Näin aloitat Hakukoneoptimoinnin eli SEOn paikallisesti
23.1.2024 | Lukuaika 2 min
Potentiaaliset asiakkaasi etsivät tietoa paikallisista palveluista ympäri vuorokauden. Yksi etsii kenkäkauppaa, toinen LVI-palvelua tai tilitoimistoa. Jos siis yrityksesi toimii tietyllä alueella ja palvelee pääasiassa paikallisia asiakkaita, paikalliseen hakukoneoptimointiin eli SEOn kannattaa todella panostaa. Näin potentiaalinen asiakas löytää varmemmin juuri sinun yrityksesi äärelle.
Tiesitkö, että vain noin 46 % Googlen hakutuloksista sisältää yrityksen sijainnin? Paikallinen löytyminen on siis yrityksellesi selkeä erottautumiskeino – varmista että etsivä löytää!
Näin varmistat, että perusasiat ovat hakukoneoptimoinnin suhteen kunnossa:
- Hakusanat eli avainsanat:
Ensimmäinen askel paikallisessa hakukoneoptimoinnissa on määrittää hakusanat, joilla ihmiset etsivät yritystäsi. Jos olet esimerkiksi kampaamoyrittäjä, avainsanasi voivat olla ”kampaamo Tampere” tai ”hiusten leikkaus Tampere”. Sijoittele määrittämiäsi hakusanoja verkkosivuillesi niin, että luettavuus säilyy hyvänä. Jos hakusanojen määrä tai laatu pohdituttaa, voit tehdä maksuttoman toimialasi top hakusanat-testin tai ottaa yhteyttä Fonectan asiantuntijaan. - Karttasovellukset, kuten Google Maps:
Jotta paikallinen löydettävyys paranee, yrityksen tiedot kannattaa sisällyttää myös karttapalveluihin, kuten Google Mapsiin. Näin sovellusta käyttävät asiakkaasi näkevät yrityksesi suoraan kartalta ja löytävät helposti perille. Tiesitkö että kun yritystiedot ovat ristiriidassa keskenään ympäri verkkoa, hakukoneet kuten Google ei nosta kyseisiä yrityksiä kovin korkealle hakutuloksissa epäluotettavuuden takia. - Verkkosivuston mobiilioptimointi:
Tiesitkö, että iso osa asiakkaista, jotka etsivät tietoa yrityksestäsi, käyttävät hakemiseen puhelimen verkkoselainta? Mobiilioptimoinnin avulla varmistat, että verkkosivustosi toimii moitteettomasti myös puhelimella ja varmistat sujuvan käyttökokemuksen asiakkaillesi. - Hyvät arvostelut:
Hyvät asiakaspalautteet ja -arvostelut voivat tehdä ihmeitä liiketoiminnalle. Positiivisia asiakaspalautteita kannattaa myös näyttää verkkosivuilla ylpeästi – olet ne ansainnut! Lisäksi nämä arvostelut parantavat yrityksen luotettavuutta ja voivat houkutella enemmän uusia sekä vanhoja asiakkaita vierailemaan yrityksessäsi. - Sosiaalinen media:
Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa, kannattaa. Voit esimerkiksi jakaa liikkeesi tarjouksia tai tapahtumia sen Facebook-sivuilla. Tätä kautta voit saada lisää näkyvyyttä yrityksellesi – kanavien kautta voit myös olla vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa ja esimerkiksi vastata heitä askarruttaviin kysymyksiin.Toteuttamalla paikallista hakukoneoptimointia saat yrityksesi näkyville ja sitä kautta potentiaalisesti lisää kauppaa. Jos et vielä ole aloittanut, nyt on korkea aika! Eikä tätäkään tarvitse yksin tehdä – Fonectan asiantuntijat auttavat sinua mielellään myös paikallisen hakukoneoptimoinnin tekemisessä.