Cookie Consent – miten se vaikuttaa verkkosivun ylläpitoon ja mainontaan?
4.3.2024 | Lukuaika 3 min
Nyt puhutaan kekseistä! Ei niistä syötävistä, vaikka nimi ”cookie” siihen viittaakin. Vaan evästeistä, jotka vaikuttavat verkkosivusi ylläpitoon ja mainontaan. Kun asiakkaasi saapuu verkkosivustollesi esimerkiksi hakukoneen kautta ensimmäistä kertaa, häneltä pitää lain mukaan kysyä, salliiko hän evästeiden käytön. Jos asiakkaasi hyväksyy evästeiden käytön ensimmäistä kertaa sivustollasi vieraillessa, selain, jota hän käyttää, muistaa asetukset tulevaisuudessa. Laki, joka evästeiden sallimisen kysymistä vaatii, on Euroopan yleinen tietosuoja-asetus GDPR.
Miten evästeet vaikuttavat sivuston ylläpitoon ja mainontaan?
Verkkosivun ylläpito: Euroopan yleisen tietosuoja-asetuksen GDPR:n mukaan verkkosivun pitää pyytää verkkosivukävijältä suostumus evästeiden käyttöön. On myös verkkosivun ylläpidon vastuulla huolehtia, että käyttäjätiedot käsitellään asianmukaisesti. Evästesuostutumuksen hallinta ja toteuttaminen vaatii aikaa ja resursseja ja on asia, johon edellä mainittuja todella kannattaa laittaa, jotta sivustosi toimii lain edellyttämällä tavalla.
Kun verkkosivuvierailija saapuu ensimmäistä kertaa sivustollesi, sen tulisi kysyä kävijältä suostumusta käyttää evästeitä. Samalla tulisi kertoa, mihin kaikkeen sivustosi evästeitä käyttää. Tämän tiedon pohjalta kävijä saa sitten vapaasti päättää, antaako evästeille suostumuksen vai ei.
Käyttäjätiedot ja analysointi: Evästeitä käytetään laajasti verkkosivujen käyttäjätietojen analysointiin, esimerkiksi näin: millä laitteella verkkosivua selataan ja kuinka kauan sivustolla vietetään aikaa ja millä sivuilla. Näitä tietoja voidaan käyttää verkkosivujen toiminnan parantamiseen. Jos sivuvierailija ei anna lupaa käyttää evästeitä, hänen tietojaan ei ole lupaa kerätä.
Mainonta ja sen tehokkuus: Jos sivustosi käyttää evästeitä mainonnan kohdentamiseen ja personointiin, eli siitä huolehtimiseen, että mainonta on yksilölle relevanttia, evästesuostumuksen antaminen voi olla hyvinkin merkittävää. Esimerkiksi remarketing eli uudelleenmarkkinointi ei yleensä onnistu, jos sivuvierailija ei ole antanut suostumusta evästeiden käytölle. Uudelleenmarkkinointi tarkoittaa, että sivustosi tuotteita ja palveluita mainostetaan kävijälle sen jälkeen, kun hän on poistunut sivultasi.
Onhan yritykselläsi Google Consent Mode hoidettuna toimintakuntoon?
Google Consent Mode ei ole sama asia kuin evästetyökalu tai evästebanneri, vaikka se näihin liittyykin. Napakasti tiivistettynä Google Consent Mode on tapa lähettää Googlelle tieto sivustolla markkinoinnin hyväksyneistä sivustokävijöistä sekä heidän käyttäytymisestään. Tämä auttaa algoritmia kohdistamaan mainoksia käyttäjille, jotka ovat todennäköisemmin kiinnostuneita niistä. Määräaika käyttöönotolle on 31. maaliskuuta 2024. Tämän päivämäärän jälkeen Google ei enää tue evästeiden suostumustilan hallintaa Tag Managerissa ilman Google Consent Modea. Tämän päivämäärän umpeuduttua ensimmäisenä ongelmia kohtaavat Googlessa mainostavat yritykset.
Mitä tapahtuu, jos Google Consent Modea ei ota käyttöön?
Ilman Google Consent Modea sinä, yrittäjä, et voi jatkaa kohdennetun mainonnan työkalujen käyttöä Googlessa entiseen malliin – esimerkiksi jo aiemmin mainittu remarketing eli uudelleenmarkkinointi ei ole mahdollista. Paitsi mainonnan kohdennettavuus, myös sen tehokkuus ja seuranta mahdollisuudet kapenevat, jos Google Consent Moden suhteen ei tee tarvittavia toimia.
Miten otan Google Consent Moden käyttöön?
Valitettavasti käyttöönottoon ei ole yksiselitteistä vastausta – se riippuu nykyisen evästehallinnan olemassaolosta ja laadusta sekä palveluntarjoajasta kotisivuillasi. Yleispäteviä ohjeita on mahdotonta antaa, mutta ei huolta – Fonectan ammattilaiset auttavat sinua mieluusti sivustosi Google Consent Moden kanssa, jotta mahdollinen Google-mainontasi rullaa kuten tähänkin asti tai vieläkin paremmin.