Fonectan työntekijä - MonoFonectan työntekijä

Kotisivut (Mono)

Täältä löydät käyttöohjeita Fonectan

avaimet käteen -kotisivupalvelulle.

Kirjautuminen

Pääset kirjautumaan kotisivuillesi osoitteesta https://www.login.fonectakotisivu.fi/

Käyttäjätunnus ja salasana on toimitettu tilauksen yhteyshenkilölle sivuston julkaisuilmoituksen yhteydessä.

Ongelmia kirjautumisessa?

Huomaathan, että käyttäjätunnus ei ole sähköpostiosoite.

Mikäli et muista käyttäjätunnustasi tai salasanaasi, klikkaa kirjautumissivulla olevaa kohtaa: ”Unohditko salasanasi?”. Tällöin saat sähköpostiisi viestin, jossa olevan linkin ”Luo uusi salasana” kautta voit asettaa uuden salasanan. Saamasi sähköpostiviestin alusta näet myös käyttäjätunnuksesi: ”Hyvä *tässä kohtaa on käyttäjätunnuksesi*”.

Kun olet vaihtanut salasanasi, kirjaudu uudelleen täyttämällä kenttiin käyttäjätunnuksesi (joka ei siis ole sähköpostiosoite, vaan tunnus, jossa on kirjaimia/numeroita), sekä uusi salasanasi.

Lataa Fonectan etätuki https://etatuki.fonecta.net/

Mono-kotisivujen lomakkeen osoitteen lisääminen turvallisiin lähettäjiin

Usein kysytyt kysymykset kotisivuihin liittyen

Suomenkieliset ohjeet löydät täältä.

Englanninkieliset ohjeet löytyvät täältä.

Ecwid-verkkokaupan ohjeet löytyvät täältä.

Verkkotunnuksesi välittäjävaihtoavaimen saat tietoturvasyistä asiakaspalvelumme kautta.

Valitettavasti et voi käyttää muutostyötunteja takautuvasti. Voit tarvittaessa itsekin tehdä päivityksiä kotisivuillesi. Löydät ohjeet sivun yläosasta.

Varmistathan julkaisujärjestelmästä, että olet julkaissut tehdyt muutokset (Julkaise-painike oikeassa yläkulmassa). Mikäli muutokset on julkaistu, niin tyhjennä selaimen välimuisti ja avaa kotisivut uudestaan. Mikäli muutokset eivät vieläkään näy, niin olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Kotisivuraportin löydät Oma Fonectasta. Kotisivuraportin lukujen tarkemmat selitteet löydät raporttisivun info-painikkeista.

Jos kotisivuissa tai kotisivujen julkaisujärjestelmässä ilmenee ongelmaa, tarkista ensin häiriötiedote-sivultamme, onko kyseessä yleinen vikatilanne: status.fonecta.fi. Jos kyseessä on yleinen vikatilanne, ilmoitamme häiriötiedote-sivulla vian korjaantumisen etenemisestä. Suosittelemme tilaamaan sivulta päivitystiedot sähköpostiin tai tekstiviestillä (Subscribe to updates -painike), jotta saat heti tiedon, kun vika on korjattu.

Muussa tapauksessa ilmoita asiasta asiakaspalveluumme, niin selvitämme ongelmaa.

Fonectan kotisivuasiakkaana yrityksesi verkkosivuilla on käytössä Liikenne ja viestintävirasto Traficomin vaatimusten mukainen evästehallinta. Evästeet ovat tietoa, jota sähköiset palvelut, kuten verkkosivut, lähettävät käyttäjän päätelaitteelle selaimen kautta ja niitä varten tarvitaan nykypäivänä käyttäjältä suostumus. Evästeet voivat olla välttämättömiä, mikäli ne liittyvät sivujen toimivuuteen olennaisesti. Ne voivat olla myös markkinointiin, käyttäjän mieltymyksiin tai analytiikkaan liittyviä, silloin käyttäjällä pitää olla oikeus antaa hyväksyntä kyseisten evästeiden käytölle.

