Google Analytics 4 toi muutoksen – mikä muuttui?
27.10.2020 | Lukuaika 4 min
Google Analytics -työkalun uusi versio, Google Analytics 4 (GA4) tuo mukanaan monia uusia piirteitä, jotka varmasti sekä parantavat että helpottavat sen käytettävyyttä. Ensi katsannolta näyttäisi siltä, että kaikki on muuttunut: ainakin ulkoasu, raportointi ja datankeruu ovat erilaisia vanhaan verrattuna.
Lähtökohtaisesti kaikki uusi aina vähän pelottaa, onko siis enää paluuta vanhaan? Googlen mukaan ei. Google on kertonut jatkossa panostavansa vain tämän uuden GA4-version kehittämiseen, tehden GA4:sta oletusarvoisen analytiikan työkalun.
Toki on syytä muistaa, ettei GA4 esimerkiksi verkkokauppa-analytiikan osalta ole vielä täysin valmis. Eikä se näytä muiden versioiden, kuten vaikkapa Universal-version keräämää kävijädataa.
Eli Google Analytics 4:ssa et näe sivujesi analytiikkahistoriaa ajalta ennen GA4:n käyttöönottoa. Siksi on suositeltavaa käyttää Universal ja GA4 -versioita ainakin toistaiseksi vielä rinnakkain. Mutta paljon uusia hyviä ominaisuuksia GA4 tarjoaa, mitä nämä uudet ominaisuudet siis ovat?
Kaiken takana on tekoäly
Google Analytics 4 hyödyntää tekoälyä, mikä tuo käyttäjälle merkittäviä parannuksia käyttökokemukseen. Voit esittää GA4:lle suoria kysymyksiä, joihin se löytää suorat vastaukset. Kysymykset voivat olla helppoja tai vaikeampia, analytiikan yksityiskohtiin pureutuvia. Haku toimii suomeksi, mutta kannattaa varautua siihen, että pientä haparointia voi kielen kanssa vielä olla.
Insights-osio muistuttaa automattisesti sivustolla tapahtuneista muutoksista, jos esimerkiksi tuotteen kysyntä ylittää tarjonnan verkkokaupassa. Samalla tekoäly auttaa myös potentiaalisten ostajien tunnistamisessa. Kun potentiaaliset ostajat on sivustolla kävijöistä tunnistettu, voidaan niistä muodostaa potentiaalisten ostajien yleisö, jota voidaan hyödyntää Google-mainonnassa.
Keskiössä ostajat
Google Analytics 4 ottaa keskiöön asiakkaat eli ostajat. Nyt voit mm. seurata asiakkaasi ostopolkua aina ensikohtaamisesta vaikkapa mainoksen kautta ostosovellukseen ja siellä ostokseen. Näin kasvatat helposti ymmärrystä asiakkaistasi koko ostopolun pituudelta ja voit kehittää liiketoimintaasi näiden tietojen avulla entistä tehokkaammin.
Paitsi ostopolkua, uuden analytiikkatyökalun avulla voit myös ennakoida asiakkaidesi aikeita. Voit siis laskea asiakaspoistuman todennäköisyyden ja panostaa näin ollen enemmän asiakaspitoon. Jatkossa voit luoda erillisiä yleisöjä parhaista asiakkaistasi ja analysoida sitä, miksi jotkut asiakkaat todennäköisemmin käyttävät enemmän rahaa kuin toiset.
Itse työkalussa tämä tarkoittaa entistä selkeämpien ostosuppiloiden rakentamista, monimutkaisenkin suppilon voi nyt rakentaa helposti. Ja pelkän verkkosivun mittaamisen sijaan voit mitata monimuotoisesti eri kanavia, myös mobiilisovellusta.
Tarkista yrityksesi hakukonenäkyvyys.
Tee maksuton testiTapahtumat yhdellä painalluksella
Kun aiemmin Analyticsin peruskivi olivat istunnot ja sivukatselut, on keskiöön nostettu nyt kävijöiden lisäksi tapahtumat. Sivustolla tapahtuvan liikenteen mittaaminen on siis entistä helpompaa. Voit nyt yhdellä klikkauksella seurata sivustosi tapahtumia kuten:
- Skrollauksia
- Sivustolta ulospäin lähteviä klikkauksia
- Sivustohakua
- Videon katseluun liittyvää aktivoitumista
- Tiedoston lataamista
- Tai joku muu konversion kannalta merkittävä tapahtuma
Osasta näistä tapahtumista voit mitata myös konversiota. Analytics myös mittaa automaattisesti sivujen skrollaamisen sivun loppuun asti, eli saat hyödyllistä ylätason tietoa sivujen käytettävyydestä automaattisesti.
Yksityisyys entistä tärkeämpää
Google panostaa nyt entistä enemmän yksityisyyteen: kaikkien käyttäjien ip-osoitteet on anonymisoitu automaattisesti. Lisäksi jopa yksittäisen käyttäjän kohdennetun datan poistaminen on nyt mahdollista. Samoin seurannassa on mahdollista huomioida käyttäjien evästesuostumukset. Näillä keinoilla halutaan turvata käyttäjien yksityisyys sekä luoda kaivattua luottamusta aikana, jolloin yksityisyyden käsite ei joka paikassa ole itsestäänselvyys.
Mistä tunnistan uuden version?
Uusi Google Analytics on niin merkittävästi erinäköinen ja toiminnaltaan erilainen kuin aiempi versio, ettei pitäisi olla epäselvyyttä siitä, kumpi versio on käytössä. Mutta varmuuden saat myös siitä, että vanhan UA-alkuisen tunnisteen sijaan käytössä on G-tunnus.
Kuten alussa mainittu, on järkevää käyttää Google Analytics 4:ää rinnakkain Universal-version kanssa. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei tämä rinnakkaiselo tule jatkumaan ikuisesti.