Olemme koonneet tälle sivustolle tärkeimmät osiot, joita tarvitset yrityksesi tietojen päivittämiseen Fonecta Kontakti -palveluun.
Jos tarvitset apua päivittämiseen tai sinulla on muuta kysyttävää palvelusta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme alakulman chatin kautta.
Fonecta Kontakti -palvelun esittelyvideon voit katsoa tästä linkistä.
Aloita kirjautumalla sisään Oma Fonecta -palveluun osoitteessa oma.fonecta.fi/kirjaudu. Kirjaudu sisään tilauksen yhteydessä ilmoittamallasi sähköpostiosoitteella ja salasanalla, jonka pääset luomaan kohdasta ”Unohtuiko salasana?”.
Oma Fonectassa pääset tarkastelemaan palvelun kautta saamiasi raporttitietoja sivulta Raportit. Tilaustietojasi pääset tarkastelemaan Tilaukset-sivulta ja laskutietojasi Laskut-sivun kautta. Oma Fonectan Chat-palvelussa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme kaikissa kysymyksissä.
Oma Fonectan ohjeet löydät osoitteesta https://yrityksille.fonecta.fi/oma-fonecta/#ukk
Pääset päivittämään yrityksesi tietoja suoraan kohdasta ”Päivitä yritystietoja”. Pääset päivittämään tietoja myös toista reittiä: klikkaa ”Palveluiden hallinta” ja aukeavalta sivulta ”Päivitä yrityksen tietoja”.
Näin pääset lomakkeelle, jossa ovat yrityksesi perustiedot (yhteystiedot, aukioloajat, kuvat, yrityskuvausteksti ja avainsanat).
Pääset siirtymään laajennettujen tietojen alustalle päivitystyökaluun klikkaamalla lomakkeen yläosasta ”Päivitä laajennettuja tietoja”. Päivitystyökalussa voit täydentää tarkempia määreitä esimerkiksi Google-yritysprofiiliin, tehdä julkaisuja ja tarkastella yrityksesi saamia arvosteluja. Jos yritykselläsi on monta toimipaikkaa, voit päivittää kaikkia päivitystyökalussa kerralla, vaikka saman kuvan jokaiselle toimipaikalle.
Jos käytössäsi on Kontakti Pro -palvelu, voit kirjautua päivitystyökaluun myös suoraan osoitteessa https://uoma.fonecta.fi. Kirjaudu sisään sähköpostiosoitteellasi ja salasanalla, jonka olet luonut palveluun aiemmin.
Etusivulta löydät linkit palvelun käyttöohjeisiin, Oma Fonectaan ja Fonectan yhteystietoihin sekä pikalinkit palvelun tärkeimpiin osioihin alustan sisällä. Etusivulla on myös linkit Fonecta Kontakti -palvelun esittelyyn ja ohjevideoihin sekä poimintoja tilastoistasi.
Siirry seuraavaksi Content-osion alta Yksiköt-sivulle, josta pääset päivittämään yrityksesi tietoja.
Katso videolta, kuinka voit päivittää yrityksesi yhteystietoja.
Kun haluat muokata yrityksesi toimipisteen tietoja, klikkaa toimipisteen nimeä tai oikealta kolmen pisteen painikkeen takaa Muokkaa.
Klikkaamalla tietoa pääset muokkaustilaan, jossa pääset tekemään sisältöön muutoksia.
Tallenna tekemäsi muutokset klikkaamalla Tallenna 1 profiilille -nappia. Voit peruuttaa tekemäsi muokkauksen klikkaamalla Peruuta.
Yrityskuvaukseen:
Huom. Jos Kontakti-palveluusi on linkitetty Google-yritysprofiili, huomioithan, että linkityksen jälkeen toimipisteen tietoja (nimi, toimialat, yhteystiedot, aukioloajat, verkkosivulinkit, yrityskuvaus) tulee päivittää vain Kontakti-palvelun kautta Oma Fonectasta tai laajemmasta päivitystyökalusta. Jos toimipisteen perustietoja (nimi, toimiala, osoite, puhnro) muuttaa Google-yritysprofiiliin linkityksen jälkeen suoraan Googlen kautta, tämä aiheuttaa Google-yritysprofiilin käytöstä poistumisen, eli vaatii uudelleenvahvistamista esimerkiksi videolla. Google-yritysprofiili ei näy palvelussa ennen kuin se on vahvistettu uudelleen.
Alla kuvat kentistä, joissa on tärkeimmät tiedot:
Harmaalla pohjalla olevia tietoja ei voi päivittää palvelussa. Näitä ovat
Jos kyseisiä tietoja pitää muuttaa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Tästä taulukosta voit tarkastella, mihin Kontaktin eri digipalveluihin toimipisteelle asetetut yleisimmät tiedot päivittyvät. Digipalvelut voivat muuttaa vastaanotettavia tietoja toimialakohtaisesti tai jos toimipisteesi osoite on piilotettu.
Aukioloaika on palveluaika, jolloin toimipaikka on avoinna. Puhelinpalveluaikoja ei merkitä aukioloaikoihin.
Alla olevalla videolla näytämme, kuinka voit päivittää yrityksesi aukioloaikoja.
Aukioloajan tyypin voi valita kolmesta vaihtoehdosta:
Jos aukioloaika on jokaisena arkipäivänä sama, voit kopioida maanantain aukiolon Kopioi-painikkeesta myös muille päiville.
Aukioloajan voi poistaa päiväkohtaisesti valitsemalla valikosta Kiinni. Kopioi-painike poistaa aukioloajan tällöin myös muilta päiviltä.
Huomioitavaa on, että aukioloaika on aina yksi vuorokausi (24 h). Jos toimipaikka on avoinna esimerkiksi maanantaina klo 18:00-04:00, tallenna maanantain kohdalle aukiolo 18:00-24:00 ja tiistaille 00:00-04:00. Jos tiistaille pitää lisätä lisäksi muitakin aukioloaikoja, täytyy tiistain kohdalla käyttää Split-toimintoa, jolloin samalle vuorokaudelle voi syöttää useamman aukioloajan.
Jos yritykselläsi on poikkeavia aukioloaikoja esimerkiksi juhlapyhinä tai lomien aikaan, saat lisättyä poikkeusaukioloajat tarvittaville päiville seuraavasti:
Klikkaa aukioloaikojen alapuolelta kohtaa ’Aukioloajat (juhlapyhien aukioloajat)’. Valitse kalenterista päivämäärä, jolle haluat lisätä poikkeavan aukioloajan. Lisää sen jälkeen päivämäärälle normaalista viikonpäivästä poikkeava aukioloaika tai valitse ’Suljettu’, jos toimipiste on tuolloin kiinni.
Voit lisätä useita poikkeusaukioloaikoja samalla kertaa klikkaamalla alempaa ’+Lisää toinen’. Klikkaa sen jälkeen ’Tallenna 1 profiilille’ ja hyväksy muutokset klikkaamalla ’Jatka’. Tämän jälkeen toimipisteellä näkyy valituilla päivämäärillä Kontaktin palveluissa poikkeava aukioloaika.
Jos yritykselläsi ei ole enää säännöllisiä aukioloaikoja, esimerkiksi jos yrityksesi on avoinna vain sopimuksen mukaan, saat poistettua aukioloajat seuraavasti:
Klikkaa aukioloaikojen yläpuolelta ruksi pois kohdasta ’Määritä aukioloajat’. Klikkaa sen jälkeen ’Tallenna 1 profiilille’ ja hyväksy muutokset klikkaamalla ’Jatka’. Tämä tyhjentää aukioloaikatiedot.
Jos yrityksellesi tulee jatkossa säännöllisiä aukioloaikoja, saat lisättyä ne palauttamalla ruksin kohtaan ’Määritä aukioloajat’ ja asettamalla tarvittaville viikonpäiville kellonajat.
Voit tarvittaessa kirjoittaa ’Lisäaukioloajat-teksti’ -kenttään tarkempaa tietoa, esimerkiksi ”Olemme avoinna sopimuksen mukaan, varaa aika soittamalla’.
Voit päivittää yrityksesi kuvia Kuvat ja videot -otsikon alta.
