Ohjaa markkinointiasi datalla – Onnistu myyntisesongissa Fonectan avulla

22.10.2024 | Lukuaika 6 min

Outi Ylönen

Artikkelin kirjoittanut

Loppuvuosi on täynnä sesonkeja, joiden aikana yritykselläsi on mahdollisuus lisätä myyntiä. Sesongit eivät kuitenkaan ole automaattisia rahantekokoneita, vaan kuten kaikki liiketoiminta, myös sesongit vaativat suunnittelua ja oikeita toimenpiteitä tuottaakseen toivottuja tuloksia.

Liiketoimintapäätökset kuten, markkinointipanostukset kannattaa usein perustaa dataan. Sitä tarjoaa Oma Fonecta: palvelusta löydät muun muassa hakumäärädataa – dataa, joka kertoo kuinka paljon juuri oman toimialasi hakumäärät ovat kehittyneet tiettynä ajankohtana Googlessa.

Tässä artikkelissa keskitymme muutamiin toimialoihin, joita datamme mukaan haetaan Fonectan palveluista (Caller ja Finder), enenevissä määrin kohti loppuvuotta (lokakuu-joulukuu). Vaikka tämä artikkeli käsittelee tiettyjä toimialoja, Oma Fonectasta löydät käyttökelpoista, liiketoimintapäätöksiä tukevaa dataa omasta toimialastasi – maksutta.

Kirjaudu Oma Fonectaan – maksutta!

Autokorjaamot ja autohuollot, hakumäärät kasvavat lokakuusta joulukuuhun 74 %

”Talvi yllätti autoilijat” nousee otsikoihin vuodesta toiseen. Renkaanvaihtosesonki on jo täydessä vauhdissa koko Suomessa pohjoisesta etelään: autokorjaamo ja -huoltohaut kasvavat loka-joulukuussa huimat 74 %, hakumäärien noustessa yli 490 000 kappaleeseen kuukaudessa. Nyt on siis aika panostaa siihen, että asiakkaasi, myös ne, jotka ovat syystä tai toisesta lykänneet renkaanvaihtoa, löytävät juuri sinun yrityksesi kilpailijoiden joukosta.

Ehdotamme toimipisteen tai kivijalan sesonkimarkkinointiin seuraavia toimenpiteitä

Fonecta Kontaktin avulla yritys ylläpitää ajankohtaisia yritystietoja jopa 30 eri kanavassa: haku-, suosittelu-, ja karttapalveluissa, mistä asiakas etsii yritystä. Säästät aikaa, kun tarvittavat muutokset yrityksen tietoihin tarvitsee tehdä vain yhteen paikkaan – Fonecta Kontaktiin. Voit myös ajastaa poikkeustietoja sesonkien mukaan sekä luot postauksia Googleen ja Facebookiin automaattisesti tekoälypohjaisen julkaisupalvelun avulla. Fonecta Kontaktilla seuraat ja vastaat asiakkaiden arvosteluihin sekä palautteisiin helposti.

Kun löydettävyyteen panostaa ennen sesonkia ja sen aikana, enemmän asiakkaita löytää liikkeeseen ja ylipäätään tiedostaa, että liike on olemassa. Fonecta Kontaktin avulla yrittäjä välttää myös kiusalliset tilanteet, esimerkiksi: asiakas saapuu toimipisteeseen vain huomatakseen, että se on kiinni, vaikka hakukone kertoo liikkeen olevan auki.

Älykkäällä digimainonnalla luot kysyntää sekä näyt kanavissa kuten; Facebook, Instagram, Google Display ja muut Googlen mainosverkostot. Älykkään digimainonnan kohdennusmahdollisuudet ovat hyvin monipuolisia – voimme kohdentaa asiakkaidemme mainontaa tarvittaessa erittäin tarkasti esimerkiksi asuinpaikan, iän ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Paikallisuuden lisäksi mainontaa voi ja kannattaakin laajentaa lähikuntien alueelle, näin on mahdollisuus houkutella uusia asiakkaita kauempaakin.

  • Lähelle tai lähialueille kohdentaminen: Yrityksen kannattaa kohdentaa mainontaa alueille, joilla potentiaaliset asiakkaat asuvat tai viettävät aikaa, kuten kaupunki, jossa liike sijaitsee tai naapurikuntiin. Tarjoa lähialueen kohderyhmälle esimerkiksi erityisiä etuja, jotta he matkustaisivat pidemmältä hyödyntämään tarjottua palvelua.
  • Erilaisten viestien testaus: Mainoksissa kannattaa kokeilla erilaisia viestejä ja kuvia ja seurata, mikä herättää eniten kiinnostusta. Testaamalla yrittäjä saa varmuuden siitä, mikä viesti ja kuva tai video toimii parhaiten mainonnassa
  • Tekoälypohjaiset työkalut analysoivat ison datamäärän salamannopeasti ja vastaavat markkinatilanteen muutoksiin reaaliajassa. Ihmisen työtunteja säästyy, kun tekoäly hoitaa rutiininomaisia tehtäviä ja mainostaja voi keskittyä mm. luovaan suunnitteluun ja strategiaan. Fonecta hyödyntää Google- ja Bing- sekä Meta-mainonnassaan juuri näitä tekoälyn tuomia etuja, jotta asiakkaamme saavat parhaan mahdollisen hyödyn jokaisesta mainoseurosta.

