Google avainsanat ja hakutermit: Miten hakukäyttäytyminen on muuttunut?
15.6.2021 | Lukuaika 8 min
Hakukoneoptimointi ja google avainsanat ovat nousseet entistä tärkeämmiksi, sillä verkossa tehdään enemmän hakuja ja enemmän kauppaa, kuin koskaan. Pandemia vaikutti ostokäyttäytymiseemme, mutta kasvava online-kaupan trendi oli nähtävissä jo sitä ennen. Samalla myös hakukäyttäytymisemme muuttui radikaalisti. Miten? Miksi sen tulisi kiinnostaa myös sinua? Ja mitä asialle voi tehdä? Siitä kerromme lisää tässä artikkelissa.
Aloitetaan kuitenkin neljällä kysymyksellä verkkonäkyvyydestä sinulle, yrityksen markkinointipäättäjä:
- Tiedätkö, missä kaikissa kanavissa yrityksellesi relevantteja hakuja tehdään?
- Löytääkö hakija silloin myös teidät?
- Löytääkö hän ajantasaiset tiedot yrityksestä ja sen kaikista toimipaikoista?
- Oletko aivan varma?
- Epäröitkö yhdessäkään vastauksessa?
Voit käyttää tätä testiä selvittääksesi, miten yrityksesi löytyy verkon eri kanavista.
Testaa nytHakukäyttäytymisen muutos koskee kaikenkokoisia yrityksiä, lähes kaikilla toimialoilla, mikäli yritys haluaa palvella asiakastaan verkossa luotettavasti ja brändin mukaisesti – ja ylipäänsä löytyä verkosta. Jos epäonnistutte vastaamisessa asiakkaiden muuttuneeseen hakukäyttäytymiseen, voi suurikin yritys vaikuttaa epäluotettavalta hakukoneiden sekä asiakkaiden silmissä ja pudota hakukoneiden kärkisijoilta.
Ja kaikkihan tuntevat vanhan sanonnan, “Poissa silmistä, poissa mielestä.”
Hakutermeissä heijastuvat yksityiskohtaisemmat tarpeet
Ei ole montakaan vuotta siitä, kun verkkohaut olivat 1-2 sanan mittaisia. Tekoälyn ja datan kehittyessä harppauksin ovat myös hakutermit tarkentuneet. Tämä on tärkeä ymmärtää hakusanaoptimoinnin näkökulmasta, sillä Google ja muut hakukoneet arvostavat nykyään myös tarkempia hakutermejä. Google osaa vastata monimutkaisiinkin hakuihin sen etsiessä ja verratessa tietoa monesta eri datalähteestä. Me tiedämme sen, joten esitämme hakukoneille yhä haastavampia kysymyksiä, ja haluamme löytää ensimmäisellä haulla juuri tarpeitamme vastaavan hakutuloksen.
“Asianajaja Helsinki” -haun sijaan voidaan hyvin etsiä vaikkapa “luotettava lakiasiaintoimisto helsingissä kansainväliset sopimukset”.
Yrityksen koolla ei ole mitään väliä, kun on kyse erottautumisesta yksityiskohtaisissa Google-hauissa. Merkityksellistä on osata selvittää, mitä juuri teidän kohderyhmänne hakee, ja optimoida sivustoa tällaisille hakutermeille. Muuten verkkosivusto jää pois näistä hakutuloksista. (Muista: poissa silmistä, poissa mielestä.)
Hakuja tehdään yhä useammissa digitaalisissa kanavissa
Verkkohakuja tehdään yhä useammissa kanavissa, tilanteissa ja vuorokauden aikoina, etenkin kun kännykkä kulkee mukana niin työpaikalle, yöpöydälle, matkalle, harrastuksiin, lasten harrastuksiin, jopa vessaan. Google avainsanat ja hakukoneoptimointi ovat keskeisiä tekijöitä tässä muutoksessa. Lähellä olevaa palveluntarjoajaa etsitään siitä kanavasta, joka koetaan itselle läheiseksi. Se voi olla vaikka karttasovellus, Instagram tai mikä tahansa muu digitaalinen kanava.
On äärimmäisen tärkeää pitää mielessä, ettei yritys itse voi vaikuttaa siihen, mistä sen tietoja etsitään.
Siksi paras strategia on pitää tiedot yhtenäisinä ja ajan tasalla kaikissa mahdollisissa kanavissa, mistä teidät voi löytää. Listasimme alle yleisimmät kanavat – olitko ajatellut näitä kaikkia yrityksenne näkyvyyden kannalta?
