Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi

28.1.2019 | Lukuaika 5 min

Kyllä – kotisivujen kertaluontoisella, ammattitaitoisesti toteutetulla hakukoneoptimoinnilla voidaan saada jo paljon hyvää aikaan, etenkin uudelle sivustolle tai kotisivuille, joita ei ole aikaisemmin optimoitu.

Ei – hommaa ei silti kannata missään nimessä jättää siihen. Hakukoneoptimointitoimenpiteet ovat vaarassa valua hukkaan, jos optimointi jää yhteen ainoaan kertaan, ja unohdetaan sen jälkeen tyystin.

Mitä hakukoneptimointi jatkuvana prosessina siis tarkoittaa, ja mitä kannattaa tehdä pidemmällä aikavälillä? Tee ainakin nämä 5 asiaa:

1. Tarkkaile kotisivuillesi tulevaa liikennettä

Kotisivujen analytiikkajärjestelmän, kuten vaikkapa Google Analyticsin avulla seuraat tarkasti kotisivujesi kävijäliikennettä. Näet esimerkiksi, mistä eri kanavista kävijät tulevat – ovatko he löytäneet sivuillesi Googlen orgaanisista hakutuloksista, jonkin sosiaalisen median kanavan kautta, uutiskirjeestä tai vaikka maksullisen Google-hakusanamainoksen kautta. Hakukoneoptimoijaa kiinnostaa tietysti myös se, paljonko liikennettä tulee sivuille Googlen orgaanisten hakutulosten perusteella.

Seuraa kunkin kotisivujesi osion tai sivun liikennettä erikseen ja tutki, onko liikenteessä piikkejä tiettyinä ajankohtina – näin voit myös päätellä, onko jokin optimointitoimenpide alkanut purra. Selvitä myös, onko kävijöiden käytöksessä kausittaisia trendejä, joita voit ehkä hyödyntää muissa markkinointikanavissa, kuten Google-mainonnassa, uutiskirjeissä tai Facebookissa. Mitä useampi löytää Google-haun kautta sivuillesi, sitä enemmän potentiaalisia asiakkaita kotisivuillasi käy.

Googlen hakukoneelle myös kotisivujesi liikenteen määrällä on merkitystä: mitä enemmän liikennettä ja klikkauksia hakukoneesta sivulle, sitä suositummaksi se sivun ymmärtää ja sitä korkeammalle se sen hakutuloksissa nostaa.

2. Tarkkaile kotisivujesi sijoituksia Googlen hakutulossivuilla

Yleensä kukin kotisivujen sivu optimoidaan löytymään jollain tietyllä hakusanalla tai saman teeman hakusanoilla. Kannattaa myös seurata, miten kotisivusi todellisuudessa sijoittuu Googlen hakutuloksissa, kun potentiaalinen asiakas tekee Googlessa haun juuri näillä termeillä. Mitä ylemmäs hakutuloksiin sivusi sijoittuvat, sitä todennäköisemmin niitä päädytään klikkaamaan – harva kun päätyy klikkaamaan Googlen kakkossivun tuloksia, tai edes ensimmäisen sivun viimeisiä tuloksia.

Sivujen sijoittumisen seurannassa voit käyttää esimerkiksi Google Search Console -työkalun Performance-osiota. Voit suodattaa yhden sivun kerrallaan ja nähdä, millä hakusanoilla sivustollesi on päädytty, ja mille sijalle sivu Googlessa sijoittuu kullakin hakusanalla.

Jos sivut eivät sijoitu edes ensimmäiselle hakutulossivulle (sijoitukset 1-10) toivotuilla hakusanoilla, sinun kannattaa harkita kyseisten sivujen uudelleenoptimointia. Voit esimerkiksi lisätä relevanttia tekstiä ja käyttää haluttuja hakusanoja vielä strategisemmin sivun otsikossa, tekstin joukossa sekä metatiedoissa, ja tarkkailla sen jälkeen, onko toimenpiteillä vaikutusta.

3. Päivitä kotisivuja säännöllisesti

Googlen hakukonealgoritmi katsoo säännöllisesti päivitettävät verkkosivut relevantimmiksi hakutuloksiinsa kuin sellaiset, joilla ei tapahdu mitään muutoksia kuukaudesta tai vuodesta toiseen. Päivitykset ovat merkki Googlelle, että sivut ovat aktiiviset ja niistä pidetään huolta.

