Ovatko yrityksesi Google-tiedot vapaata riistaa – ja mitä siitä seuraa?

12.4.2022 | Lukuaika 5 min

Verkossa kannattaa pitää huoli yrityksensä yhteystiedoista. Jos et pidä, joku muu voi ottaa homman haltuunsa ikävin seurauksin. Yhteystietojen sormeilu ja väärinkäyttö voivat aiheuttaa hankalia tilanteita ja seurauksia niin yksityishenkilöille kuin yrityksille, mistä muutama havainnollistava esimerkki on ylittänyt keväällä 2022 myös kansallisen uutiskynnyksen.

Google-tietojen vapaa sormeilu voi johtaa ikäviin seurauksiin

Maaliskuussa 2022 Iltalehti uutisoi tapauksesta, jossa Neste K -huoltoasemien nimet olivat saaneet Google Mapsissa kiusalliset, uudet nimet. Eikä todellakaan Nesteen toimesta. Vaikka nimet saatiin palautettua oikeiksi suhteellisen pian, ehti kömmähdys jo Iltapäivälehtiin, ja se tuskin oli uutinen, jollaisia yritys toivoisi itsestään ensisijaisesti medioissa näkevän.

Toinen, Iltalehden tammikuussa 2022 uutisoima tapaus kertoo tapahtumasarjasta, jossa yksityishenkilö alkoi saada joulukuussa 2019 Adlibriksen asiakaspalvelupuheluja, jossa kyseltiin kirjatilausten perään. Pian kävi ilmi, että tämä yksityishenkilön numero oli päätynyt Adlibris Finland Oy:n yhteysnumeroksi Googlessa. Korjausprosessi ei ollut suoraviivainen, vaan kyselyt kirjatoimituksista piinasivat yksityishenkilöä yli kahden vuoden ajan.

Miten näin pääsi tapahtumaan?

Nämä molemmat tapaukset mahdollisti Google Mapsin ominaisuus, jossa käyttäjät voivat ehdottaa yritystietojen muuttamista, itse asiassa todella helposti. Kun tarpeeksi moni käyttäjä on jättänyt muutosehdotuksen, Google uskoo, että tässä on varmaankin perää. Ominaisuus tarkoittaa hyvää, mutta sillä voi olla myös harmillisia seurauksia.

Onko siis todella niin, että kuka tahansa netin käyttäjä voi näin helposti vaikuttaa yrityksen tietoihin Googlessa? Kyllä – mutta vain siinä tapauksessa, jos yritys ei itse ole ottanut Google yritysprofiilia omaan hallintaansa. Ja valitettavan moni ei ole, mikä jättää yrityksen tiedot käytännössä tuuliajolle verkonkäyttäjien riepoteltaviksi. Pahimmillaan sillä voi olla iso kolaus yrityksen maineeseen, ja jopa taloudellisia seurauksia.

Google yritysprofiilin omistaminen turvaa yhteystietosi

Me täällä Fonectalla tapaamme vouhottaa siitä, miten tärkeää yritykselle on ottaa oma Google yritysprofiilinsa hallintaansa, ennen kuin joku muu tekee sen. Ja emme nyt halua todeta, että “mitäs minä sanoin”, mutta nämä uutisiin nousseet esimerkit kertovat siitä, ettemme vouhota turhaan.

Ja niin siis mikä Google yritysprofiili? Lyhyesti, Googlen yritysprofiili (aiemmin Google My Business) on Googlen maksuton työkalu, jonka avulla yritys pääsee itse hallitsemaan sitä, mitkä tiedot ja paikalliset toimipisteet näkyvät Googlen tuotteissa, kuten Google Mapsissa ja Google-haussa.

Jos Google yritysprofiili ei ole hallinnassasi, vaarana on, että:

  • Kuka tahansa muu voi mennä päivittämään yrityksesi tietoja. Kuka tahansa.
  • Kuten uutisoiduista esimerkeistä käy ilmi, tällaiset tahattomat muutokset voivat aiheuttaa yritykselle negatiivista julkisuutta ja mainehaittaa.
  • Asiakas ei välttämättä löydä oikeita tietoja yrityksestäsi ja menetät liiketoimintaa.
  • Google ei myöskään tunnista yritystäsi yhtä hyvin, ja menetät verkkonäkyvyyttä.