Miten suostumus pitää kysyä?

Traficom on linjannut mm. näin:

  • Käyttäjää ei saa ohjata kaikkien evästeiden hyväksyntään korostetuin tavoin vaan kaikki vaihtoehdot tulee olla visuaalisesti tasavertaisesti esiteltynä.
  • Jokaisesta evästeestä pitää olla saatavilla käyttötarkoitus ja voimassa olo sekä luokittelu toiminnallisuuden mukaan, esim. onko eväste välttämätön verkkosivujen käytön kannalta.
  • Käyttäjällä tulee olla mahdollisuus perua tai muuttaa suostumus sekä nähdä mitä hän on alun perin hyväksynyt. Toiminnallisuus löytyy yhdessä evästeselosteen kanssa niille luodulta ”Evästeiden hallinta” -sivulta joka on linkitettynä verkkosivujesi alaosassa (footer).
  • Evästekyselyyn vastaamatta jättäminen ei saa estää verkkosivuja toimimasta, vaan sivujen tulisi latautua vain välttämättömät evästeet ladaten.

Yllä mainitut kohdat sekä myös paljon muita Traficomin ohjeistuksia on lokakuusta lähtien huomioitu yrityksesi kotisivuilla. Voit lukea Traficomin linjauksista tarkemmin täältä:
Liikenne- ja viestintäviraston evästeohjeistukset palveluntarjoajille ja loppukäyttäjille.

Mitä evästehallinta tarkoittaa analytiikan osalta?

Käyttäjän valintoja kunnioittava evästehallinta tuo kävijäseurantaan ja markkinointiin haasteita, mutta samalla se myös terävöittää tekemistä. On hyvä tiedostaa, että kaikki kävijät eivät hyväksy, että heidän toimintaansa seurataan. Vaikka seurannan perimmäinen tarkoitus olisikin parantaa käyttäjän kokemusta.
Nykyaikainen evästehallinta luo kuitenkin myös mahdollisuuksia markkinoinnin kirkastamiseen. Se auttaa meitä ajattelemaan viestinnän kohdentamista ja asiakasviestejä laajemmin. Lisäksi asiakkaat, jotka ovat hyväksyneet seurannan ja kohdennuksen, ovat entistä otollisempia markkinointiviestien kohtaamiseen.

Tietenkin niin, että se latautuu nopeasti ja oikea-aikaisesti sivuilla. Kyseessä on ”pre-fetch” -periaatteella toimiva integraatio, eli evästehallinta latautuu soljuvasti etukäteen. Näin se ei kuormita sivuston suoritusta ja käyttäjät saavat nopean ja miellyttävän käyttökokemuksen.

Kun verkkosivukävijä tulee ensimmäistä kertaa sivustolle, ilmoitetaan hänelle sivuston käyttämistä evästeistä, sekä annetaan mahdollisuus sallia kaikki evästeet tai vain osan evästeistä, tai jatkaa sivuston käyttöä vain välttämättömien evästeiden kanssa. Kysely näyttää tältä ja löytyy useimmiten sivun alaosasta:

Fonecta kotisivujen evästeilmoitus

 

”Näytä tiedot” kohtaa klikkaamalla verkkosivuston käyttäjä saa lisätietoa kaikista sivuston käyttämistä evästeistä. Evästeet on luokiteltu käyttötarkoituksen mukaan ja niille löytyy myös tarkemmat selitykset kuten tarjoaja, tyyppi, voimassa olo ja käytön tarkoitus:

Fonecta kotisivujen evästehallinta

Evästeiden hallinta -sivulta löytyy evästeselosteen lisäksi hyväksynnän muokkausmahdollisuus. Kyseinen ominaisuus on luonut käyttäjälle oman hyväksymistunnuksen ja antaa mahdollisuuden muokata tai perua hyväksyntä. Ominaisuus löytyy evästeselosteen lopusta ja näyttää tältä:

Evästeiden hyväksynnän muuttaminen