Ne ovat myös luonnollinen tapa pitää huolta, että sivujesi kävijöillä on aina tuoreinta ja mielenkiintoista tietoa luettavana. Pienimmät päivitykset voivat liittyä eri sesonkien aukioloihin tai tarjouksiin, myös aktiivinen uutis- tai blogisivusto auttaa pitämään sivun aktiivisena. Jos sinulla on hyvää kuvamateriaalia yrityksestäsi ja sen toiminnasta, sitä kannattaa myös säännöllisesti lisätä sivustolle.

4. Luo uusia sivuja verkkosivuillesi

Sivustoa kannattaa päivittää myös uusia sivuja luomalla. Uudet sivut kasvattavat sivuston kokoa, jolloin se vaikuttaa aihepiirissään monipuoliselta ja kattavalta.

Googlen hakukone suosii hakutuloksissaan kattavia verkkosivustoja, jotka käsittelevät aiheita monipuolisesti. Mitä kattavampi ja relevantimpi paketti kotisivusi Googlen silmissä on, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on päästä hakutulosten kärkeen.

Uudella sivulla kannattaa käyttää jotain uutta hakusanaa tai hakusanakokonaisuutta, jolloin sivustosi pääsee kilpailemaan hakukoneen sijoituksista uusilla hakusanoilla. Muista kuitenkin, että uuden sisällön on syytä liittyä yrityksesi toimintaan – Google ei palkitse mistä tahansa sisällöstä, vaan se osaa tulkita, mikä on kokonaisuutta katsoen relevanttia.

5. Pyri saamaan linkkejä laadukkailta sivustoilta

Googlen hakukone haluaa tarjota hakutuloksissaan mahdollisimman tarkasti kutakin hakua vastaavia, laadukkaita ja suosittuja sivustoja. Yksi tärkeä indikaattori Googlelle verkkosivujen laadusta ja suosittuudesta on se, linkittävätkö muut sivustot kyseiselle verkkosivulle.

Mitä laadukkaampi (Googlen mittapuulla) ja isompi sivusto sisältää linkin juuri sinun kotisivuillesi, sitä enemmän pisteitä sivustosi Googlen silmissä saa. Myös sosiaaliset signaalit merkitsevät, eli linkit ja liikenne kotisivuillesi sosiaalisen median kanavista, mutta kaikkein eniten merkitystä on linkeiltä toisilta verkkosivuilta.

Näitä linkkejä voit saada esimerkiksi erilaisten yhteistyöprojektien kautta (bloggaajat, muut yhteistyökumppanit) tai lehdistötiedotteista poikineiden verkkoartikkelien muodossa. On hyvä tiedostaa myös, että suuret määrät linkkejä huonolaatuisilta ja epämääräisiltä verkkosivuilta voivat huonontaa sivustosi arvoa Googlen silmissä, joten älä ala haalimaan linkkejä mistä tahansa, vaan tee se rehdisti ja luontevalla tavalla.

Hakukoneoptimointia ei tehdä vain hakukoneita varten

Yllä olevat toimenpiteet ovat tavallisia hakusanaoptimointiin liittyviä toimenpiteitä, mutta kuten huomaat, ne parantavat samalla sivustosi kokonaisvaltaista laatua ja toimivuutta. Pidä huoli, että vähintään nämä toimenpiteet kuuluvat säännölliselle tehtävälistallesi, ja pääset jo pitkälle.

Lue vielä hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan määritelmät ja erot.

Jäitkö nyt kuitenkin vielä miettimään, että mitä se hakukoneoptimointi oikeastaan onkaan? Tässä vielä pähkinänkuoressa kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää, kun olet ostamassa sivustollesi hakukoneoptimointia.

Tiedätkö mitä ostat, kun hommaat sivustollesi hakukoneoptimointia?

SEO (search engine optimization) eli hakukoneoptimointi on edelleen aika monelle mystinen asia. Moni yrittäjä painii hakukoneoptimoinnin ostamisen tuskan kanssa, mikä tekee sen myymisestä myös hankalaa. Siksi hyvä tuotteistus ja hyvä vuorovaikutus parantavat optimoinnin asiakassuhdetta huomattavasti.