Kiinteistöhallintoalan hakumäärät lisääntyvät jopa +160 %, sähköalan haut +108 %

Kylmenevät kelit ja tuleva talvi koskettaa myös kiinteistöhallintoalaa ja hakumäärät nousevat merkittävästi, jopa +160 %. Loka-joulukuussa kyseisiä hakuja tehdään Fonectan kanavissa yli 2,5 miljoonaa. Taloyhtiöt etsivät uusia huoltokumppaneita ja pyytävät tarjouksia esimerkiksi liukkaudenestosta, lumenpudotuksesta, lämmitysjärjestelmien tarkastuksista ja aurauspalveluista.

Kuten kiinteistöhallintoalaa, myös sähkötöitä tarjoavia yrityksiä haetaan talvea vasten ja hakumäärät kasvavat 108 %. Sähköalan yrityksiä etsivillä asiakkailla on esimerkiksi seuraavia tarpeita talven varalle: sähköjärjestelmien tarkistus, ulkovalaisinasennukset ja loppuvuoden sähköremontit. Sähkötöitä tekeviä yrityksiä haettiin Fonectan palveluista yli miljoona kertaa loka-joulukuussa.

Näin kiinteistöhallintoalan ja sähköalan yritys voi jouduttaa tarjouspyyntömäärien nousua:

Lead generation -mainonta eli yhteydenottojen hankkiminen Metassa: Tässä mainosmuodossa mainoksen näkijän, joka on kiinnostunut pyytämään tarjouksen kiinteistöhallintayritykseltä, on mahdollista jättää suoraan yhteystietonsa ja muut tarvittavat tiedot yritykselle liidilomakkeen kautta.

Liidinhankintamainoksissa kannattaa hyödyntää esimerkiksi saatuja asiakaspalautteita – ne ovat tehokas ja lukijan silmissä luotettava tapa kertoa kiinteistöhallintoalan yrityksen tarjoomasta. Liidinhankintamainontaa hyödyntämällä yritys voi saada jopa 20–40 % enemmän tarjouspyyntöjä verrattuna orgaaniseen Facebook-postaukseen.

  • Yksinkertainen yhteydenotto: Mainoksen kautta asiakas voi jättää yhteystietonsa ja muut tarvittavat tiedot suoraan yritykselle – lomakkeen tulee olla yksinkertainen ja helppokäyttöinen
  • Asiakaspalautteiden hyödyntäminen: Aiempien asiakkaiden palautteita kannattaa käyttää mainonnassa – se on omiaan lisäämään luottamusta tarjottuun palveluun, etenkin, kun kyse on isosta ja tärkeästä asiasta, kuten kiinteistöhallinta
  • Konkreettisen syyn tarjoaminen yhteydenotolle: Esimerkiksi erikoistarjous tai personoitu palvelu voivat kannustaa asiakkaita jättämään yhteystietonsa ja pyytämään tarjousta

Google-mainonnan eli Fonectan Älykkään hakukonemainonnan avulla voidaan kohdentaa mainontaa juuri niille asiakkaille, jotka todennäköisimmin ostavat yrityksen tarjoamaa palvelua tai etsivät sitä juuri sillä hetkellä. Fonectan asiantuntijoiden avulla yritys voi toteuttaa niin hakusana- kuin display-mainoskampanjoita Googlessa tekoälyä hyödyntäen. Näiden kampanjoiden avulla kiinteistöhallintoalan yritys voi saada jopa 60 % enemmän tarjouspyyntöjä loppuvuoden hakupiikin aikana.

Mainontajärjestelmämme seuraa mainontaasi tuntitasolla ja muutoksia hintatarjouksiin sekä kampanjoihin tehdään keskimäärin 40 kertaa kuukaudessa – Tähän ihminen ei pysty samalla budjetilla. Tavoitat kohderyhmäsi sieltä missä he ovat ilman, että sinun tarvitsee jatkuvasti miettiä, missä kanavassa milloinkin kannattaa mainostaa. Älykäs moniverkostomainonta-palvelulla voit myös mainostaa monikanavaisesti useammassa mainosverkostossa (Google, Facebook, Instagram ja Bing) yhdellä palveluhinnalla. Kustannustehokasta digimainontaa.

Suomalaisista jopa 98 % käyttää hakukonetta – useimmiten Googlea – tietoa etsiessään, siellä siis todellakin kannattaa mainostaa ja sieltä kannattaa löytyä!

Juhlakausi käynnistyy: kampaamohaut kasvavat 79 % ja taksihaut jopa 109 %

Loppuvuoden juhlakaudella, erityisesti pikkujoulujen aikaan, Fonectan hauissa korostuu kaksi juhliin liittyvää toimialaa: kampaamo- ja taksipalvelut. Kampaamopalveluiden hakumäärät kasvavat lokakuusta joulukuuhun 79 % ja taksipalveluiden jopa 109 %. Kampaamopalveluiden haut nousevat Fonectan kanavissa yli 450 000 kappaleeseen koko Suomessa ja vastaavasti taksipalveluita koskevat haut pitkälti yli puoleen miljoonaan. Varmista siis kanssamme, että yrityksesi näkyy oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kun hän etsii kampaajaa tai kyytiä pikkujouluihin.

Markkinointi_sesongit_toimiala_data

Miten varmistan että yritykseni löydetään ja markkinonti toimii sesonkipiikissä?

Ota yhteyttä Fonectan asiantuntijaan niin katsotaan yhdessä miten yrityksesi markkinointia voidaan kehittää, jotta saat parhaan mahdollisen tuloksen ja maksimoit yrityksesi sesonkimyynnin.

Nimi
Hidden
Tämä kenttä pitää olla jokaisessa lomakkeessa. Älä muokkaa tai poista kenttää.
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden