Nimitys: Fonectan markkinoinnin vetäjäksi Emmi Mikkola – ”Tehokas digimarkkinointi ei tuhlaa energiaa eikä ihmisten aikaa”

19.12.2023 | Lukuaika 3 min

Mediatiedote 18.12.2023

Digimarkkinoinnissa perusasiat pitävät pintansa, vaikka mediaympäristö muuttuu. Digimarkkinoinnin hiilijalanjäljen pitäisi kuitenkin kiinnostaa jokaista markkinoijaa, sanoo Fonectan tuore markkinoinnin vetäjä Emmi Mikkola.

Fonecta on nimittänyt Emmi Mikkolan johtamaan markkinointiaan. Mikkola vastaa Fonectan kasvumarkkinoinnista, brändistä ja viestinnästä. Hän aloitti Head of Growth Marketing -tehtävässään lokakuussa.

Mikkola on työskennellyt Fonectalla vuodesta 2015, ensin tuotekehityksessä ja myynnissä ja vuodesta 2019 LinkedIn-kumppanuuden parissa, viimeksi LinkedIn-liiketoiminnasta vastaavana johtajana. Mikkolalla on myös vahva ravintola-alan tausta, ja hän on osakas kahdessa oululaisessa ravintolassa.

”Kipinä ja palo asiakaspalveluun on sieltä peräisin. Ravintolassa asiakkaiden tyytyväisyys tai tyytymättömyys on suoraan silmin havaittavissa. Minulle on aina ollut kunnia-asia, että asiakkailla ja asiakkaiden asiakkailla on hyvä olla. Haluan auttaa yrityksiä menestymään – oli kyse sitten asiakkaiden kestitsemisestä ravintolassa tai toimivasta digimarkkinoinnista”, Mikkola kuvailee.

Ohjaako hiilijalanjälki tulevaisuuden mainosvalintoja?

Digimarkkinoinnin hiilijalanjälki on aihe, josta toistaiseksi puhutaan Suomessa vähän, Mikkola sanoo.

”Kaikkien yritysten pitää vähentää päästöjään, mutta moniin muihin aloihin verrattuna digimarkkinointi lähtee takamatkalta. Keinoja kuitenkin on: , koska SEO pyrkii parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa orgaanisesti eikä näyttäviä mainoskampanjoita välttämättä tarvita. Hakukoneoptimoinnilla voidaan myös parantaa sivuston latausnopeutta, mikä taas pienentää latausaikoja ja energiankulutusta”, Mikkola kertoo.

”On ylipäätään energianhukkaa luoda tehotonta sisältöä ja markkinointia, sillä jokainen internetissä oleva tiedosto tarvitsee sähköä niin tallentamiseen, siirtämiseen, lataamiseen kuin näyttämiseenkin. Tehokas digimarkkinointi sen sijaan keskittyy luomaan hyvin kohdennettua ja korkealaatuista sisältöä, joka ei tuhlaa energiaa eikä ihmisten aikaa”, Mikkola sanoo.

”On kiinnostavaa nähdä, miten hiilijalanjälki alkaa vaikuttaa mainosvalintoihimme. Panostammeko jatkossa enemmän hakukoneoptimointiin kuin mainoseuroihin?”

Tunne asiakkaasi – älä arvaile

Mikkolan mukaan markkinointitoimet perustuvat yllättävän usein arvailuun eivätkä asiakasdataan ja siitä tehtyihin päätelmiin.

”Syynä voi olla oikeiden työkalujen puute, riittämätön osaaminen tai yksinkertaisesti arkuus. Datan vastuulliseen keräämiseen, säilyttämiseen ja käyttöön liittyy ymmärrettävästi paljon kysymyksiä, mutta niissä osaava kumppani auttaa”, Mikkola sanoo.

”Tärkeintä datan hyödyntämisessä on se, miten datasta saa ymmärrettävää, miten siitä voi tehdä päätelmiä ja miten päätelmiä voi hyödyntää päätöksenteossa. Jos et tunne asiakkaitasi, et voi palvella heitä oikein. Ja jos et kerää dataa asiakkaistasi etkä analysoi sitä, et voi tuntea heitä.”

Minkä yhden asian haluaisit sanoa suomalaisille mainostajille? Huolehdi siitä, että perusasiat ovat kunnossa, Mikkola vastaa.

”Vaikka maailma ympärillä on myllerryksessä ja uusia kanavia ja tekoälypohjaisia työkaluja tulee lisää hengästyttävällä tahdilla, perusasiat pitävät pintansa. Ne voi tiivistää kahteen: Tunne asiakkaasi, jotta voit tehdä heitä puhuttelevaa sisältöä. Toiseksi ole löydettävissä: pidä yhteystietosi ja aukioloaikasi aina ajan tasalla”, Mikkola kiteyttää.

 

Lisätietoja:

Emmi Mikkola
Head of Growth Marketing, Fonecta
p. 040 738 2373
emmi.mikkola@fonecta.com

Antti Tukia
asiakkuusjohtaja, Fonecta
p. 050 345 5335
antti.tukia@fonecta.com

Fonecta on digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys. Autamme asiakkaitamme kasvamaan digimarkkinoinnin keinoin. Teemme sen yhdistämällä maailman parhaat kohdennetun markkinoinnin alustat ja yli 30 000 asiakasyrityksen tuntemuksemme. Olemme kasvaneet digitalisaation mukana perustamisvuodestamme 2002 alkaen ja elämme niin kuin opetamme. Meitä fonectalaisia on yhteensä 250 Helsingissä, Porissa, Tampereella ja Turussa.