Katso ohjeita mm. Caller Pro -tilaukseen ja soittajan tunnistukseen liittyen.
Tarvitseeko sinun hakea yritys- ja päättäjätietoja? Katso ohjeita Finder-hakupalveluumme liittyen.
Jos yritys- tai henkilötietosi näkyvät hakupalvelussa väärin, katso ohjeistusta täältä.
Ohjeita Oma Fonecta -itsepalvelukanavan käyttöön.
Usein kysyttyjä kysymyksiä Fonectan muihin palveluihin liittyen.
Kysyttävää laskutuksesta tai sopimuksesta?
Fonectan avaimet käteen -kotisivupalvelun käyttöohjeet
Tutustu Microsoft 365 -sähköpostin käyttöohjeisiin
OpenSRS-sähköpostin käyttöohjeet
Tutustu Kontaktin ja Kontakti Pron päivitystyökalun käyttöohjeisiin.
Mikä on Fonecta Caller?
Miten saan Fonecta Callerin käyttööni?
Voit ladata Fonecta Callerin omasta sovelluskaupastasi. Kun avaat sovelluksen, sinua pyydetään luomaan Fonecta-tili tai kirjautumaan olemassa olevalla Fonecta-tilin tunnuksella. Voit käyttää palvelua myös selaimessa osoitteessa www.fonecta.fi
Miksi täytyy luoda Fonecta-tili?
Fonecta-tili on henkilökohtainen käyttäjätunnus, jolla pääsee käyttämään Fonectan hakupalveluita (Fonecta Caller ja Finder). Tarvitset Fonecta-tilin, jotta voit avata henkilö- ja numerohaun tulokset. Yksityishenkilöiden tietoja ei voi Suomessa antaa ilmaiseksi. Fonecta-tili varmistaa, että omat tietosi pysyvät suojassa sekä hakemasi tiedot pysyvät tallessa.
Miksi Fonecta-tilin sähköpostiosoite pitää vahvistaa?
Fonecta-tilin sähköpostiosoite tulee vahvistaa, jotta siihen voi palauttaa unohtuneen salasanan ja voimme lähettää palveluihin liittyvää asiakasviestintää ja esimerkiksi häiriötiedotteita.
Miksi Fonecta-tilin rekisteröiminen maksaa 25 senttiä?
25 sentin kertamaksu tulee suorittaa, koska yksityishenkilöiden yhteystietohaku Suomessa edellyttää vastikkeen suorittamista. Rekisteröitymismaksu veloitetaan jälkikäteen puhelinlaskulla, kun olet lähettänyt rekisteröintiohjeiden mukaan T1-tekstiviestin.
Fonecta-tilin rekisteröityminen ei onnistu, en saa aktivointikoodia?
Jos et saa Fonecta-tilin rekisteröimisen vahvistamiseksi aktivointikoodia tekstiviestillä, varmistathan puhelinoperaattoriltasi, että liittymälläsi ei ole palvelunumeroestoa. Voit poistaa palvelunumeroeston väliaikaisesti puhelinoperaattorisi kautta.
Fonecta Caller -sovellus ei toimi. Mitä teen?
Kokeile ensin näitä:
Jos sovellus ei toimi numeroiden tunnistuksen osalta, löydät lisäohjeita alempana.
Jos nämä toimenpiteet ei auta, selvitämme ongelman mielellämme:
Mitä teen, kun unohdin salasanani?
Voit tilata uuden salasanan kirjautumisen yhteydessä “unohditko salasanasi” -painikkeella.
Voinko kirjautua Fonecta Calleriin usealla laitteella?
Jos sinulla on Caller Pro -tilaus, voit käyttää Fonecta Calleria samalla tunnuksella neljällä eri matkapuhelimella ja kahdella selaimella. Fonecta Caller -sovelluksessa on laitteiden hallinta, josta näet, mihin laitteille olet kirjautuneena. Voit kirjautua laitteista sitä kautta myös ulos.
Mitä saan ilmaisella käyttäjätilillä?
