, jolloin sinut viedään Stripen kirjautumissivustolle. Täytä omat ja yrityksesi tiedot tätä kautta yhdistääksesi Stripe-maksutavan verkkokaupallesi.
Paypal
Julkaisujärjestelmässä mene vasemmassa laidassa näkyvään myy verkossa – kohtaan ja valitse avautuvasta näkymästä Maksut (eng. Payments). Hae Paypal-maksutapa.
Paina yhdistä-nappia, jolloin sinut viedään Paypalin kirjautumissivustolle. Täytä omat ja yrityksesi tiedot tätä kautta yhdistääksesi Paypal-maksutavan verkkokaupallesi.
Klarna
Mikäli haluat käyttää Klarnaa maksutapana, sinun pitää ensin tehdä tili yrityksellesi osoitteessa https://www.klarna.com/international/enterprise/platforms-and-partners/kustom/.
Klikkaa Get started -painiketta luodaksesi yrityksellesi tilin:
Kun olet tehnyt tunnukset Klarna / Kustomiin, kirjaudu hallintaportaaliin osoitteessa https://portal.klarna.com.
Valitse Maksujen etusivulla vasemman laidan valikosta alakulmasta asetukset.
Luo asetukset / Klarnan API-avaimet kohdasta uusi API-avain:
Laita saamasi tiedot muistiin, koska osaa niistä näytetään vain kerran:
Lisää Klarnalta saatavat API-tunnukset verkkokauppaasi:
Mikäli järjestelmä palauttaa tämän jälkeen virheilmoituksen evästeiden puuttumisesta, varmista että sinulla on cross-tracking -evästeet tai kolmannen osapuolen evästeet sallittu nettiselaimessa.
Manuaalinen maksutapa (esim. maksu noudettaessa, lasku)
Julkaisujärjestelmässä mene vasemmassa laidassa näkyvään myy verkossa – kohtaan ja valitse avautuvasta näkymästä Maksut (eng. Payments). Hyväksytkö offline-maksuja? -maksutapa.
Paina kohtaa lisää manuaalinen menetelmä:
Voit lisätä haluamasi maksutavan avautuvaan ikkunaan. Huomiothan, mikäli asiakas on valinnut tämän maksutavan, asiakas voi tehdä tilauksen ja vastuu maksusta siirtyy silloin myyjän ja asiakkaan välille (asiakas esim. hakee tuotteen myymälästä ja maksaa, tai myyjä lähettää asiakkaalle tuotteen ja laskun).
Manuaalisia maksutapoja voi lisätä useita.
Voit lisätä toimitustavat manuaalisesti tai tehdä itse sopimuksen toimitustavan tarjoajan kanssa. Asiakas tekee aina sopimuksen toimitustavan tarjoajan kanssa suoraan, eikä Fonecta ole sopimuksessa osapuoli.
Julkaisujärjestelmässä mene vasemmassa laidassa näkyvään myy verkossa – kohtaan ja valitse avautuvasta näkymästä Toimitus&Nouto.
Lisää toimitusalue painikkeesta:
Anna toimitustavalle nimi, esim. Nouto myymälästä tai Postitus.
Anna toimituspaikaksi ne maat, joihin toimitat tuotteita, esim. Suomi.
Lisää alimmasta Manuaaliset toimitusmaksut ja -menetelmät – kohdasta mahdolliset hinnat toimitukselle:
Esimerkkinä nouto myymälästä, joka on hakijalle ilmainen:
Nouto myymälästä
Esimerkkinä postitus Suomeen, jolloin myyjä on asettanut kaikille tilauksille perushinnan 10,99€. Myyjä hoitaa itse postituksen haluamallaan tavalla. Mikäli käytät hinnassa desimaalia, ei järjestelmä suostu ottamaan vastaan pilkkua, joten käytä pistettä.
Tilausten tiedot
Tilauslistalla näet seuraavat tiedot:
Tilauksen käsittely
Klikkaa mitä tahansa tilausta avataksesi sen tarkemmat tiedot. Tässä näkymässä voit mm.:
Kun olet tarkastanut tilauksen, voit muuttaa sen täytetyksi Merkitse täytetyksi-painikkeen kautta.
Mikäli sivustosi käyttää Ecwid-verkkokauppaa, löydät siihen ohjeita täältä.
Tässä julkaisujärjestelmätyypissä tekemäsi muutokset eivät päivity mobiili-, tabletti- ja desktop-näkymiin samalla kertaa. Muutokset tulee tehdä kaikkiin versioihin yksitellen/erikseen.
Aloita muokkaaminen klikkaamalla yläpalkin keskellä näkyvää ”Salli muokkaus/Enable editing”-painiketta.
Etusivun näkymään pääset valitsemalla ylärivin alasvetovalikosta index.html
Mikäli jokin muutos tuntuu haasteelliselta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Voimme tehdä tarvittavat muutokset julkaisujärjestelmään, ja rajoitetusti myös sellaisia, jotka tässä eivät ole esiteltyinä.