Kuvien tiedostotyypit: JPG tai png.
Kuvagallerian kuvien suosituskoko on 1080 x 610px ja suositeltava mittasuhde 16:9, minimikoko 580x326px.
Logo voi olla minkä mallinen vain, suositusleveys 1080 px ja minimileveys 580px.
Google-kansikuva päivittyy yrityksesi Google-yritysprofiilin kansikuvaksi, mikäli yrityksesi Google-yritysprofiili on linkitetty osaksi Fonecta Kontaktia. Google-yritysprofiilin kansikuvan minimikoko on 480 x 270 px, käytä mittasuhdetta 16:9. Google-logon minimikoko 250 x 250 px.
Huom. Google päättää omien määrityksiensä perusteella, mikä kuva näkyy ensisijaisesti yrityksesi Google-yritysprofiilissa Google-haun puolella.
Google-logo näkyy pienenä kuvakkeena muun muassa silloin, kun vastaat yrityksellesi annettuun Google-arvosteluun tai teet julkaisun.
Facebook-kansikuvan suosituskoko on 2000 x 500 px ja mittasuhde 4:1. Minimileveys 400px ja minimikorkeus 150px.
Klikkaa Kuvagalleria-kenttää ja sen jälkeen kuvien alta Valitse valokuvia.
Klikkaa seuraavaksi Ladatut valokuvat, josta pääset valitsemaan kuvia omista tiedostoistasi.
Kun olet valinnut sopivan kuvan, klikkaa sen jälkeen alareunasta Jatka.
Lisää halutessasi kuvaus, tarkemmat tiedot, vaihtoehtoinen teksti (mahdollisimman tarkka kuvaus kuvasta niille, jotka eivät sitä näe) ja napsautus-URL. Tallenna lisäämäsi kuva klikkaamalla kuvien alta Tallenna 1 profiilille.
Voit poistaa lisätyn kuvan klikkaamalla kuvan oikealta sivulta pientä roskakorin kuvaketta.
Monitoimipaikkaisten yritysten Kuvagalleria-kuvien massapäivitys
Jos yritykselläsi on palvelussa useampi toimipiste, huomioithan, että voit päivittää yhdellä kertaa kuvagalleriaan vain täsmälleen samat kuvat. Jos toimipisteilläsi on erilaisia kuvia ja päivität esimerkiksi vain yhden saman kuvan, kaikki toisistaan poikkeavat Kuvagalleria-kuvat poistuvat. Kuvien massapäivitys tulee tehdä vain toimipisteille, joilla on täsmälleen samat kuvat, tai jos haluat yhtenäistää kaikkien toimipisteiden kuvat samoiksi.
Jotta saat vaihdettua yrityksen logon, Google-yritysprofiilin logon tai kansikuvan, sinun pitää ensin klikata kyseistä kuvaa ja poistaa kuva oikealta roskakorin kuvakkeesta.
Sen jälkeen pääset valitsemaan uuden kuvan tiedostoistasi samalla tavalla kuin edellä.
Huomioita kuvien päivittämisestä Google-yritysprofiiliin
Kun toimipisteesi Google-yritysprofiili on linkitetty osaksi Kontakti-palvelua, päivitystyökaluun lisäämäsi kuvat päivittyvät Google-yritysprofiiliin. Jos lisätyt kuvat eivät päivity, huomioithan, että kuvat noudattavat Googlen sääntöjä. Kuvien tulee olla riittävän laadukkaita, oikean kokoisia ja aitoja kuvia yrityksestäsi. Google ei hyväksy mm. AI-generoituja tai reilusti muokattuja kuvia.
Ensisijaisen Google-yritysprofiilin kuvan päivittäminen
Google näyttää Google-yritysprofiilissa pääkuvan oman logiikkansa perusteella. Kuva on usein Google-kansikuvaksi lisätty kuva, mutta se voi olla myös jokin muu kuvagallerian kuva tai toisen Google-käyttäjän lisäämä kuva. Tätä ensisijaista kuvaa ei voi asettaa itse, mutta Google nostaa yleensä julkisivukuvat ja laadukkaat, muokkaamaattomat kuvat ensimmäiseksi.
Kuvien poistaminen
Jos olet lisännyt Google-yritysprofiiliisi kuvia jo ennen Kontakti-palveluun linkitystä, nämä kuvat eivät poistu vaan säilyvät Googlessa, jolloin et kadota lisäämiäsi kuvia linkityksen yhteydessä.
Jos poistat Kontaktin päivitystyökalun kautta kuvia, esimerkiksi jos et tarjoa enää tiettyjä tuotteita, kuvat eivät poistu automaattisesti Google-yritysprofiilista. Kuvat tulee poistaa suoraan Googlen hallintapaneelista yksitellen toimipisteiden Google-yritysprofiin Kuvat-osiosta. Voit pyytää kuvien poistoa Fonectalta tai tehdä poistot itse Googlen hallintapaneelista.
Kuinka voit poistaa itse Google-yritysprofiilista kuvia?
HUOM! Jos teet itse poistot Googlen hallintapaneelin kautta, älä päivitä mitään muita toimipisteen tietoja Google-profiilissasi! Tämä aiheuttaa usein sen, että Google-profiili menee pois käytöstä, koska tietoja tulee hallinnoida vain linkitetyn Kontakti-palvelun kautta
Kirjaudu Googlen hallintapaneeliin sähköpostillasi, jolla on Google-yritysprofiilisi hallintaoikeudet. Valitse toimipisteesi tiedot ja siirry Kuvien hallintaan. Klikkaa roskakorin kuvaa kuvan kohdalta, jotka haluat poistaa.
Jos et näe roskakorin kuvaa sen kuvan kohdalta, jonka haluat poistaa, huomioithan seuraavat:
Saat lisättyä Google-yritysprofiiliin videon päivitystyökalun ’Kuvat ja videot’ -osion ’Google-videogalleria’ -kentästä.
Voit lisätä videon tiedoston lataamalla tai url-osoitteella. Video päivittyy yleensä 24-48 h kuluessa toimipisteelle linkitetyn Google-yritysprofiilin Kuvat-osioon. Jos video ei päivity, huomioithan Googlen vaatimukset alla.
Tarkempia tietoja videossa sallittuun sisältöön Googlen ohjeissa.
Huomioithan, että Google rajoittaa kuvapankista ostettujen sisältöjen ja tekoälyllä generoitujen sisältöjen julkaisuja yritysprofiilissa. Google kannustaa julkaisemaan aitoja, yrityksen itsensä kuvaamia kuva- ja videosisältöjä.
Osiossa ’Google-yritysprofiilin lisätiedot’ voit päivittää Google-yritysprofiilissa näkyviä tietoja, kuten esteettömyyteen sekä terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tietoja.
Tähän osioon on nyt lisätty myös Apua hätätilanteeseen -kenttiä, joilla voit tiedottaa tavastasi auttaa Ukrainan tilanteesta kärsiviä. Toimialasta riippuen voit kertoa vastaanottavasi lahjoituksia, palkkaavasi pakolaisia, tarjoavasi pakolaisille majoitusta, muita palveluita tai tuotteita tai tarvitsevasi vapaaehtoistyöntekijöitä. Kun haluat ilmoittaa näistä, valitse pudotusvalikosta Kyllä ja lopuksi Tallenna 1 profiilille osion alareunassa tallentaaksesi muutokset.
Voit tehdä yrityksesi tietoihin suunniteltuja eli ajastettuja päivityksiä, jotka astuvat voimaan tulevana ajankohtana. Suunnitellut päivitykset näkyvät yrityksesi tiedoissa vasta asettamanasi päivänä.
Voit tehdä joko pysyvän muutoksen tulevalle ajankohdalle tai väliaikaisen muutoksen, jolloin alkuperäinen tieto palautuu automaattisesti takaisin asettamasi päivämäärän jälkeen.
Suunnitelluilla päivityksillä voit ajoittaa etukäteen esimerkiksi myymälöiden avaamisia ja sulkemisia, lomiin liittyviä muutoksia, kampanjoita tai muita sisältömuutoksia. Voit tehdä ajastettuja muutoksia myös kuviin.
