Varmista näkyvyys Googlessa: suomalaiset haluavat löytää etsimänsä tiedon helposti ja nopeasti
10.3.2025 | Lukuaika 5 min
Googlen ylivalta hakupalveluissa on kiistaton, mutta tiedonhakua tehdään myös muissa kanavissa. Z-sukupolven edustajista, jopa 30% aloittaa tiedonhaun sosiaalisen median kanavista. Nuori sukupolvi muuttaa siis hakukäyttäytymistä. Hakukonenäkyvyys ja löydettävyys verkon kaikissa asiakkaille tärkeissä kanavissa auttaa yritystäsi menestymään.
Suurin osa suomalaisista aloittaa tiedon etsimisen hakukoneista ja Google on edelleen kaikkein suosituin hakupalvelu. Viimeisen 12 kuukauden aikana 91 % hakukoneilla tehdyistä hauista on tehty nimenomaan Googlella.

Koska Googlen suosio on kiistaton, on yritysten huolehdittava siitä, että hakukonenäkyvyys on kunnossa. Hakukonenäkyvyydellä tarkoitetaan yleensä nimenomaan Google-näkyvyyttä vaikka se käsittää myös näkyvyyden muissa hakukoneissa kuten Bing. Myös tekoälytyökalujen käyttö hakukoneen tavoin on yleistynyt. Yritysten kannalta tämä tarkoittaa, että oman yrityksen täytyy löytyä myös tekoälyn antamissa vastauksissa.
Googlea käytetään pääasiassa kännykällä, mikä tarkoittaa, että vastauksia halutaan nopeasti ja helposti. Tästä syystä on tärkeää olla näkyvissä heti ensimmäisten hakutulosten joukossa. Harvalla on kärsivällisyyttä käyttää aikaa internetissä surffaamiseen ja eri toimijoiden vertailemiseen. Suurin osa asiakkaista tekee ostopäätöksen Googlen hakutulosten, suositusten ja yrityksen saamien arvostelujen perusteella.
On myös hyvä huomioida, että tietokoneella Googlea käyttävät klikkaavat hakutuloksia harvemmin kuin mobiilikäyttäjät. Tämä johtuu siitä, että Google tarjoaa jo hakutulossivulla Googlen Yritysprofiilissa tietoa esimerkiksi yrityksen aukioloajoista, yhteystiedoista ja kartoista. Asiakkaan ei tarvitse klikata hakutuloksia pidemmälle, jos tieto löytyy jo sieltä.
Näkyvyys Googlessa jakautuu mainoksille, Googlen yritysprofiilille sekä orgaanisille hakutuloksille. Yrittäjän täytyy varmistaa, että näkyvyys on kunnossa kaikissa näissä paikoissa. Klikkaukset Google hakutuloksissa jakautuvat keskimääräisesti seuraavasti:
- 20 % Googlen maksetut mainokset
- 40 % Googlen yritysprofiili (Local pack)
- 40 % Googlen orgaaniset hakutulokset

Google-näkyvyys ei riitä: varsinkin nuoret etsivät tietoa sosiaalisesta mediasta
Vaikka Google on ensisijainen hakukanava, se ei ole ainoa. Jos tietoa ei löydy Googlesta, sitä etsitään verkkosivustolta, Wikipediasta, muista hakukoneista, Facebookista, Youtubesta tai TikTokista. Erityisesti nuoret käyttävät yhä useammin sosiaalisen median kanavia myös suoraan tiedon etsimiseen. Youtube on ollut maailman toisiksi suurin hakukone jo pitkään. Z-sukupolven edustajista, jopa 30% aloittaa tiedonhaun sosiaalisen median kanavista. Nuori sukupolvi muuttaa siis hakukäyttäytymistä.

Myös Facebookissa, Instagramissa ja TikTokissa käytetään niissä olevia omia hakuja. Niistä saatetaan hakea esimerkiksi reseptejä, pukeutumisideoita tai matkavinkkejä. Googlen mukaan jopa 40 % nuorista suuntaa tietyissä tilanteissa mieluummin TikTokiin tai Instagramiin kuin Googleen etsiessään esimerkiksi lounasravintolaa.
Puolet suomalaisista etsii yhteystietoja suoraan Fonectan hakupalveluista
Kun on kyse yhteystietojen etsimisestä, Fonectan hakupalveluiden käyttö korostuu. Se on suomalaisille heti Googlen jälkeen suosituin kanava silloin, kun halutaan löytää yhteystietoja. Fonecta Callerin lisäksi yhteystietoja ja muita yritystietoja etsitään Finderista.
Yrittäjän on siis tärkeää pitää huolta siitä, että tiedot näkyvät ja ovat oikein Fonectan hakupalveluissa.
Fonecta helpottaa yrittäjän työtä ja auttaa pitämään yrityksen näkyvyydestä huolta
Yrityksen hakukonenäkyvyys ja löydettävyys verkossa on nykyään tärkeämpää kuin koskaan. Suurin osa asiakkaista tekee ostopäätöksen nopeasti hakutulosten, suositusten ja arvostelujen perusteella. Siksi on tärkeää varmistaa, että yrityksen tiedot ovat ajan tasalla ja helposti löydettävissä kaikissa eri kanavista.
Kaikissa mahdollisissa kanavissa näkyminen saattaa vaikuttaa hengästyttävältä ja työläältä, koska yrittäjällä ei ole välttämättä aikaa tai kiinnostusta tehdä jatkuvasti uusia sisältöjä sosiaaliseen mediaan, verkkosivuille ja Googlen Yritysprofiiliin.
Tässä Fonecta Kontakti tulee yrittäjien avuksi. Fonectan Kontakti-palvelun avulla yrittäjät voivat varmistaa näkyvyytensä hakukoneissa, sosiaalisessa mediassa ja Fonectan hakupalveluissa. Kontaktin avulla tietoja ja näkyvyyttä voi hallita keskitetysti. Kontakti varmistaa, että yrityksen tiedot ovat ajan tasalla Googlen Yritysprofiilissa, karttapalveluissa, sosiaalisen median kanavissa sekä Fonectan hakupalveluissa.
Fonecta Kontakti lisää yrityksen löydettävyyttä kaikissa olennaisissa kanavissa. Tarkista testin avulla, onko yrityksesi hakukonenäkyvyys kunnossa!
Tarkista yrityksesi verkkonäkyvyys
Tee maksuton testi