Kun GBP-tili ja -profiili on yrityksesi hallussa:

  • Olette itse vastuussa yhteystietojenne päivityksestä.
  • Uutisten tapausten kaltaisia tilanteita ei tulisi tapahtua → sillä kun omistat GBP-tilisi, saat ilmoituksen, jos joku koettaa ehdottaa muutoksia yhteystietoihisi.
  • Voit ilmoittaa Googlelle sekä yrityksen toimipaikkojen yhteystiedot että aukioloajat.
  • Voit lisätä profiiliisi itse valitsemiasi, laadukkaita kuvia yrityksestäsi.
  • Voit vastata profiilin kautta asiakkaiden yleisiin kysymyksiin sekä saada asiakkaiden arvostelut näkymään hakutuloksissa, mikä voi erottaa sinut positiivisesti kilpailijoista.
  • Ja kaiken huippuna: mitä enemmän ja kattavampaa tietoa GBP-profiilisi sisältää, sen todennäköisemmin Google nostaa sen hakutuloksissa korkeammille sijoille.

Google yritysprofiilin omistaminen ja päivitys eivät siis pelkästään turvaa yritystäsi verkon väärinkäyttöyrityksiltä ja sitä kautta mainehaitoilta, vaan myös tarjoavat paremman asiakaskokemuksen ja voivat parantaa hakukonelöydettävyyttäsi!

Ajantasainen Google Business Profile ja Google-näkyvyys ovat osa paikallista markkinointia. Lue lisää siitä, miksi paikallinen markkinointi on yrityksille tärkeää.

Miten yrityksesi löytyy verkon eri kanavista?

Tarkista löydettävyytesi!

Omista Google yritysprofiilisi – ja muut verkon tärkeät kanavat

Google yritysprofiilin lunastaminen yritykselle itselleen on kiistämättä fiksu toimenpide, josta on monia hyötyjä. Yritys on itse vastuussa yhteystietojensa päivittämisestä, niin hyvässä kuin pahassa.

Pahalla tarkoitamme vain sitä, että profiilia on todella syytä sitten myös muistaa päivittää: muuttuneet toimipaikkojen yhteystiedot, poikkeavat aukioloajat juhlapyhinä ja muut tärkeät tiedot on löydyttävä profiilista parhaan asiakaskokemuksen ja näkyvyyden takaamiseksi.

Etenkin yrityksille, joilla on monia toimipaikkoja, on työlästä ja aikaa vievää tehdä samat päivitykset usealle toimipaikalle ja useisiin eri kanaviin; sosiaalisen median kanaviin, karttoihin, yrityshakupalveluihin ja navigaattoreihin.

Meillä Fonectalla on tähän pulmaan kätevä palvelu. Sen nimi on Fonecta Kontakti, ja sen avulla yritys voi päivittää yhdestä paikasta yrityksen tiedot samalla kertaa näihin kaikkiin kanaviin. Palvelusta on myös erityisesti monitoimipaikkaisille yrityksille suunnattu kattavampi versio, Fonecta Kontakti Pro.

Ajantasaiset tiedot antavat paremman kuvan yrityksestäsi, ja kaiken lisäksi Google suosii orgaanisissa hakutuloksissaan sivustoja, joiden tiedot ovat yhteneväiset myös muissa verkon palveluissa.

Älä siis anna yrityksesi yhteystietojen olla tuuliajolla, vaan ota ne hallintaasi niin maineesi, asiakaskokemuksen kuin Google-näkyvyyden vuoksi. Ja jos kaipaat apua, tiedät että voit kääntyä meidän puoleemme.

Lue lisää Fonecta Kontaktista

Lue lisää Google yritysprofiili -näkyvyydestä