Aloita suunnitellun päivityksen tekeminen siirtymällä Content-sivulla toimipisteesi tietoihin ja klikkaamalla oikealta Suunnitellut päivitykset -otsikon alta +Lisää päivitys.
Valitse kalenterista ajankohta, jolloin muutos astuu voimaan ja sen jälkeen klikkaa Jatka.
Tämän jälkeen sivunäkymäsi päivittyy automaattisesti ja lisäämäsi päivämäärä ilmestyy sivun oikeaan laitaan Suunnitellut päivitykset -osioon.
Valitse seuraavaksi, onko tuleva sisältömuutos pysyvä vai väliaikainen, jolloin alkuperäinen sisältö palautuu takaisin tietyn päivämäärän jälkeen.
a) Jos tuleva sisältömuutos on pysyvä, valitse Ei, älä palauta sisältöä.
b) Jos tuleva sisältömuutos on väliaikainen, valitse Kyllä, ajoita palautus. Sen jälkeen valitse kalenterista päivämäärä, jolloin alkuperäinen sisältö palautuu automaattisesti takaisin.
Esim. Jos toimipisteesi toimii kesäkuun ajan eri osoitteessa remontin vuoksi, käytä tiedon palautuksen ajankohtaa.
Valitse seuraavaksi Tallenna.
Kun olet lisännyt ajoitetun päivityksen, voit ajoituksen päivämäärää klikkaamalla tarkistaa, mitä tietoja päivitykset koskevat. Harmaa kehys näkyy niissä kentissä, joihin on tulossa muutoksia kyseisenä päivämääränä.
Voit tehdä samalle päivämäärälle useamman päivityksen klikkaamalla tulevaa päivämäärää ja tekemällä muutoksen haluamaasi tietoon joko pysyvänä tai väliaikaisena muutoksena.
Voit siirtää suunnitellun päivityksen ajankohtaa toiselle päivälle. Klikkaa päivämäärän oikealta puolelta kolmen pisteen takaa Ajoita päivitys uudelleen. Klikkaa sen jälkeen kalenterista uusi ajankohta ja klikkaa Käytä.
Jos haluat poistaa tekemäsi suunnitellun päivityksen, klikkaa päivämäärän oikealta puolelta kolmen pisteen takaa Peru päivitys. Klikkaa sen jälkeen Käytä.
Jos yritykselläsi on palvelussa enemmän kuin yksi toimipaikka, voit päivittää samat tiedot kaikille tai osalle toimipaikoista yhdellä kertaa.
Yksiköt-listauksessa aseta ruksi niiden toimipisteiden kohdalle, joiden tietoja haluat päivittää. Klikkaa sen jälkeen Muokkaa-painiketta.
Kun siirryt muokkaamaan tietoja, tekemäsi muutokset päivittyvät kaikille valitsemillesi toimipisteille.
Tee haluamasi muutokset ja sen jälkeen paina nappia Tallenna X profiilille.
(X = valittujen toimipisteiden määrä)
Julkaisemalla postauksia tuet yrityksesi löydettävyyttä hakukoneissa ja tiedotat yrityksesi tarjoamista palveluista ja ajankohtaisista asioista. Postaukset näkyvät Google-haussa ja Google Maps -palvelussa toimipisteesi Google-yritysprofiilin yhteydessä, kun Google-yritysprofiili on linkitetty osaksi Fonecta Kontaktia.
Samasta paikasta voit tehdä julkaisuja myös Facebookiin, Instagramiin ja LinkedIniin, jos olet linkittänyt yrityksesi profiilit niissä osaksi Fonecta Kontaktia. Voit julkaista postauksen esimerkiksi helposti kerralla kaikille tai useammalle sivustolle yhtä aikaa.
Huom: Aktiivisia linkkejä yrityksesi verkkosivuille on mahdollista lisätä vain Google-postauksiin (Painikkeen lisääminen). Muihin kanaviin verkkosivulinkin saa julkaistua vain suoraan tekstiin lisäämällä. Googleen on mahdollista tehdä kattavampia julkaisuja ja linkkivaihtoehtoja, esimerkiksi Soita-napin lisääminen tai tapahtumapostaus, ks. alempana.
Kirjaudu tunnuksillasi Oma Fonectaan.
a) Jos tilauksellasi on useampi toimipiste, siirry laajempaan hallinnointityökaluun klikkaamalla Päivitä laajennettuja tietoja -nappia. Siirry päävalikosta Some-osion Julkaisut-sivulle.
b) Jos tilauksellasi on yksi toimipiste, voit siirtyä Oma Fonectan kautta Julkaisut-osioon myös klikkaamalla Päivitä yrityksesi perustietoja -nappia. Klikkaa sen jälkeen päivityssivun alaosasta Julkaisut-osiosta Siirry laajennettuun tietojen päivitykseen -nappia. Napista ohjaudut suoraan Julkaisut-osioon.
Jos yritykselläsi on käytössä Kontakti Tehopaketti tai Kontakti Pro -palvelu, päivitystyökalussa Some-osion alla sinulla voi näkyä myös Kalenteri, jossa voit tarkastella kalenterissa jo julkaistuja postauksia sekä tulevaisuuteen ajastettuja postauksia. Kalenterissa voit julkaista postauksia laajemmilla ominaisuuksilla (mm. postauksen esikatselu ja Facebook-linkin lisääminen). Siirry Kalenterin kautta postauksen julkaisun ohjeisiin tästä.
Julkaise uusi postaus
Julkaisut-osiossa voit tehdä julkaisuja eli postauksia. Niissä voit esitellä mm. yrityksesi tarjoamia palveluita, tuotteita, tarjouksia, uutuuksia, tapahtumia tai muita ajankohtaisia asioita. Voit liittää postaukseen tekstin lisäksi kuvan sekä linkin kotisivuille. Aloita julkaisun lisääminen klikkaamalla ensin oikeassa yläkulmassa olevaa Lisää julkaisu-painiketta, joka avaa uuden näkymän.
Voit lisätä julkaisusi alalaitaan linkki- tai soita-painikkeen klikkaamalla Lisää painike.
Valitse ’Lisää painikkeen tyyppi’ eli millä otsikolla haluat linkkisi näkyvän palvelussa ja mitä linkkisi koskee. ’Lisätietoja’ sopii yleisimpiin linkkeihin, ’Soita’-tyyppi silloin, kun haluat linkin ohjautuvan soitoksi toimipisteen pääpuhelinnumeroon. Valitse linkkiin vielä alhaalta ’Valitse verkkosivulinkki’ listasta ’Verkkosivulinkki’ ja kirjoita verkkosivun osoite, johon linkin tulee ohjata. Klikkaa lopuksi ’Lisää painike’.
Huom: Painike-linkki näkyy ja toimii vain Google-yritysprofiilin postauksissa, ei Facebookin, Instagramin tai LinkedInin puolella.
Nyt voit helposti lisätä julkaisuun myös kenttiä toimipistetiedoista, mikä on erityisen hyödyllistä silloin, kun haluat näyttää julkaisussa toimipistekohtaista tietoa, kuten puhelinnumeroa tai osoitetta.
Voit ajoittaa postauksen julkaistavaksi tulevana ajankohtana ja tiettynä kellonaikana. Klikkaa Julkaise nyt -nappia, ja valitse sen jälkeen Ajoita julkaisu. Valitse haluamasi päivä ja tarvittaessa kellonaika, tallenna ajastus klikkaamalla Ajoita julkaisusi.
Jos yritykselläsi on Kontakti-palvelussa mukana useampi toimipiste, postaus julkaistaan oletuksena kaikille toimipisteille, joiden Google-yritysprofiilit ovat linkitettynä palveluun. Voit tarvittaessa rajata Kaikki kohteet -napin takaa yhden tai useamman toimipisteen, joiden tiedoissa haluat postauksen näkyvän. Valitse ’Kaikki kohteet’ -listasta Sijainnit-osiosta yksi tai useampi toimipiste. Vahvista sijaintivalinta vielä klikkaamalla Käytä-nappia. Jos toimipisteitäsi on lajiteltu kansioilla tai nimikkeillä (mm. alueiden, brändien toimialojen mukaan), voit kohdistaa julkaisun samasta osiosta helposti valituille toimipisteille valitsemalla tietyn kansion tai nimikkeen.