Saat 10 kpl maksutonta henkilö- ja numerohakua kuukaudessa sekä osittaisen numeron tunnistuksen saapuvissa puheluissa. Yrityksiä ja palveluita voit hakea niin paljon kuin haluat.
Mitä Caller Pro -tilaus sisältää?
Miten teen Caller Pro -tilauksen?
Fonecta Caller -sovelluksessa voit tehdä Caller Pro -tilauksen sovelluksen kauppa-välilehdeltä.
Callerin selainversiossa voit tehdä Caller Pro -tilauksen täältä: www.fonecta.fi/tilaus
Yrityskäyttäjänä voit ostaa Caller Pro -palvelun koko yrityksesi käyttöön Fonectan verkkokaupasta.
Miten aktivoin yritykseni Caller Pro -tilauksen?
Yritykselle ostettu Caller Pro aktivoidaan Oma Fonecta -itsepalvelukanavan kautta. Oma Fonectassa hallinnoit pääsyoikeuksia palveluun ja näet aktiiviset käyttäjät. Tarkempia ohjeita löydät täältä.
Miten saan tilattua yritykselleni lisää Caller Pro -lisenssejä?
Voit tilata lisää lisenssejä suoraan Oma Fonectan kautta. Lisätyt lisenssit ovat heti käytössä.
Mitä maksutapoja voin käyttää Caller Pro -tilaukseni maksamiseen?
Voit käyttää maksukorttia, jos teet tilauksen Callerin verkkosivuilta. Jos teet tilauksen sovelluskaupasta, voit käyttää sovelluskaupan tarjoamia vaihtoehtoja.
Android-puhelimet: Voit maksaa tilauksesi Google-tilillesi liitetyillä maksutavoilla. Googlen Play Kaupan hyväksymiä maksutapoja ovat maksukortti, operaattorilaskutus, PayPal, Google Playn saldo ja lahjakortit. Maksu veloitetaan valitsemaltasi maksutavalta. Mikäli haluat lisätä tai muuttaa maksutapojasi, löydät ohjeet täältä.
iOS-puhelimet: Voit maksaa tilauksesi Apple ID:llesi liitetyillä maksutavoilla. Applen hyväksymiä maksutapoja ovat Apple Pay, luotto- ja pankkikortit, PayPal, operaattorilaskutus ja lahjakortit.
Yritykselle ostettuna Caller Pro -palvelu laskutetaan yrityksesi laskutustavan (verkkolasku, sähköpostilasku, paperilasku) mukaan. Laskujen maksuehto on 14 päivää. Lisätietoa yrityslaskutuksesta löydät täältä.
Yritin tehdä Caller Pro -tilauksen, mutta ostoni hylättiin. Miksi?
Oston hylkääminen saattaa johtua esimerkiksi vanhentuneesta maksukortista, saldon riittämättömyydestä tai Google Play/Apple ID -maksuprofiilisi ongelmasta.
Ohjeita Google Playn maksuongelman korjaamiseen löydät täältä.
Minulla pitäisi olla Caller Pro -tilaus voimassa, mutta palvelussa näkyy olevan vain ilmaistili käytössä?
Varmista, että kirjaudut Calleriin käyttäjätilillä, jolle palvelu on ostettuna. Kannattaa myös kokeilla uudelleenkirjautumista.
Jos Caller Pro -palvelu on ostettu yrityksellesi, varmista Oma Fonectan tai yrityksenne yhteyshenkilön kautta, että palvelu on aktivoituna sähköpostiosoitteellesi. Löydät lisää ohjeita yrityksen Caller Pro -palveluun täältä.
Voinko käyttää Caller Pro -tilaustani usealla eri laitteella?
Voit käyttää Caller Pro -tilaustasi neljällä eri matkapuhelimella ja kahdella selaimella, jos sinulla on niissä sama Fonecta-tili. Huomaathan, että kaikissa laitteissa näkyy Fonecta Callerissa tekemäsi haut. Puhelut ja tekstiviestit ovat laitekohtaisia.