- Yrityksen kotisivut
- Klassiset hakukanavat: paikalliset hakupalvelut kuten Fonectan kanavat, toimialan omat kanavat
- Hakukoneet: Google, Bing, Yahoo, Baidu (Kiina), Yandex (Venäjä)
- Kartat ja navigaattorit: Fonectan kartat, Google maps, Apple maps, Waze, Uber
- Sosiaalinen media: Facebook, Instagram, Foursquare
- Ääniassistentit: Alexa, Siri, Google-assistentti
Yritys, joka on huolehtinut näkyvyydestään laajasti eri hakukanavissa saa tutkitusti 2,7 kertaa enemmän katselukertoja kuin yritys, jolla on pelkkä kotisivu. Hakukoneet nimittäin nostavat hakutulosten kärkeen mieluiten yrityksiä, joiden tiedot löytyvät monista eri hakupalveluista. Ja yleensä hakutulosten kolme kärkisijaa saavat leijonanosan klikeistä – eli potentiaalisista asiakkaista.
Vaikka varsinaisia tarvelähtöisiä hakuja tehdään sosiaalisessa mediassa vähemmän, se on tärkeä viestintäkanava kaikenkokoisille, lähes kaikkien alojen yrityksille, sillä lähes jokainen meistä viettää siellä niin paljon aikaa. Siellä oltava läsnä – vähintään oikeilla ja yhteneväisillä tiedoilla yrityksen kaikista toimipisteistä.
Hakukoneet priorisoivat oikeita ja yhteneväisiä yritystietoja
Kun verkossa tehdään haku, etsii hakukone kyseistä hakua mahdollisimman tarkasti vastaavan tuloksen, ja priorisoi oikeaa, yhteneväistä tietoa. Hakukoneet skannaavat lukuisia eri kanavia, kuten karttoja, sosiaalisen median palveluja ja verkkosivuja, sitten vertaa löydöksiä keskenään ja näyttää luotettavimmat tulokset. Jos yritystiedoissa on keskenään ristiriitaa, eli ne eivät ole yhteneväiset (eli joissain kanavissa aukioloajat, yhteystiedot ja toimialatiedot poikkeavat toisistaan) vaikuttaa se hakukoneen näkökulmasta yrityksen luotettavuuteen.
Hyvä asiakaskokemus alkaa oikeista yhteystiedoista.
Vaikka vanhentunut tieto menisi läpi hakukoneelta, sen äärelle päätynyt asiakas ei saa kovin hyvää kokemusta, jos hän koettaa tavoitella yritystä vanhentuneen osoitetiedon tai päivittämättömän aukioloajan perusteella – mikäli yritys ylipäätään löytyy, sillä vanhentuneet tiedot voivat myös estää yrityksen löydettävyyden.
Toisin sanoen: yritykset, joiden kaikkien toimipaikkojen tiedot ovat oikeat ja yhteneväiset kaikissa kanavissa, ovat luotettavampia asiakkaan silmissä, ja saavat myös korkeammat sijat hakutuloksissa. Ette varmaan soisi kilpailijanne olevan edellänne?
“Kyllähän meidän yhteystietomme nyt oikein ovat, niin simppeli juttu”, sitä ajattelee helposti. Mutta kun pelkästään jo eri kanavia on kymmeniä ja jos yrityksellä on useita toimipisteitä, joilla on omat yhteystietonsa ja aukioloaikansa, ei pakan hallitseminen olekaan niin helppoa – ja vanhentuneita tietoja jää helposti johonkin palveluun.
Arvostelujen – sekä niihin vastaamisen – merkitys kasvussa
Hakukäyttäytyminen on muuttunut myös siten, verkossa jätetyillä arvosteluilla on entistä suurempi rooli yrityksen luotettavuudessa sekä löydettävyydessä. Ennen kysyttiin kaverilta, nyt verkkoarvostelut ajavat saman asian, moninkertaisesti. Sadat tai tuhannet yrityksestä mielipiteensä jättäneet antavat erinomaista tietoa siitä, kannattaako asiakkuus.
Arvostelut ovat kehä, joka voi pyöriä yrityksen kannalta positiiviseen tai hyvin negatiiviseen suuntaan. Kumpaan suuntaan olette matkalla?
Hakukriteerinä käytetään usein myös adjektiiveja ”paras”, ”hyvä” tai ”luotettava”. Tällaisia hakuja kohdatessaan Google vertaa niitä yritysten verkossa saamiin tähtiluokituksiin. Jos yritykselle ei ole irronnut kovasti tähtiä, on sillä pienemmät mahdollisuudet nousta hakutulosten kärkeen kun etsitään parasta, hyvää tai luotettavaa. Jos taas tilanne on päinvastainen, saa yritys hyvät hakutulossijoitukset, lisää liikennettä asiakkailta jotka valitsevat mieluiten hyviä arvosteluja saaneen yrityksen, täten lisää asiakkaita, ja hakukoneelta jälleen enemmän arvostusta.
Löydettävyyteen vaikuttaa myös se, onko yritys aktiivisesti vastannut asiakkaiden kommentteihin ja kyselyihin. Jos erityisesti huonoja arvioita on kertynyt paljon eikä niihin ole reagoitu mitenkään, heikentää se yrityksen mahdollisuuksia nousta esiin hakutuloksissa. Jokaiselle yritykselle tulisi olla itsestäänselvää, että arvosteluihin vastaaminen ei pelkästään miellytä Googlen robotteja, vaan tuo asiakkaalle merkityksellistä läsnäolon ja välittämisen tunnetta, jolla on suora yhteys yrityksestä muodostuvaan imagoon.
Aukioloaikoja haetaan eri tavalla kuin ennen
Yrityksen aukioloajat, ja monitoimipaikkaisten yritysten kaikkien toimipisteiden aukioloajat on tärkeää pitää ajan tasalla jatkuvasti, kahdestakin syystä.
Vapautuneet aukioloajat
Kun ennen oli selvää että kansallisina pyhäpäivinä kaikki kaupat olivat ilman muuta suljettu, on aukioloaikojen vapauduttua liikkeen itsensä päätettävissä pidetäänkö ovet avoinna vai suljettuna. Siksipä asiakkaat ovat tottuneet etsimään yritysten aukioloaikoja siis myös poikkeusaikoina – ja jos niitä ei ole päivitetty kaikkiin kanaviin, saatatte menettää asiakkaan, joka olettaa liikkeen olevan suljettu, vaikka itse asiassa henkilökunta on paikalla asiakkaita odotellen.
Näkyvyys hakutuloksissa
Kuten aiemmin totesimme, on yritys, jonka kaikkien toimipisteiden aukioloajat ovat oikein kaikissa eri kanavissa, luotettavampi hakukoneiden silmissä kuin yritys, jonka aukioloajat eivät ole yhteneväiset.
Miten hallita näkyvyys kaikissa kanavissa? Pidä langat käsissäsi Kontakti Pron avulla
Fonecta Kontakti Pro -työkalu vastaa suurten yritysten tarpeeseen pitää kaikki yhteystiedot ajan tasalla kaikissa kanavissa, ja näin vahvistaa luotettavaa ja palvelevaa imagoa sekä pitää huolta hakukonelöydettävyydestä.
- Yhdellä työkalulla tiedot päivittyvät kaikkiin tärkeimpiin kanaviin – asiakas löytää näin aina ajantasaiset ja oikeat tiedot verkosta, kaikista toimipisteistänne.
- Voit ajastaa aukioloajat päivittymään ennakkoon juhlapyhiä ja muita poikkeuksia varten, jokaiselle toimipisteelle. Säästyt kaikkien kanavien ja toimipisteiden manuaaliselta päivitykseltä ennen ja jälkeen pyhien.
- Hallinnoit kootusti asiakkaiden eri kanavissa antamia arvosteluja ja esittämiä kysymyksiä. Sinun ei tarvitse etsiä asiakkaan viestejä eri kanavista, vaan Kontakti Pro kokoaa ne yhteen paikkaan.
Jos vielä emmit, tässä viimeinen ajatus pureskeltavaksi
Verkkohakujen kautta luoksenne päätyvät ihmiset ovat niitä kaikkein arvokkaimpia liidejä, inbound-liidejä. He tekevät hakuja tietyn tarpeen, usein hyvinkin täsmällisen sellaisen, ohjaamana. He tietävät jo, mitä haluavat ja ovat liikkeellä ne kuuluisat ostohousut jalassa.
Olisi kummallista, ellette haluaisi pitää huolta yrityksenne löydettävyydestä ja olla hakutulosten kärjessä, kun nämä potentiaaliset asiakkaat näpyttävät hakunsa ilmoille jossakin verkon hakukanavista.
Hakusanaoptimointi ja tarkasti valitut google avainsanat ovat avain menestykseen digitaalisessa maailmassa.