Saat julkaistua Google-yritysprofiilissa myös Tarjous-tyyppisiä postauksia. Tarjous-postauksissa voit esitellä yrityksesi erilaisia kampanjoita, tarjouksia ja alennuksia helpommin. Saat hyödynnettyä omia osioita kampanjan etukoodille, etukoodin lunastukseen, tarjouksen ehdoille sekä valita postaukselle kampanja-ajan.
1. Klikkaa Google-yritysprofiilin sininen logo aktiiviseksi
2. Lisää tyhjään kenttään teksti, jossa voit esitellä tarjouksen, alennuksen tai kampanjan sisältöä.
3. Lisää ’Tapahtuman otsikko’, joka näkyy julkaistussa postauksessa ylimpänä ja vahvennettuna.
4. Lisää tarjouksen voimassaolon ajankohdat (päivämäärät ja kellonajat) ’Tapahtuman alku’ -ja ’Tapahtuman loppu’ -kohtiin
5. Klikkaa ’Lisää tapahtuma’ -nappi aktiiviseksi
6. Klikkaa aktiiviseksi valinta ’Tarjousjulkaisu’
7. Lisää halutessasi Kuponkikoodi, jolla tarjouksen saa käyttöönsä.
8. Käyttöehdot-osioon voit lisätä tarvittaessa tarjoukseen liittyvät käyttöehdot, esimerkiksi jos tarjous on voimassa vain uusille asiakkaille tai tietyin rajauksin.
9. Lunastuksen URL -kohtaan voit lisätä tarjoukseen liittyvän verkkosivulinkin.
10. Klikkaa ’Lisää tapahtuma’
11. Lisää halutessasi postaukseen kuva kohdasta ’+Lisää mediaa’
12. Julkaise postaus joko heti klikkaamalla ’Julkaise nyt’ tai ajasta (13.) postauksen julkaisu tulevaisuuteen, esimerkiksi tarjouksen aloituspäivälle. Ajastuksen saat tehtyä klikkaamalla ’Julkaise nyt’ -napin viereistä alanuolta ja sen jälkeen ’Ajasta julkaisu’ –> valitse julkaisun ajankohta –> Ajasta julkaisu.
Julkaisuja eli postauksia voidaan muokata, kopioida tai poistaa. Huomioithan, että postaukset näkyvät postauskanavittain. Jos postaus on tehty esimerkiksi Google-yritysprofiiliin ja Facebookiin, on molemmat postaukset poistettava tai muokattava erikseen.
Pääset hallinnoimaan postauksia laajemman päivitystyökalun kautta.
Siirry Oma Fonectan kautta Julkaisut-osioon klikkaamalla Päivitä yrityksesi perustietoja -nappia. Klikkaa sen jälkeen päivityssivun alaosasta Julkaisut-osiosta Siirry laajennettuun tietojen päivitykseen -nappia. Napista ohjaudut Julkaisusyöte-sivulle ja pääset tarkastelemaan ajastettuja ja jo julkaistuja postauksia.
Julkaisut-sivulla voit muokata ajastettuja postauksia seuraavasti:
Jos haluat muokata postausajankohtaa tai luoda uuden postauksen vanhan pohjalta:
Voit myös poistaa sekä ajastetun että jo julkaistun postauksen seuraavasti:
Kun haluat liittää toimipisteesi Google-yritysprofiilin osaksi Fonecta Kontaktia, kaikki toimipisteesi perustiedot (nimi, toimiala, osoite, puhelinnumero, aukioloajat, kuvausteksti, verkkosivulinkit) tulee päivittää jatkossa Google-yritysprofiiliin Kontakti-palvelun kautta. Saat lisäksi julkaistua postauksia Kontakti-työkalun kautta myös Google-yritysprofiiliin.
Linkitä Google-yritysprofiili osaksi Kontakti-palvelua Oma Fonectan kautta, katso ohjeet: Google-yritysprofiilin linkitys
Huom! Google-yritysprofiilin muutokset tulee tehdä linkityksen jälkeen vain Oma Fonectan tai Kontaktin hallintatyökalun kautta. Näin tieto päivittyy myös yhdellä kertaa kaikkiin muihin Kontakti-palveluun kuuluviin kanaviin. Jos teet linkityksen jälkeen muutoksia suoraan Google-yritysprofiiliin, Google-yritysprofiilisi voi vaatia uudelleenvahvistamista mm. videolla. Tämä tarkoittaa sitä, että Google-yritysprofiilisi ei näy Googlessa asiakkaillesi ennen kuin olet vahvistanut tiedot uudelleen. Jos Google-yritysprofiiliasi ylläpitää useampi henkilö, tiedotathan tarvittavia henkilöitä tästä. Kontakti-palvelussa olevat tiedot yliajavat suoraan Googleen tehdyt perustietomuutokset.
Huom. Jos toimipisteelläsi ei ole vielä Google-yrityssivua, luo ja vahvista se ensin Googlen kautta tästä linkistä.
Jos tarvitset apua Google-yritysprofiiliin luomiseen ja vahvistamiseen, tai Google-yritysprofiilisi on jonkun toisen hallussa, tutustu Google-yritysprofiilin Usein kysyttyihin kysymyksiin täältä.
Voit linkittää Facebook-yrityssivun osaksi Kontakti-palvelua Oma Fonectan kautta. Jos olet monitoimipaikkainen yritys, voit tehdä linkityksen Fonectan asiantuntijan toimittamalla linkillä.
Katso tarkemmat linkitysohjeet täältä: Facebook- ja Instagram-profiilin linkitys.
Kun haluat liittää Facebook-yrityssivusi osaksi Fonecta Kontaktia, kaikki toimipisteesi perustiedot (toimiala, osoite, puhelinnumero, aukioloajat, sähköposti, verkkosivulinkit) tulee päivittää jatkossa Facebook-yrityssivulle Kontakti-palvelun kautta. Jos teet muutoksia suoraan Facebook-sivulle, Kontakti-palvelussa olevat tiedot yliajavat tehdyt muutokset.
Toimipisteen kuvausteksti päivittyy Facebookin Tietoja-sivun Lisätiedot-kenttään. Saat lisäksi julkaistua postauksia Kontakti-työkalun kautta myös yrityksesi Facebook-sivulle ja / tai Instagram-sivulle.
Instagramin linkitys ja postausmahdollisuus onnistuu vain, jos yrityksesi Instagram-tili on liitettynä Facebook-tiliisi.
Jos muutat linkityksen jälkeen Facebook-tilisi salasanan, linkittäminen Kontakti-palveluun tulee tehdä uudestaan. Olethan tuolloin yhteydessä Fonectan asiakaspalveluun, niin teemme tarvittavat toimenpiteet, jotta voit tehdä uudelleenlinkityksen.
Huom. Jos yritykselläsi ei ole vielä Facebook-yrityssivua, luo Facebook-yrityssivu ensin Facebookin kautta tästä linkistä.
Kun haluat julkaista postauksia Kontakti-työkalun kautta myös LinkedIn-yrityssivullesi, linkitä ensin LinkedIn-profiili Kontaktiin mukaan.
Katso linkitysohjeet täältä: LinkedIn-profiilin linkitys.
Huom: Linkitys tulee tehdä uudestaan 12kk välein, sillä LinkedIn edellyttää linkityksen vahvistamista vuoden välein.
Jos yritykselläsi on käytössä Kontakti Pro – tai Kontakti Tehopaketti, yritykselläsi voi näkyä laajemmassa päivitystyökalussa Some-osion alla Kalenteri.
Kalenterissa voit tarkastella julkaistuja ja ajastettuja postauksia viikko-, kuukausi- tai päiväkohtaisesti. Voi vaihtaa kalenterin ajanjakson oikeasta yläkulmasta.
Kommentit
Jos yritykselläsi on käytössä Kontakti Pro – tai Kontakti Tehopaketti, näkyy Some-osiossa myös sivu ”Kommentit”, joissa voit tarkastella palveluun linkitettyjen yrityssivujen julkaisujen saamia julkisia kommentteja ja vastata niihin. Julkaisukommentteja voi nähdä työkalussa ainoastaan linkittämistäsi Facebook-, Instagram- ja LinkedIn-yritysprofiileista. Google-yritysprofiilin postauksista ei tule kommentteja.
Julkaisujen tarkastelu ja hallinnointi julkaisukalenterissa
Julkaistut postaukset näkyvät vihreällä merkinnällä (Julkaistu). Tulevaisuuteen ajastetut postaukset näkyvät violetilla kellonkuvalla (Aikataulutettu). Epäonnistuneet julkaisut näkyvät punaisella ruksilla (Ei läpäissyt).
Postauksen tarkastelu, kopiointi ja poisto
Klikkaamalla kalenterissa julkaistun / ajastetun postauksen auki näet postauksen tarkemmat tiedot. Voit myös klikkaamalla oikean yläkulman kolmea pistettä kopioida postauksen pohjaksi tulevalle julkaisulle (Kopioi julkaisu) tai poistaa julkaisun palveluista (Poista). Voit myös tarkastella julkaistua postausta julkaisukanavassa klikkaamalla ’Näytä julkaisu’.
Tilan tiedot -osiosta pääset tarkastelemaan, mihin julkaisukanaviin postaus on julkaistu tai julkaistumassa sekä tiedon jos postauksen julkaisu on epäonnistunut.
Ajastetun postauksen muokkaus
Ajastetun postauksen muokkaus ei vielä toimi julkaisukalenterissa, mutta voit muokata postausta siirtymällä Some-osion ’Julkaisut’ -näkymään.
Julkaise uusi postaus siirtymällä kalenterissa uuteen julkaisunäkymään klikkaamalla +Julkaisu.
Uudessa postauksen julkaisunäkymässä saat esikatseltua 1) miltä postaus näyttäisi valituissa julkaisukanavissa 2) saat lisättyä linkin Facebook-julkaisuun sekä 3) käytettyä postauksiin erilaisia kuva- ja tekstisisältöjä silloin, jos julkaiset yhdellä kertaa eri julkaisukanaviin.
Esikatselu
Oikealla näkymässä voit esikatsella julkaisua sijainti- ja julkaisukanavakohtaisesti, miltä postaus tulee näyttämään.
Media – Kuvien lisääminen julkaisuihin
Jos haluat lisätä postaukseen kuvan, klikkaa seuraavaksi Media-otsikon alta ’Lisää mediaa’.
Voit ladata kuvan omista tiedostoistasi, linkin avulla verkkosivulta tai materiaalipohjista, mikäli olet lisännyt kuvia materiaalipohjiin aiemmin.
Suosituskoot
Huomioithan, jos lisäät Facebook-postaukseen kuvan, verkkosivulinkki tulee poistaa / jättää lisäämättä.
Monikuvajulkaisut
Saat julkaistua Facebook- ja Instagram-kanavien postauksiin 1-10 kuvaa.
Googleen julkaistuu vain yksi kuva ja se edellyttää, että jokin ladatuista kuvista on merkitty ’Ensisijainen’ -valinnalla. Tämä ’Ensisijainen’ kuva näkyy Instagram-julkaisussa ensimmäisenä oletuskuvana kuvagalleriassa.
Kun julkaiset Google-yritysprofiiliin postauksen, tee Google-julkaisukanavaan liittyvät asetukset ’Google’-osion Lisäominaisuudet-asetusten kautta. Google-postauksiin tulee lisätä oma linkki (Painike) tai muokata postauksesta Tapahtuman tai Tarjouksen.
Valitse haluatko Google-postaukseen linkin (Painike), tehdä postauksesta Tapahtuma-tyyppisen tai ilman lisäominaisuuksia (Ei mitään).
a) Jos et halua linkkiä tai muuta lisäominaisuutta Google-postaukseen, aseta Lisäominaisuuden-osion valinta ’Ei mitään’.
b) Jos haluat postaukseen linkin, jätä oletusvalinta Painike-kohtaan.
c) Jos haluat tehdä postauksesta Tapahtuma-julkaisun, vaihda Lisäominaisuuden-osion valinnaksi ’Tapahtuma’. Alempana on ohjeet Tapahtuma-postauksen julkaisuun.
Tapahtuma-postaus
Voit tehdä postauksesta myös Tapahtuma-postauksen, joka julkaistuu vain Google-yritysprofiilin julkaisukanavaan. Aktivoi Tapahtuma-postaukseen liittyvät kentät siirtämällä Google-osion Lisäominaisuudet-osion valinnan ’Tapahtuma’.
Voit käyttää Tapahtuma-tyyppiä myös tarjousten ja kampanjoiden esittelyyn! Tapahtuma-postaukset näkyvät tällä hetkellä Googlessa paremmin kuin Tarjous-postaukset.
Huom. Ajankohdat kertovat, milloin tapahtuma on käynnissä, esimerkiksi messujen tai kampanjan ajankohta. Postaus ei poistu Google-yritysprofiilin postauksista ajankohdan jälkeen, mutta päättymisajankohdan jälkeen postaus ei ole postaukset-osiossa enää oletuksena korostettuna näkyvissä. Postauksen voi poistaa julkaisun jälkeen Googlesta klikkaamalla ’Poista’ -toiminnolla julkaisun postauksen osalta kolmen pisteen takaa.
4. Valitse Painikkeen tyyppi
5. Verkkosivulinkki
Valitse tähän ’Verkkosivulinkki’ ja kirjoita avautuvaan kenttään ’Lisää mukautettu URL’ verkkosivuosoite, johon postauksen linkki tulee ohjautua. Esimerkiksi tapahtumasivulle, kampanjan esittelyyn tai rekisteröintilomakkeelle.
Monikanavajulkaisut
Saat julkaistua postauksen yhdellä kertaa useampaan eri julkaisukanavaan, jos olet linkittänyt ne Kontakti-palveluun mukaan. Kun haluat julkaista postauksen eri julkaisukanaviin, esimerkiksi Google- ja Facebook-yrityssivulle, voit halutessasi mukauttaa näihin kanaviin erilaisia sisältöjä. Klikkaamalla postausnäkymässä julkaisukanavan nimen valinnasta ”Mukauta” (Customise) saat asetettua kyseiseen julkaisukanavaan omanlaisen kuvan ja / tekstin. Esimerkiksi, Google-yritysprofiiliin voi asettaa kampanjaan liittyvän kuvan ja tekstin, Facebookiin ajankohtaisen tiedotesisällön videon kera ja Instagramiin julkaistua useamman kuvan erilaisella tekstillä.
Kun postauksesi on valmis, klikkaa ajastetulla postauksella ’Ajasta nyt’ tai ’Julkaise nyt’, jos olet valinnut että postauksen voi julkaista heti.
Voit tarkastella julkaisua Julkaisukalenterista päivän kohdalta, jolloin postauksen julkaisu on valittu / ajastettu.
Kirjaudu tunnuksillasi Oma Fonectaan.
Siirry Oma Fonectan kautta hallinnointityökaluun klikkaamalla Päivitä laajennettuja tietoja -nappia. Siirry sivuvalikosta Arvostelut-osion Seuranta-sivulle.
Löydät yrityksesi saamat arvostelut niiden omasta osiosta. Alavälilehtien määrä riippuu palvelupaketistasi. Alla kuva Tehopaketin näkymästä.
Siirry ylävalikosta Arvostelut-osion Seuranta-välilehdelle. Seuranta-sivulla voit tarkastella yrityksesi saamia palautteita.
Tämä ominaisuus kuuluu valinnaisena Peruspakettiin ja aina Tehopakettiin. Pääset vastaamaan palautteeseen klikkaamalla arvostelun oikealta puolelta Vastaa-nappia. Kirjoita vastauksesi tyhjään kenttään ja klikkaa sen jälkeen Vastaa.
Tämän jälkeen vastauksesi julkaistaan palveluun ja näkyväksi työkalun puolelle Vastaaminen-kohtaan.
