Hyödynnä toimialasi sesonkikausi ja kasvata yrityksesi myyntiä

3.10.2024 | Lukuaika 4 min

Outi Ylönen

Artikkelin kirjoittanut

Tutkimukset osoittavat, että vuosikelloa markkinoinnissaan käyttävät yritykset voivat kasvattaa myyntiään jopa 28 % vuodessa. Hyvällä suunnittelulla varmistat, että yrityksesi on valmis loppuvuoden sesonkeihin. Ota nämä käytännön vinkit käyttöön kasvattaaksesi loppuvuoden sesonkimyyntiä:

1. Tunnista oman alasi myyntisesongit ajoissa

Ensimmäinen askel sesonkiin valmistautumisessa on tunnistaa, milloin sinun alallasi on tärkeimmät myyntisesongit. Nämä voivat olla esimerkiksi joulu, Black Friday, kesäloma-aika tai paikalliset tapahtumat. Kun sesonki on tunnistettu, on aika aloittaa suunnittelu hyvissä ajoin. Markkinointikampanjoiden ajoitus on tärkeää, sillä esimerkiksi sosiaalisen median ja Googlen algoritmit tarvitsevat aikaa kerätäkseen dataa ja näyttääkseen mainoksia oikealle yleisölle.

Yrityksille tarkoitetun Oma Fonecta -palvelun uusin työkalu näyttää Google-hakujen trendit 1 200 eri toimialalla. Löydytkö Googlesta oikeaan aikaan kun toimialasi palveluiden kysyntä kasvaa? Oma Fonectan uusimman trendinäkymän avulla tunnistat alasi markkinointimahdollisuudet – Ota palvelu käyttöön ilmaiseksi!

2. Hahmoittele liiketoimintasi sesongit vuosikelloon

Vuosikellon laatiminen on yksi tehokkaimmista tavoista suunnitella ja jäsentää yrityksen markkinointitoimenpiteet. Sen avulla voit hallita paremmin sesonkien mukaisia kampanjoita, pysyä johdonmukaisena markkinoinnissasi ja varmistaa, että olet ajoissa liikkeellä tärkeimmissä myyntipiikeissä. Esimerkiksi joulukauppa voi tuoda jopa 20–30 % yrityksen vuosimyynnistä, joten siihen kannattaa valmistautua huolella.

Vuosikellon avulla näet kokonaiskuvan tulevista tapahtumista ja pystyt jakamaan resurssit tehokkaasti pitkin vuotta sekä varautumaan mahdollisiin haasteisiin. Tutkimusten mukaan pitkäjänteisesti toimintaansa suunnittelevat yritykset kasvavat keskimäärin 12 % nopeammin kuin kilpailijansa. Se auttaa myös välttämään viime hetken kiireet ja tekee markkinoinnista ennakoitavaa ja systemaattista.

Vuosikello_yrityksen_markkinointi_suunnittele_ajoissa.


3. Sukella syvemmälle sesonkiin ja laadi sisältösuunnitelma

Jotta sesongin aikana mainontasi resonoi asiakkaittesi kanssa, laadi sisältösuunnitelma, joka keskittyy sesongin teemoihin ja on ajankohtaista kohderyhmälle. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi tuotteiden esittelyä, sesonkiin liittyviä vinkkejä tai ratkaisuja, joita asiakkaasi etsivät juuri kyseisenä aikana. Käytä erilaisia kanavia, kuten blogeja, sähköpostikampanjoita, sosiaalista mediaa ja Googlen hakusanamainontaa kohdentamaan viestisi tarkasti. Varmista, että sisällöstä tulee selkeästi esille, miten tuotteesi tai palvelusi voi ratkaista asiakkaiden sesonkiin liittyviä ongelmia.

4. Varmista että kotisivusi voivat tuottaa tuloksia

Sesonkina liikenteen määrä verkkosivuillesi todennäköisesti kasvaa varsinkin jos panostat mainontaan rahalla. Varmista, että kotisivusi ovat optimoidut ja toimivat. Tämä tarkoittaa nopeita latausaikoja, selkeää navigointia ja intuitiivista ostoprosessia. Lisäksi tarkista, että kaikki tärkeät sivut, kuten kampanjasivut, ovat mobiiliystävällisiä. Kuluttajat tekevät yhä enemmän ostoksia mobiililaitteilla, ja huono käyttökokemus voi karkottaa potentiaaliset asiakkaat. Varmista siis että, kotisivusi voivat tuottaa tuloksia – Kartoita yrityksesi kotisivujen laatu asiantuntijamme kanssa!

5. Kohdenna oikein maksetussa mainonnassa

Google- ja some-mainonta ovat tehokkaita työkaluja sesonkimarkkinoinnissa. Hyödynnä dataa ja kohdenna mainokset tarkasti, jotta ne tavoittavat oikean yleisön oikeaan aikaan. Erityisen tärkeää on hyödyntää sesongin hakutermejä ja olla ajankohtainen. Voit esimerkiksi tehdä sesonkikohtaisia tarjouksia ja mainosviestejä, jotka vastaavat suoraan asiakkaiden tarpeisiin. Dynaamiset mainokset ja ostosmainokset voivat olla erityisen tehokkaita tuotteiden ja palveluiden mainostamisessa.


Hyödynnä tulevat sesongit ja kasvata yrityksesi myyntiä

Sesonkien hyödyntäminen digimarkkinoinnissa vaatii suunnitelmallisuutta, tarkkaa ajoitusta ja tehokasta kohdennusta. Sesonkimyynnissä onnistuminen on monen asian summa: Aloittamalla ajoissa, optimoimalla kotisivut ja verkkokaupan sekä käyttämällä oikeita markkinointikanavia, yrityksesi voi saavuttaa paremman näkyvyyden ja myyntituloksen. Asiantuntevien Fonectan digimarkkinoinnin ammattilaisten avulla voit varmistaa, että olet siellä, missä asiakkaasi ovat, juuri oikealla hetkellä.

Ota yhteyttä Fonectan asiantuntijaan!

Nimi
Hidden
Tämä kenttä pitää olla jokaisessa lomakkeessa. Älä muokkaa tai poista kenttää.
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden