Mitä jokaisen yrityksen pitää tietää paikallisesta hakukoneoptimoinnista?
15.1.2024 | Lukuaika 6 min
Mitä paikallinen hakukoneoptimointi tarkoittaa? Miksi se on tärkeää, ja mitä jokaisen yrityksen kannattaa tehdä? Asiantuntijamme Henri Kangassalo vastasi viiteen kysymykseen paikallisesta hakukoneoptimoinnista eli local SEOsta.
Kun etsimme tietoa mistä tahansa asiasta, käytämme lähes aina hakukonetta, useimmiten Googlea (n. 93 % markkinaosuus Suomessa). Hakukoneen antamat tulokset ovat käytännössä ne vaihtoehdot, joita vertailemme ja joista valitsemme sopivimman – ja tähän joukkoon jokainen yritys haluaa kuulua. Yrityksen keinona on optimoida oma verkkosivu hakukoneita varten ja siten parantaa sivun sijoitusta hakukoneen silmissä.
Hakukoneoptimointia voidaan tehdä myös paikallisesti. Mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Asiantuntijamme Henri Kangassalo vastasi yleisimpiin kysymyksiin.
Mitä on paikallinen SEO?
”Paikallinen hakukoneoptimointi eli paikallinen SEO (tai local SEO) tarkoittaa paikallisten hakutulosten optimointia eli sitä, että yrityksen näkyvyyttä parannetaan paikallisissa hauissa ja karttapalveluissa. Paikallisen hakukoneoptimoinnin avulla varmistetaan, että yritys löytyy, kun asiakas etsii palveluja yrityksen alueelta.
Noin 46 prosenttia Google-hauista sisältää sijainnin. Löytyminen paikallisesti on siis yritykselle tärkeä erottautumisen keino. Erityisen tärkeää paikallinen hakukoneoptimointi on pienille ja monitoimipaikkaisille yrityksille.
Yritys voi näkyä samanaikaisesti sekä tärkeimmissä orgaanisissa hakutuloksissa että paikallisissa karttatuloksissa.”
Mitä hyötyä on paikallisesta SEOsta?
”Otetaan esimerkki: Olet työpaikallasi ja haluat saada pitsan lounaaksi työpaikalle toimitettuna. Kun teet Google-haun ’pitsa toimitettuna’, näet tulossivulla luettelon työpaikkasi lähellä olevista pitserioista. Mutta kun teet saman haun kotona, saat täysin erilaiset tulokset. Tämä käy järkeen, sillä tarvitset pitsan läheltä toimitettuna.
Yritykselle paikallinen hakukoneoptimointi tuo monia hyötyjä:
- Parempi sijoitus hakutuloksissa. Kun asiakkaat etsivät tuotteita tai palveluita yrityksesi toimialueelta, paikallinen hakukoneoptimointi auttaa yritystäsi nousemaan korkeammalle hakutulossivulla. Kun sijoitut korkeammalle, sinulla on suuremmat mahdollisuudet saada liikennettä ja asiakkaita verkkosivullesi tai kivijalkaan. Koska tyypillisesti luotamme ensimmäisiin hakutuloksiin enemmän, paikallinen SEO auttaa erottautumaan muista.
- Kohdennettu liikenne. Paikallinen hakukoneoptimointi auttaa tavoittamaan kohdeyleisösi tehokkaammin. Kun käytät oikeita avainsanoja ja optimoit verkkosivusi paikallisesti, houkuttelet kävijöitä, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita palveluistasi.
- Lisääntynyt fyysinen liikenne. Paikallinen SEO ei rajoitu vain verkkosivun liikenteeseen: se auttaa lisäämään myös fyysistä liikennettä kivijalkaliikkeeseen. Kun paikalliset hakutulokset sisältävät yrityksen osoitteen, puhelinnumeron ja aukioloajat, asiakkaat löytävät palvelun helpommin ja yhteydenoton kynnys madaltuu. 76 prosenttia ihmisistä, jotka tekevät paikallisen haun puhelimellaan, vierailevat yrityksessä 24 tunnin sisällä, ja 28 prosenttia näistä hauista johtaa ostokseen.
- Arvostelut ja luottamuksen rakentaminen. Paikallinen SEO voi myös auttaa keräämään asiakasarvioita ja rakentamaan luottamusta potentiaalisten asiakkaiden joukossa. Kun yrityksesi sijoittuu korkealle ja saa positiivisia arvosteluja, se herättää asiakkaiden luottamuksen ja houkuttelee lisää asiakkaita.
- Kustannustehokkuus. Paikallinen SEO on yksi kustannustehokkaimmista tavoista markkinoida paikallista yritystä. Se ei vaadi suuria mainosbudjetteja perinteiseen mainontaan verrattuna. Kun huolehdit paikallisesta SEOsta, saat pitkäaikaisia tuloksia, jotka auttavat kasvattamaan yrityksesi tunnettuutta ja asiakasvirtaa.
Paikallinen hakukoneoptimointi tuo siis monia hyötyjä. Siksi jokaisen paikallisesti toimivan yrityksen kannattaa ottaa se mukaan markkinoinnin keinovalikoimaansa.”
Miten paikallinen hakukoneoptimointi tehdään käytännössä?
”Googlen yritysprofiililla eli Google Business Profilella (ex. Google My Business) on tärkeä rooli paikallisessa hakukoneoptimoinnissa: keskimäärin 64 prosenttia kuluttajista käyttää sitä löytääkseen yhteystietoja. Googlen yritysprofiili on maksuton työkalu, jonka avulla yritykset voivat hallita tietojaan Googlen eri palveluissa. Yritysprofiili onkin kuin digiajan keltaiset sivut.
Yritykset voivat lisätä profiiliinsa monenlaisia tietoja. Perustietojen eli yrityksen nimen, osoitteen, puhelinnumeron, verkkosivun ja aukioloaikojen lisäksi profiiliin voi lisätä tuote- ja palvelukuvauksia, hintatietoja ja erikoistarjouksia.
Mitä enemmän ja aktiivisemmin yritys jakaa tietoa Google-profiilissaan, sitä korkeammalle Google yrityksen nostaa ja sitä helpommin asiakkaat sen löytävät.”
Millainen Googlen yritysprofiiliin pitää olla?
”Paikallisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta tärkeintä on täydentää Googlen yritysprofiili kokonaan, sillä täydennetyt profiilit saavat seitsemän kertaa todennäköisemmin klikkejä kuin keskeneräiset. Pienetkin puuttuvat tiedot voivat vaikuttaa Googlen löydettävyyteen tai hakijan luottamukseen yritystä kohtaan.
Tee nämä asiat Google-yritysprofiilissasi:
- Laita perusasiat kuntoon. Huolehdi siitä, että profiilisi sisältää tarkat ja ajantasaiset tiedot yrityksestäsi. Näitä tietoja ovat yrityksen yhteystiedot, kategoria, sivukategoriat, palvelut, osoite, sijainti, verkkosivuston linkki, ajanvarauslinkki ja lyhyt kuvaus.
- Lisää kuvia ja videoita. Kun lisäät liiketoimintaasi liittyviä, laadukkaita valokuvia ja videoita, parannat profiilisi laatua. Vältä huonoja kuvia ja huolehdi myös siitä, että päivität kuvia säännöllisesti.
- Vastaa arvosteluihin. Vastaa nopeasti niin positiivisiin kuin negatiivisiinkin asiakasarvosteluihin. Nopea reagointi ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa vaikuttaa myönteisesti sekä Googlen hakualgoritmiin että potentiaalisiin asiakkaisiin. Kannusta asiakkaita kirjoittamaan arvosteluja kuvien kera!
- Hyödynnä usein kysytyt kysymykset (FAQ). Googlen yritysprofiilissa voit vastata usein kysyttyihin kysymyksiin ja ikään kuin kiinnittää ne profiiliisi, jolloin potentiaaliset asiakkaat löytävät vastaukset nopeasti. Kun asiakkaina haemme paikallista palvelua verkossa, etsimme yleensä vastauksia johonkin täsmäkysymykseen. Kysymykset ja vastaukset voivat myös parantaa sijoitusta hakutuloksissa.
- Ajoita paikalliset julkaisut. Hyödynnä yritysprofiilin paikallisia julkaisuja ja tee tarjouksia ja luo tapahtumia suoraan Google-haussa ja Google Mapsissa.”
Mitä muuta kannattaa tehdä Googlen yritysprofiilin lisäksi?
”Google-yritysprofiilin sijoitusta ei voi parantaa ilman verkkosivustoa. Toimipistekohtaiset alasivut, lisätiedot toimipisteen palveluista, paikalliset arvostelut ja paikalliset backlinkit eli yrityksen verkkosivulle tai sosiaalisen median sivulle ohjaavat linkit auttavat parantamaan yritysprofiilisi arvostusta Googlen silmissä.
Myös esimerkiksi säännöllisesti päivitettävä ja hyvin optimoitu blogi yrityksesi verkkosivulla voi parantaa sijoitusta paikallisissa hakutuloksissa.”
Haluatko tietää lisää Google-yritysprofiilista ja sen mittareista? Tutustu näihin artikkeleihin:
Miksi Google Business Profile -näkyvyys on tärkeä yritykselle?
Ota Google-yritysprofiilin uusi seuranta haltuun!