HUOM. TripAdvisorin, Cylexin ja Booking.comin kautta tulleisiin arvosteluihin pääset vastaamaan vain suoraan näiden palveluiden sivustojen kautta, ei Kontakti-työkalun kautta. Arvostelun kohdalla olevasta Vastaa- tai Näytä-napista voit siirtyä ja kirjautua kyseiselle sivustolle.
Tilastot-sivulla voit tarkastella tilastoja ja yhteenvetoa yrityksesi saamista arvosteluista.
Asenneanalyysi-sivulla voit tarkastella yrityksesi saamien palautteiden avainsanoihin perustuvaa analytiikkaa, mikäli yrityksesi on saanut paljon sanallisia palautteita.
Voit tilata ilmoituksen sähköpostiin muun muassa uusista arvosteluista tai uudesta raportista.
Siirry tiliasetuksiin klikkaamalla alavasemmalta tilin tiedot-ikonia ja valitse valikosta Tiliasetukset.
Valitse Ilmoitukset.
Valitse +Lisää mukautettu ilmoitus.
Tämän jälkeen voit valita, mistä haluat tehdä itsellesi ilmoituksen, esim. arvostelut.
Kun olet valinnut arvostelut, tämän näkymän alapuolelle aukeaa seuraava näkymä, josta voit valita, mihin saat ilmoitukset sekä nimetä ilmoitusviestin. Viestin nimi voi olla esim. Uudet arvostelut. Lopuksi paina ”Tallenna” näytön oikeasta alakulmasta.
Sähköpostiasetuksista voit määrittää tarkemmin, kuinka usein saat ilmoituksia, millainen ilmoitussähköpostin sisältö on ja kuinka suuri määrä arvosteluja näytetään taulukkona sen sijaan, että saisit arvostelut vain viestissä. Voit myös asettaa kaikki arvostelut tulemaan sähköpostin liitteenä taulukkona valitsemalla ”Liitä laskentataulukkona”.
Tämä ominaisuus kuuluu Tehopakettiin ja Kontakti Pro -palveluun.
Voit vastata päivitystyökalussa Googlen kautta yrityksesi saamiin kysymyksiin. Google-tiliin kirjautunut henkilö voi esittää yrityksellesi Googlen kautta kysymyksen, joka näkyy yrityksesi Google Yritysprofiilissa julkisesti Kysymyksiä ja vastauksia -osiossa. Kysymyksistä ei tule yrityksellesi erillistä sähköpostia, mutta päivitystyökalun kautta voit helposti hallinnoida saamiasi kysymyksiä ja vastata niihin.
Vastaamalla kysymyksiin palvelet yrityksestäsi kiinnostuneita henkilöitä, edistät yrityksesi asiakasviestintää sekä maineenhallintaa ja tuet löydettävyyttä hakukoneissa.
Huomioithan, että Googlen sääntöjen mukaan vastaukseen ei saa lisätä sähköpostiosoitteita, puhelinnumeroita tai www-osoitteita. Google ei julkaise sääntöjen vastaisia tekstejä palvelussa ’Kysymyksiä ja vastauksia’ -osiossa.
Siirry päävalikosta Verkostokanavat-osion Q&A (kysymyksiä ja vastauksia)-välilehdelle.
Kun yrityksellesi on tullut Googlen kautta kysymyksiä, voit vastata niihin oikealta Vastaus-napin kautta.
Vastauksesi tulee näkyviin toimipisteen Google Yritysprofiilin tietoihin Kysymyksiä ja vastauksia -osion kysymyksen alapuolelle. Vastaajana näkyy yrityksesi toimipisteen nimi ja suluissa omistaja esim. Yritys Oy (omistaja).
Vastauksesi päivittyy näkyviin myös työkaluun kysymyksen viereen ja tiedot merkitään omistajan vastaamiksi.
Voit lisätä yrityksesi Google-yritysprofiilin tietojen Kysymyksiä ja vastauksia -osioon valmiiksi kysymyksiä, joita yrityksellesi usein esitetään, ja niihin vastauksia. Näin potentiaaliset ja nykyiset asiakkaasi näkevät tarvitsemansa tiedon helposti yrityksesi Google-profiilista, mikä vähentää mm. yrityksesi asiakaspalvelutyötä.
Kysymyksissä ja vastauksissa oleva tekstisisältö edistää osaltaan yrityksesi hakukonelöydettävyyttä ja tukee kysymyksinä esitettyjä hakuja.
Huomioithan, että Googlen sääntöjen mukaan Kysymyksiä ja vastauksia -osion teksteihin ei saa lisätä sähköpostiosoitteita, puhelinnumeroita tai www-osoitteita. Google ei julkaise sääntöjen vastaisia tekstejä palvelussa ’Kysymyksiä ja vastauksia’ -osiossa.
Huomaa myös, että kysymyksen minimipituus on 10 merkkiä ja kolme sanaa. Tätä lyhyemmät kysymykset eivät toimi.
HUOM. Jos yritykselläsi on Kontakti Tehopaketti tai Kontakti Pro -palvelu ja haluat ottaa Google-yritysprofiiliin lisättävät Kysymyksiä ja vastauksia –ominaisuuden käyttöön, ilmoita siitä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@fonecta.com). Fonecta aktivoi ominaisuuden päälle ja tallennamme kysymys-vastaus -tekstit palveluun puolestasi. Voit toimittaa tekstit samassa viestissä asiakaspalveluumme.
Kysymys: “Mitä palveluita (yrityksesi nimi) tarjoaa?”
Vastaus: “(Yrityksesi nimi) tarjoaa rakennuspalveluita, remontointia ja saneerausta Pirkanmaan alueella yrityksille ja yksityisasiakkaille.”
Kysymys: “Voiko tuotteitanne tilata verkkokaupasta?”
Vastaus: “Kyllä, yrityksellämme on käytössä verkkokauppa, josta saat tilattua kaikkia tarjoamiamme tuotteita. ”
Siirry valikossa Content-osion alta Yksiköt-sivulle ja siirry toimipisteesi tietoihin.
Klikkaa vasemmalta Usein kysyttyjä kysymyksiä.
Klikkaa ‘Lisää napsauttamalla” -kenttä auki, niin pääset lisäämään yrityksellesi kysymyksiä ja vastauksia.
Saat lisättyä uuden kysymys-vastausparin klikkaamalla +Lisää kohde ja tallentamalla.
Mikäli palveluusi sisältyy Kontaktikortti tai -kortteja, pääset muokkaamaan niihin tallennettuja tietoja päivitystyökalussa. Kontaktikortit näkyvät samassa listauksessa yrityksesi kanssa Yksiköt -sivustolla. Pääset muokkaamaan Kontaktikortin tietoja klikkaamalla henkilön tai palvelun nimeä.
Jos Kontaktikortti tulee poistaa eikä tilalle ole tarvetta laittaa muuta tietoa, ole yhteydessä Fonectan asiakaspalveluun ja pyydä Kontaktikortin poistoa.
Tämä ominaisuus kuuluu Tehopakettiin ja Kontakti Pro -palveluun.
Kilpailijaseuranta-ominaisuus auttaa sinua näkemään, kuinka yrityksesi sijoittuu hakutuloksissa verrattuna paikallisiin kilpailijoihin. Kilpailijaseurannan tulokset voivat auttaa yritystäsi tekemään liiketoimintapäätöksiä, tehostamaan markkinointiasi sekä ymmärtämään yrityksesi tärkeimpien hakutermien tehokkuutta.
Tarvitsemme kilpailijaseurannan käynnistämiseen tiedot yrityksesi 1–5 tärkeimmästä kilpailijasta (yrityksen nimi ja verkkosivuosoite) sekä 1–5 tuotteesta tai palvelusta, joiden osalta haluat seurata yrityksesi sijoittumista hakutuloksissa. Voit ottaa seurantaan mukaan myös yrityksesi muut verkkosivut (esim. verkkokaupan osoite) tai yrityksesi vaihtoehtoiset nimet. Kun olet ilmoittanut Fonectalle tarvittavat tiedot, käynnistämme kilpailijaseurannan puolestasi.