Optimoinnin ostamiseen liittyy muutama sudenkuoppa, jotka kannattaa huomioida ennen kuin yrittäjä tekee sopimuksen hakukoneoptimointia myyvän tahon kanssa. Ostajaa ei todellakaan haittaa ymmärrys optimointia kohtaan, päin vastoin.

Tämän vuoksi olemme keränneet tietopankkiimme runsaasti opetusmateriaalia hakukoneoptimointiin liittyen. Ostajan ymmärrys ei toki ostovaiheessa vielä takaa sitä, että optimoinnin tarjoaja antaa juuri sitä mitä ostaja tarvitsee. Mutta ymmärrys antaa paremman kuvan siitä, mitä voit tarjoajalta vaatia.

SEO-konsultti vai hands-on-tekijä?

Vai jotain siltä väliltä? Tämä kannattaa heti alkuvaiheessa sopia kumppanin kanssa. Missä roolissa sivustosi hakukoneoptimoinnista vastaava taho on, tekeekö hän oikeasti konkreettisia toimenpiteitä, vai onko hän ainoastaan konsultti.

Molemmat skenaariot ovat ihan ok, kysehän on asiakkaan tarpeista, eikä roolista voi vetää johtopäätöksiä palvelun tasosta. Optimoija voi tarpeen tullen olla myös molempia – sekä konsultti että kädet multaan työntävä käytännön apu. Tämä asetelma kannattaa kuitenkin ostovaiheessa käydä läpi, koska sillä voi olla iso vaikutus hintaan.

Halpa hinta = rajattu palvelu

Liian usein etenkin pk-yritysten tarjouskamppailussa halvin hinta voittaa. Ainakin optimoinnissa on huomioitava, että halvimman hinnan tarjous voi usein olla kertakauppana suoritettava konsulttitason optimointi. Eli palveluntarjoaja ainoastaan kertoo yrittäjälle, mitkä ovat sivuston kehityskohteet.

Tämä on yleensä pienen yrityksen omistajalle hankala paikka – muutokset pitäisi osata tehdä itse tai pulittaa sivuston ylläpidolle lisähintaa muutosten tekemisestä. Jos markkinointibudjettisi on pieni ja tarkkaan rajattu, kannattaa todennäköisesti ohittaa se halvin tarjous. Jos rahasi eivät riitä kuin halvimpaan tarjoukseen, kannattaa ne sijoittaa hakusanamainontaan tai muuhun markkinointiin.

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa kehittämistä

Optimoinnin parissa työskentely edellyttää säännöllisiä ja jatkuvia työtunteja. Optimointi on jatkuvaa kehitystyötä, jossa sivustoasi parannellaan ja sivuston tilannetta tutkitaan monesta eri kulmasta säännöllisesti. Jatkuvat työtunnit tarkoittavat suurempaa kuukausihintaa. Jos kuukausihinta on vaikkapa 100€ tai sen alle, eivät käytettävät työtunnitkaan voi olla järin suuret sopimuskauden aikana.

Kunnolla tehty sivuston optimointi tarkoittaa, että tuloksia seurataan ja niihin myös reagoidaan. Kysy siis optimointia myyvältä taholta jo alkuvaiheessa, mitä sivustolla tullaan tekemään. Mitkä ovat kriittisimmät kehityskohteet ja mitä niiden hyväksi täytyy tehdä? Ja sovi samalla, kuka toimenpiteet tekee, sinä vai kumppani?

Jatkuva kehittäminen ei silti tarkoita jatkuvaa sohlaamista

Sivuston on hyvä antaa välillä myös ”muhia” hakukoneiden hakemistoissa. Yllättävän usein vastaan tulee asiakkaiden ihmetystä siitä, miksi sivustolla ei käydä jatkuvasti tekemässä muutoksia. Kuukausittainen laskutus todennäköisesti luo illuusion siitä, että sivustolla pitäisi säännöllisesti tehdä päivityksiä, vaikka sivusto olisi juuri edelliskuukausina käyty kokonaisvaltaisesti läpi.

Jos kaipaat apua hakukoneoptimoinnissa, älä epäröi ottaa yhteyttä – Fonectan ammattilaiset auttavat sinua ja yritystäsi mielellään.

Nimi
Markkinointilupa*
Hidden
Tämä kenttä pitää olla jokaisessa lomakkeessa. Älä muokkaa tai poista kenttää.
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden

Artikkelia on päivitetty 19.06.2023