Yrittäjä, huolehdithan yrityksesi verkkonäkyvyydestä?
26.9.2023 | Lukuaika 3 min
Asiakas ja hänen euronsa. Mistä nämä löytyvät? Yhä enenevissä määrin vastaus kuuluu: verkosta. Myös yrityksesi tulisi löytyä verkosta. Tässä artikkelissa käsittelemme verkkonäkyvyyttä ja sitä, miksi se on tärkeää kaiken kokoisille yrityksille – myös pienille.
Aloitetaan perusasioista: verkkonäkyvyys tarkoittaa sitä, kuinka helposti yrityksesi löytyy verkon eri kanavista, kuten: yrityksesi kotisivu, hakukoneet, blogiartikkelit, sosiaalisen median profiilit tai asiakasarvostelut.
Miksi verkkonäkyvyys on elintärkeää pienyrittäjälle?
Verkkonäkyvyyttä voi verrata kivijalkakaupan näyteikkunaan: verkkonäkyvyys takaa sen, että potentiaalinen asiakkaasi tietää, mitä myyt. Ilman hyvää näyteikkunaa asiakas saattaa ohittaa kauppasi kokonaan myös verkossa –yrityksesi ei välttämättä löydy, kun sitä haetaan.
Verkkonäkyvyys on mahdollisuus yrityksellesi: mahdollisuus näkyä, kun yritystäsi etsitään ja mahdollisuus palvella asiakkaitasi paremmin. Ennen kaikkea hyvällä tasolla oleva verkkonäkyvyys voi tarkoittaa lisää kauppaa ja enemmän menestystä yrityksellesi. Nappaa pointit talteen!
1. Asiakkaasi ovat jo verkossa
Kuluttajat ovat yhä enenevissä määrin digitaalisia ja kaupankäynti verkossa lisääntyy vuosi vuodelta. Ennen ostopäätöstä potentiaalinen asiakkaasi tutkiskelee vaihtoehtoja, vertailee hintoja ja hakee tietoa hakukoneista ja esimerkiksi sosiaalisesta mediasta. Jos yrityksesi ei ole läsnä kanavissa, mistä asiakkaat etsivät tietoa, jätät pahimmillaan valtavan myyntipotentiaalin hyödyntämättä.
2. Vahva verkkonäkyvyys on kilpailuetu
Verkkonäkyvyys on erinomainen työkalu, kun haluat olla askeleen edellä kilpailijoitasi. Voi olla, ettei kilpailevalla yrityksellä ole verkkonäkyvyys yhtä vahvasti hallussa kuin sinulla – se tarkoittaa, että potentiaalinen asiakas löytää todennäköisemmin sinun yrityksesi, kuin kilpailijan yrityksen. Tämä toimii myös toisinpäin: jos et itse ole aktiivinen verkossa, kilpailijoillasi on parempi mahdollisuus osua potentiaalisen asiakkaan verkkokalvoille. Huolehtimalla yrityksesi verkkonäkyvyydestä pysyt kilpailijoidesi edellä!
3. Luotettavuus ja uskottavuus
Verkkonäkyvyydellä on tutkitusti merkitystä paitsi yrityksen löydettävyyden, myös luotettavuuden kannalta. Jos yritystäsi ei löydy verkosta, kun sitä etsitään, syntyy usein epäluottamuksen tunne: onko yrityksesi oikeasti olemassa? Vahvalla verkkonäkyvyydellä taklaat tämän esteen tieltäsi – asiakkaasi löytää yrityksesi ja voi luottaa siihen, että se todella on olemassa. Verkkonäkyvyys on toki vain yksi pointti luottamuksen ja uskottavuuden ansaitsemiseksi, myös asiakaspalvelun tasolla on suuren suuri merkitys.
4. Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa
Verkko tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden keskusteluun asiakkaiden kanssa, jopa reaaliajassa esimerkiksi chat-palvelun kautta. Ollessasi läsnä asiakkaillesi, he antavat todennäköisemmin positiivista palautetta. Myös kriittinen palaute antaa mahdollisuuden parantaa epäkohtia ja näyttää asiakaspalvelutaitosi – kunhan vastaaminen on mahdollisimman nopeaa. Nosta asiakaspalvelusi seuraavalle tasolle ja ole läsnä asiakkaillesi!
5. Paikallinen näkyvyys
Tämä pointti koskee erityisesti yrityksiä, joilla on kivijalkamyymälä. Kun potentiaalinen asiakkaasi etsii esimerkiksi kenkäkauppaa läheltään, hän löytää liikkeesi, jos paikallisen verkkonäkyvyyden eteen on tehty töitä. Kun potentiaalinen asiakkaasi etsii tuotetta tai palvelua läheltään, verkkonäkyvyydestä huolehtimalla saatat hyvinkin saada hänestä uuden, maksavan asiakkaan.
Mikä on yrityksesi tämänhetkinen verkkonäkyvyyden tila?
Selvitä yrityksesi tämänhetkinen verkkonäkyvyyden tila maksuttomalla, nopealla testillämme! Saat tulokset sähköpostiisi muutamassa minuutissa, ja pääset tietojen pohjalta kehittämään yrityksesi verkkonäkyvyyttä.