Viikon kuluttua käynnistämisestä alat saada raporttia kilpailijaseurannan tuloksista.
Kilpailijaseurannan käynnistymisen jälkeen voit seurata viikoittain päivittyviä tuloksia Analytiikka-osion Hakujen seuraaja -sivulta. Löydät myös Analytiikka-osion Raporttinäkymät-sivulta erillisen Kilpailijaseuranta-raportin, jossa Hakujen seuraajan tuloksia on esitetty havainnollisemmin.
Voit tilata molemmista tuloksista raportin sähköpostiisi.
Kilpailijaseurannan tulosten avulla voit tutkia muun muassa:
yrityksesi Google Yritysprofiilin tietojen esiintymismääriä Local Pack -karttahakutuloksissa. (Mitä Local Pack tarkoittaa?)
– Google Yritysprofiilin arvosteluiden keskiarvon vertailua yrityksesi ja kilpailijoittesi välillä.
– mitkä yritykset ovat seuranta-ajalla yrityksesi kovimmat kilpailijat tutkitulla hakusanalla paikallisessa haussa (Google Yritysprofiili-Local Pack -karttatulokset) sekä orgaanisissa hakutuloksissa (verkkosivulinkit).
– miten ja millä hakutermeillä yrityksesi tiedot löytyvät parhaiten.
seuranta-ajalla tehtyjen toimenpiteiden vaikutusta kilpailijaseurannan tuloksiin: Voit seurata, vaikuttaako esimerkiksi yrityksesi verkkosivujen optimointi orgaanisiin hakutuloksiin positiivisesti tai onko yrityksesi Google Yritysprofiilin tietojen tehostaminen (mm. postausten julkaisu ja arvosteluihin vastaaminen) nostanut yrityksesi Local Pack -karttatulossijoitusta. Seuranta-ajalla käynnistetty ostettu Google-mainonta sekä aktiivisuus yrityksesi sosiaalisen median kanavissa voi myös vaikuttaa kilpailijaseurannan tuloksiin positiivisesti.
Local Pack -karttatuloksiin vaikuttaa olennaisesti se, tarjoaako yrityksesi Googlen kriteerien mukaan paikallisesti haettavia palveluita (esim. rakennusliike, kuljetusliike, huonekaluliike) vai aineettomia palveluita (esim. digitaalinen markkinointiyritys). Local Pack -karttatulokset toimivat ja näkyvät tuloksissa vain paikallisia palveluita tarjoavilla yrityksillä.
Yrityksesi näkyvyyteen tehtyjen muutosten vaikutus tuloksiin näkyy yleisesti pidemmällä aikavälillä (mm. yrityksesi kotisivujen optimointi tai Google Yritysprofiilin aktivointi). Eri ajankohtina tehdyt haut painottuvat myös eri tavalla ja mm. koronapandemiaan liittyvät muutokset vaikuttavat yleisesti hakumääriin eri toimialoille. Tehostavat toimenpiteet ja eri kanavissa aktivoituminen kuitenkin edesauttavat yrityksesi löytymistä hakukoneissa ja sijoituksen nousemista korkeammalle pitkällä aikavälillä.
Kilpailijaseurannan tulokset näyttävät pääosin Google Yritysprofiilin ja yrityksen verkkosivujen listautumiseen perustuvia tuloksia, mutta kaikista muista verkostokanavista tulokset eivät erittele tietoja. Oma Fonecta -raportti näyttää Fonectan kanavien tuloksia tarkemmin. Hakujen seuraaja -sivun Katso kaikki haut -osiossa voit tutkia erikseen Bing- ja Yahoo! -hakukoneista tulleita pöytäkonehakutuloksia.
Tässä raportissa voit tutkia yrityksesi löydettävyyden tuloksia eri mittareilla. Tuloksista selviää yrityksesi Google Yritysprofiilin esiintymislukuja Local Pack -karttanäkymässä, orgaanisen löydettävyyden tuloksia sekä vertailua kilpailijoihisi eri hakusanojen välillä.
Raporttitermien tarkennusta -osiossa voit katsoa tarkempaa selvennystä tuloksissa esiintyviin termeihin.
Tämä prosenttiluku laskee yhteen erilaiset yrityksesi tietojen esiintymät hakutuloksissa: Yrityksesi verkkosivujen ja verkostokanavien listaukset, Google Yritysprofiilien esiintymiset ja maksulliset hakukonekampanjat.
Prosenttiluku ilmoittaa todennäköisyyden erityyppisistä yrityksesi tietojen listautumisista hakutuloksiin ja yhteenlasketun tuloksen sille, kuinka todennäköisesti yrityksesi valitaan hakutulosten joukosta. Mitä useammin ja mitä korkeammilla sijoituksilla yrityksesi esiintyy hakutuloksissa ja Local Pack -karttanäkymässä, sitä korkeammalla todennäköisyydellä yrityksesi tiedot tulevat valituksi. Valituksi tuleminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yrityksesi kotisivuille siirrytään hakutuloksen kautta tai klikataan Google Yritysprofiilin tiedoista soittolinkkiä.
Esimerkkejä:
Yrityksesi verkkosivun listautuminen Google-hakutuloksiin 1. sijalle voi olla 35 % valitsemisen todennäköisyyden kannalta, kun taas 5. sijan hakutuloksen todennäköisyysarvo on 12 %, sillä alempi sijoitus vähentää tietojen klikkausten todennäköisyyttä.
Local Pack -karttatuloksissa yrityksesi 2. sijoitus voi olla 20 % arvoinen, mutta 3. sijoitus on 10 %. Mitä suurempi prosenttiluku, sitä todennäköisemmin haun tehnyt henkilö klikkaa yrityksesi tietoja karttanäkymässä.
Hakutulokset, joissa Kontakti-palveluun kuuluvien verkostokanavien yrityksesi listaukset ovat esiintyneet (esim. Fonectan kanavat, Facebook-sivu).
Hakutulokset, jotka sisältävät yrityksesi esiintymiset Local Pack -karttanäkymässä, maksetussa hakusanamainonnassa sekä Knowledge Card -tiedoissa. Knowledge Card -tiedot tarkoittavat pääosin yrityksesi Google Yritysprofiilin tietojen esiintymisiä yksittäin oikealla hakutuloksessa. Joillain isommilla yrityksillä hakutulosten yläosassa tai oikealla sivulla voi näkyä tietolaatikoita mm. yrityksen Wikipedia-sivusta tai muista yrityksen tiedoista, jotka Googlen poimii yrityksen verkkonäkyvyydestä hakuun liittyen.
Hakutulokset, joissa yrityksesi toimipisteelle asetettu www-osoite on esiintynyt.
Hakutulokset, joissa jokin yrityksesi verkkosivun www-osoite on esiintynyt.
Vertaile yrityksesi ja kilpailijoittesi Local Pack -karttanäkymäosumia kilpailijaseurantaan asetettujen hakusanojen välillä.
Tutki mikä kilpailijaseurantaan asetettu hakusana on ollut seuranta-ajalla tehokkain älykkäässä haussa.
Tutki mikä yrityksesi kilpailija on saanut seuranta-ajalla parhaita esiintymistuloksia älykkäässä haussa.
Siirry Analytiikka-osion Hallintapaneelit-sivulle ja klikkaa vasemmalta Kilpailijaseuranta. Kilpailijaseuranta-raportissa Hakujen seuraaja -tulokset on esitetty havainnollisemmin ja näet myös Google-arvosteluiden keskiarvojen vertailun kilpailijoiden kesken.
Kilpailijaseuranta-raportissa voit tutkia mm. yrityksesi esiintymismääriä avainsanoittain Local Pack -karttatuloksissa, Google-arvosteluiden keskiarvon vertailua kilpailijoittesi kesken sekä orgaanisten hakutulososumien vertailua avainsanoittain ja kilpailijoittain.
Niiden hakujen prosenttiosuus, joissa yrityksesi sijainti on näkynyt Local Pack -karttanäkymässä. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.
Niiden hakujen prosenttiosuus, joissa yrityksesi sijainti on näkynyt Local Pack -karttanäkymässä avainsanoittain kahden edellisen viikon aikana. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.
Niiden hakujen osuus, jossa sinun yrityksesi sijainti tai kilpailijoidesi sijainnit näkyivät Local Pack -karttanäkymässä. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.
Vertaile yrityksesi ja paikallisten kilpailijoidesi keskimääräistä Google Yritysprofiilin arvosteluluokitusta.
Kaikki yrityksesi osumat Local Pack -karttanäkymässä kilpailijoittain.
Yrityksesi 5 tärkeintä kilpailijaa Local Pack -karttanäkymässä järjestettynä löytyneiden Local Pack - osumamäärien mukaan.
Orgaanisten osumien määrä hakua kohti osumapaikoittain. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.
Orgaanisten osumien määrä / sijaintiesi haku avainsanoittain kahden edellisen viikon ajalta. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.
Yrityksesi sijaintien orgaanisten osumien määrä / haku kilpailijoihisi verrattuna. Tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.
Sijaintiesi älykkäiden hakujen osuus. Tässä näkyy yrityksesi kokonaisosuus älykkäistä hauista sekä orgaaninen jakauma ja Local Pack -karttanäkymän jakauma. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.
Sijaintiesi älykkäiden hakujen osuus avainsanoittain kahden edellisen viikon ajalta. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.
Sijaintiesi osuus älykkäissä hauissa kilpailijoihisi verrattuna. Nämä tulokset sisältävät kaikki älykkäiden hakujen seurannan kautta asetetut avainsanat ja soveltuvat kyselymallipohjat.
”Osuus älykkäästä hausta” on niiden kertojen prosenttiosuuden likiarvo, jolloin asiakas valitsee sinun yrityksesi haun tekemisen jälkeen. Älykkään haun osuuteen lasketaan kaikki ne esiintymiset, joissa yrityksesi sijainti on näkynyt hakutulossivulla, ja jokaisella esiintymisellä on painotuksensa, kuinka todennäköisesti haun tehnyt henkilö valitsee kyseisen tuloksen.
Esimerkiksi yrityksesi esiintyminen 2. sijalla Local Pack -karttanäkymässä on paljon arvokkaampaa kuin yrityksesi tietojen esiintyminen 6. sijoituksella orgaanisella hakutulossivulla (SERP, Search Engine Results Page). ”Osuus älykkäässä haussa” -mittari ottaa huomioon orgaaniset tulokset, Local Pack -karttanäkymän ja Knowledge Card-tiedot (Google Yritysprofiilin infolaatikko) ja laskee ne yhdeksi prosenttiluvuksi.
”Osuus älykkäästä hausta” auttaa ymmärtämään, kuinka yrityksesi esiintyminen hauissa muuttuu ajan myötä avainsanojen välillä tai kilpailijoihin verrattuna. Mitä suurempi prosenttiosuus yritykselläsi on älykkäästä hausta, sitä todennäköisemmin asiakas valitsee sinun yrityksesi hakutulossivua katsoessaan.
Local Pack on karttanäkymä, joka näkyy toisinaan hakutulossivun yläosassa. ”Esiintymismäärä Local Packissa” auttaa ymmärtämään, näkyykö yrityksesi sijainti Local Pack -karttanäkymässä vai ei. Luku osoittaa niiden hakujen määrän, joissa sijaintisi näkyi Local Pack -karttanäkymässä prosentteina kyseiselle sijainnille tehtyjen hakujen kokonaismäärästä.
Esimerkiksi jos yrityksesi sijainnin esiintymismäärä Local Pack -karttanäkymässä oli 30 %, se tarkoittaa, että sadasta Local Packissa sisältyvästä hakutulossivusta sinun sijaintisi näkyi Local Pack -karttanäkymässä ainakin kerran kolmellakymmenellä noista sadasta hakutulossivusta. Jos Google ei tulkitse yrityksesi toimialaa tai joitain asettamiasi hakusanoja paikallisesti etsittäviksi palveluiksi, Local Pack -karttanäkymä ei nouse hakutuloksiin ja esiintymismäärät voivat sen vuoksi näyttää nollaa.
Orgaanisia osumia ovat ne, joissa yrityksesi listautuu orgaanisissa hakutuloksissa (ei Local Pack -karttanäkymän tuloksissa). Laskiessamme lukeman ”orgaaniset osumat / haku” laskemme orgaanisten osumien keskimäärän kaikissa hakutuloksissa, eli yrityksesi verkkosivujen tai verkostokanavien linkkien listautumisen hakutuloksiin.
”Orgaaniset osumat / haku” on mainio tapa nähdä, onko orgaaninen asemasi nousussa vai näkyykö ensimmäisellä sivulla enemmän orgaanisia osumia.
Siirry Analytiikka-osion Raporttinäkymät-sivulle ja klikkaa vasemmalta ’Löydettävyyden tulokset’.
Tämä raportti esittelee pääosin Google-yritysprofiiliin liittyviä tuloksia (katselukerrat, toimenpiteet, hakutermit) sekä muiden Kontaktiin kuuluvien julkaisukanavien tarkastelukertoja. Huomioithan, että Google-yritysprofiilin tulee olla liitettynä Kontakti-palveluun, jotta tuloksia voi kertyä raportin eri osioihin.
Voit tilata raportin sähköpostiisi esim. viikoittain tai kuukausittain klikkaamalla oikealta Ilmoitukset -> Luo uusi ilmoitus.
Tarkastele Google-yritysprofiilin katselukertojen kehitystä Google-haussa ja Google Maps -kartoissa.
Tarkastele Google-yritysprofiilin toimenpiteiden kehitystä valitulla ajanjaksolla.
Ajo-ohjeet tarkoittaa Reitti-napin klikkauksia
Klikkaa soittaaksesi tarkoittaa puhelinnumeron klikkauksia mobiililaitteella (ei välttämättä toteutunutta puhelua)
Verkkosivusto tarkoittaa Verkkosivusto-napin klikkaamista ja verkkosivulle siirtymistä
Viesti tarkoittaa viestin lähetystä Viesti-chatin kautta (tämä ominaisuus toimii ja näkyy vain mobiililaitteilla)
Varaukset tarkoittaa Varaa-linkin klikkausta.
Huom: Jos haluat saada Varaus-linkin klikkauksista tietoa, sinun tulee ottaa varaukset käyttöön Googlen palveluntarjoajan kautta.
Lisäohjeita Googlen ohjesivulta https://www.google.com/maps/reserve/.
Googlen Varaukset-palveluntarjoajien kumppanilistan voit tarkistaa täältä: https://www.google.com/maps/reserve/
Tutki Google-yritysprofiilisi katselukertoja laitteittain. Yksittäisen käyttäjän useat katselukerrat yhden päivän aikana tulkitaan vain yhdeksi katselukerraksi. Mobiili tarkoittaa puhelimilla tai tableteilla toteutuneita katselukertoja, Työpöytä tarkoittaa tietokoneella (kannettava tai pöytäkone) toteutuneita katselukertoja.
Tutki yrityksesi Kontakti-julkaisusivustojen profiilien katselukertoja valitulla ajanjaksolla. Vertaile lukuja edelliseen vastaavaan ajanjaksoon. Fonecta-lukuihin raportoituvat Fonecta.fi – ja Finder.fi -sivustojen kautta toteutuneet profiilinäytöt.
Facebook-näyttökerrat sisältävät myös Kontakti-palveluun linkitettämiesi Facebook-toimipistesivujen julkaisujen näyttökerrat.
Tarkastele hakutermejä, joilla Google-yritysprofiilisi on näkynyt Googlen hakutuloksissa valitulla ajanjaksolla. Kaikkia hakutermejä, joilla Google-yritysprofiilisi on noussut hakutuloksiin, ei näytetä Googlen ja hakijoiden yksityisyysasetuksista johtuen.
Tutki kuinka monta kertaa yrityksesi profiilisivut ovat näkyneet hakutuloksissa Google Mapsissa, Google-haussa, Bingissä, Facebookissa sekä muiden Kontaktin julkaisukanavien hakutuloksissa. Kun Kontakti-palvelu on ollut yritykselläsi käytössä 12kk, saat vertailtua näyttökertoja myös edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.