Miten peruutan Caller Pro -tilaukseni?
Voit peruuttaa Caller Pro -tilauksesi ennen laskutuskauden loppua tilauksen hallinnasta. Pääset tilauksen hallintaan, kun kirjaudut sisään.
Huom. Jos olet tehnyt tilauksen sovelluksella, voit perua tilauksen Google Play-kaupan tai AppStoren kautta.
Täältä löydät tarkemmat ohjeet tilauksen poistamiseen AppStoresta:
https://support.apple.com/fi-fi/HT202039
Jos olet ostanut Caller Pro:n yrityksellesi, voit irtisanoa palvelun Oma Fonectan kautta.
Miten voin poistaa Fonecta-tilini?
Voit poistaa tilin kirjautumalla sisään ja poistamalla tilin käyttäjätiedoista.
Miten voin poistaa Fonecta Callerin?
Paina pitkään sovellusikonin päältä, jolloin sinulle tulee esiin mahdollisuus sovelluksen poistamiseen. Huomioithan, että Fonecta Caller -sovelluksen poistaminen ei poista Fonecta-tiliäsi tai tilaustasi.
Miksi minun pitää maksaa tilauksesta, vaikka olen jo maksanut 25 senttiä rekisteröitymisen yhteydessä?
25 sentin kertamaksu peritään rekisteröitymisen yhteydessä, koska yksityishenkilöiden yhteystietohaku Suomessa edellyttää vastikkeen suorittamista.
Fonecta Calleria voi käyttää sekä maksutta että ostaa maksullisen Caller Pro -tilauksen. Maksutta saat 10 kpl henkilö- ja numerohakua kuukaudessa sekä osittaisen numeron tunnistuksen saapuvissa puheluissa. Maksullisella Caller Pro -tilauksella sinulla on käytössäsi rajattomasti hakuja ja numeroiden tunnistuksia.
Miksi Fonecta Caller haluaa olla puhelimeni oletussovellus soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan? (Android-puhelimet)
Jotta Fonecta Caller voi tunnistaa soittajan, se tarvitsee luvan olla puhelimesi oletussovellus soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan.
Miten laitan Fonecta Callerin puhelimeni oletussovelluksesi soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan? (Android-puhelimet)
Kun asennat Fonecta Callerin puhelimeesi, sinulta kysytään lupa asettaa Fonecta Caller oletussovellukseksi soittajan tunnistamiseen ja häiriköintisuojaan. Mikäli et ole kirjautumisvaiheessa antanut lupaa, voit vielä antaa luvan puhelimesi asetuksista kohdasta oletussovellukset.
Miksi Fonecta Caller tarvitsee sijaintitietoni?
Fonecta Caller hakee sinulle halutessasi sijaintitietojen perusteella lähimmät hakuasi vastaavat yhteystiedot.
Miksi Fonecta Caller tarvitsee luvan puhelimeeni, puhelutietoihini, tekstiviestitietoihini ja yhteystietoihini?
Fonecta Caller tarvitsee pääsyn näihin tietoihin, jotta numerontunnistus toimii ja jotta Fonecta Caller voi päivittää puhelimessasi olevat yhteystiedot ja osoitetiedot.
Kerääkö Fonecta Caller -sovellus tietojani?
Sovellus kerää estetyt numerot, jotta estäminen toimii.
Näkevätkö vastaanottajat Fonecta Callerin kautta nimeni, jos soitan heille?
Kyllä näkevät, mikäli yhteystietosi ovat julkiset. Sovelluksen numerontunnistuksessa näkyy se nimi, jonka olet ilmoittanut operaattorille puhelinliittymäsi tietoihin.
Numerosi voi olla liitettynä myös yrityksesi tietoihin tai kontaktikorttiin Fonectalla, jolloin numerollasi näkyy kyseinen tieto.
Mitä teen, ellen halua numeroni ja nimeni näkyvän Fonecta Callerissa?
Mikäli haluat poistaa henkilökohtaisen matkapuhelinnumerosi näkymisen hakupalvelussa, ole yhteydessä puhelinoperaattoriisi, jonka kautta liittymätiedon voi muuttaa salaiseksi.
Jos kyseessä on yrityksesi tai kontaktikorttisi numerotieto, pääset hallinnoimaan yrityksesi tietoja Oma Fonecta -itsepalvelukanavan kautta.
Saako Fonecta tietoja tekstiviestieni sisällöistä? (Android-puhelimet)
Fonecta Caller ei kerää tietoja tekstiviesteistä. Se vain näyttää ne käyttäjälle. Saapuvien tekstiviestien lähettäjän puhelinnumerolle tehdään numerontunnistus samaan tapaan kuin saapuville puheluille. Tekstiviestien sisältöä ei käsitellä millään tavalla.
Miksi osa hakutuloksista näkyy ensin harmaina tai osittain peitettyinä?
Näytämme harmaalla tai peitettyinä osan mahdollisista hakutuloksista. Saat auki haluamasi haun tiedot, kun klikkaat ”avaa”.
Kauanko avatut hakutulokset ovat käytössäni?
Avatut hakutulokset ovat käytössäsi 24 tuntia.
Miksi samalla nimellä voi tulla useita hakutuloksia?
Yhdellä omistajalla voi olla useita liittymiä tai Suomessa voi olla useita samannimisiä henkilöitä tai yrityksiä. Mitä tarkemman haun teet, sitä todennäköisemmin saat oikean tuloksen. Voit esimerkiksi lisätä hakutulokseen etu- ja sukunimen lisäksi kaupungin.
Voinko hakea numerolla omistajan tiedot?
Kyllä voit. Voit kirjoittaa hakukenttään numeron, jolle haluat etsiä omistajan tiedot. Kun haet numerolla, sinun täytyy kirjautua sisään, että näet hakutuloksen.
Miksi Fonecta Callerista ei löydy kaikkia numeroita?
Fonecta Callerista löytyy ainoastaan julkiset yhteystiedot. Salaisia ja tuntemattomia numeroita ei löydy. Myöskään yritysten alanumeroista ei ole aina tietoa saatavilla.
Voinko hakea leikepöydälle kopioitua numeroa?
Kyllä voit. Laita sovelluksen yleisistä asetuksista päälle ”Ehdota hakua leikepöydän sisällöllä”. Tällöin saat ehdotuksen hausta aina, kun avaat Fonecta Callerin ja sinulla on numero kopioituna leikepöydälle.
Huom. iOS 16 -käyttöjärjestelmä pyytää vielä erikseen lupaa leikepöydän sisällön sijoittamiselle. Voit antaa puhelimesi asetuksista Fonecta Callerille luvan sijoittaa leikepöydän sisältö aina (Asetukset -> Fonecta Caller -> Sijoita muista apeista -> Salli).
Mitä tarkoittaa numeroiden tunnistus?
Numeroiden tunnistus tarkoittaa soittajien tunnistusta puhelun saapuessa.
Miksi numeroiden tunnistus ei tunnista kaikkia numeroita?
Numeroiden tunnistus tunnistaa ainoastaan julkiset yhteystiedot.
Kun Fonecta Caller ei tunnista numeroa, se näkyy tuntemattomana tai salaisena numerona.
Tuntematon numero tarkoittaa sitä, että numeron omistaja ei halua ilmoittaa tietoa Fonecta Callerissa ja muissa numeropalveluissa. Tuntemattomia numeroita ovat esim. osa yritysten alanumeroista ja etukäteen maksetut liittymät (prepaid).
Salainen numero ei näy puhelun vastaanottajalle.
Mitä tarkoittaa teksti: ”Numerosta soitetaan poikkeuksellisen paljon?”
Teksti näytetään yleisesti soitetuimpien numeroiden yhteydessä. Numero on tuntematon, mutta Callerin läpimenevän puheludatan perusteella numerosta on soitettu keskimääräistä enemmän.
Huom. Fonecta Caller ei kerro ikinä minkään numeron olevan häiriösoittaja (tai häiriöpuhelu tai petosepäily) – tällaiset tiedot tulevat muista soittajantunnistus-sovelluksista. Joissain tapauksissa käyttäjä on voinut sekoittaa asian Fonecta Callerin ilmoittamaksi.
Miten voin muokata tietojani, jotka näkyvät numeroiden tunnistuksessa?
Liittymätiedot tulevat Fonectan hakupalveluun puhelinoperaattoreilta ja yritystiedot Fonectan tietokannasta. Mikäli haluat muokata henkilökohtaista matkapuhelinnumeroasi, voit päivittää tiedot operaattorisi kautta. Yritystietoja pääset päivittämään Oma Fonecta -palvelun kautta.
Miksi numeroiden tunnistus ei toimi?
Android-puhelimet:
iOS-puhelimet:
Miten otan iPhonessa Sirin käyttööni numeroiden tunnistusta varten? (iOS-puhelimet)
Miksi Siri ei ymmärrä, kun sanon ”Kuka soittaa”? (iOS-puhelimet)
Varmista, että sinulla on Sirin kielenä suomi. Siri ei ymmärrä suomenkielisiä käskyjä, jos kielenä on esimerkiksi englanti. Siri tunnistaa äänesi sitä paremmin mitä enemmän sitä käytät.
Jos käytät Fonecta Calleria englanniksi, sinun tulee käyttää myös Siriä englanniksi. Tällöin voit tehdä ”Who’s calling” -pikakomennon.
Jos käytät Fonecta Calleria ruotsiksi, sinun tulee käyttää myös Siriä ruotsiksi. Tällöin voit tehdä ”Vem ringer” -pikakomennon.
Miksi Siri ei aktivoidu, kun puhelin soi? (iOS-puhelimet)
Varmista, että olet antanut Sirille luvan toimia lukitulla näytöllä.
Mikä käyttöjärjestelmä mahdollistaa täyden soittajan tunnistuksen Sirin avulla? (iOS-puhelimet)
Sinulla tulee olla iPhonen käyttöjärjestelmistä iOS 16 tai sitä uudempi.
Miksi Siri pyytää luvan kuvien käyttöön? (iOS-puhelimet)
Siri tunnistaa numeron näyttökuvasta, joten sen täytyy ottaa sellainen. Sirin ottamia näyttökuvia ei tallenneta mihinkään, eikä niiden tietoja välitetä Fonectalle.
Miksi täysi soittajan tunnistus ja Siri ei tunnista omia yhteystietojani? (iOS-puhelimet)
Sinulla näkyy omissa yhteystiedoissa puhelun saapuessa nimitieto. Tällöin Siri ei näe numeroa, jolle se etsisi omistajan Fonecta Callerin kautta.
Pitääkö täysi puheluiden tunnistus ja Siri asentaa aina uudelleen, kun kirjaudun sisään Fonecta Calleriin? (iOS-puhelimet)
Ei tarvitse. Kun saat asetukset kerran kuntoon, ne toimivat vaikka kirjautuisit sovelluksesta välillä ulos. Puhelinta vaihdettaessa asetukset täytyy määrittää uudestaan.
Onko iPhonessa muuta keinoa soittajan tunnistukseen kuin puhumalla Sirille?
Voit käyttää soittajan tunnistusta iPhonessa myös ilman ääntä. Katso ohjeet pikakomennon luomiseen täältä.
Miksi akun optimointi pitää ottaa puhelimestani pois päältä?
Kun puhelin on käyttämättömänä, se menee erilaisiin lepotiloihin. Syvimmässä lepotilassa Fonecta Caller ei toimi kunnolla. Kun akun optimoinnin ottaa pois Fonecta Callerista, toimii sovellus paremmin lepotiloista huolimatta.
Miten otan akun optimoinnin pois päältä?
Saat otettua akun optimoinnin pois päältä puhelimen asetuksista: Asetukset > sovellukset > Fonecta Caller > akku > älä optimoi tai vaihtoehtoisesti: Asetukset > akku > akun käytön optimointi > etsi Fonecta Caller sovelluslistasta > älä optimoi
Polku akun optimoinnin poistamiseen voi erota puhelimesta riippuen, oleellisinta on poistaa optimointi nimenomaan Fonecta Caller -sovelluksen osalta, ei koko puhelimesta.
Miksi omat tietoni näkyvät väärin Fonecta Callerissa?
Liittymätiedot tulevat Fonectan hakupalveluun puhelinoperaattoreilta ja yritystiedot Fonectan tietokannasta. Mikäli haluat muokata henkilökohtaista matkapuhelinnumeroasi, voit päivittää tiedot operaattorisi kautta. Yritystietoja pääset päivittämään Oma Fonecta -palvelun kautta.
Voinko poistaa nimeni näkymisen Fonecta Callerissa?
Mikäli haluat poistaa henkilökohtaisen matkapuhelinnumerosi hakupalvelusta, ole yhteydessä puhelinoperaattoriisi.
Minkä SIM-kortin tiedon Fonecta Caller näyttää, jos soitan puhelimesta, jossa on useita SIM-kortteja?
Caller näyttää SIM1:n tiedot.
Mitä tapahtuu, jos estän numeron?
Puhelun tullessa puhelin ei ala soimaan. Näet estetyt puhelut jälkikäteen Fonecta Callerista, mikäli näin haluat. Voit hallita estettyjä puheluita ja purkaa eston halutessasi.
Tietääkö soittaja, että olen estänyt hänet?
Ei tiedä.
Näenkö tiedot puheluista, jotka olen estänyt?
Näet Fonecta Callerista tiedon kaikista estetyistä numeroista, mikäli olet asettanut ne näkymään.
Voinko estää estettyjä numeroita jättämästä minulle vastaajaan viestiä?
Et voi.
Voinko estää tekstiviestit?
Tekstiviestejä ei voi estää.
Voinko estää puhelut muista maista?
Android-puhelimessa voit estää kaikki ulkomaiset puhelut tai puhelut haluamistasi maista.
iPhone-puhelimessa voit estää yksittäisiä ulkomaisia numeroita.
Voinko estää tuntemattomat numerot?
Android-puhelimessa voit estää kaikista sellaisista numeroista tulevat puhelut, joita Fonecta Caller ei tunnista.
Voinko estää salaiset numerot?
Android-puhelimessa voit estää kaikki salaiset numerot.
Mitä tapahtuu, jos estän kaikki puhelut numeroista, jotka eivät ole yhteystiedoissani? (Android-puhelimet)
Tällöin saat ainoastaan puheluita numeroista, jotka ovat yhteystiedoissasi. Huom! Tällöin et saa puheluita mistään numerosta, jota et ole tallentanut yhteystietoihisi. Näitä voivat olla esimerkiksi puhelut sairaaloista tai vanhoilta koulukavereiltasi.
Finder on suomalainen yritys- ja päättäjähakupalvelu, josta voi hakea tietoa esimerkiksi yritysten henkilöstöstä tai taloustietoja viimeisen viiden vuoden ajalta. Finderilla on 1,5 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää, ja se on palvellut suomalaisia jo yli 20 vuotta. Finderia käytetään selaimen kautta osoitteessa www.finder.fi
Finderia voi käyttää myös ilmaiseksi, mutta osa Finderin tiedoista ja ominaisuuksista on käytettävissä maksullisen Finder Pro -tilauksen avulla. Finderin ominaisuuksia voit vertailla sivulla www.finder.fi/finderpro. Yritykset voivat ostaa Finder Pro -lisenssit suoraan verkkokaupastamme.
Finderissa ei ole hakurajoja, joten voit hakea tietoja niin paljon kuin haluat. Finder Pro -käyttäjänä saat kaikki Finderin ominaisuudet käyttöösi.
Finderista voit myös tehdä rajattomasti henkilö- ja numerohakuja, jos sinulla on Finder Pro:n lisäksi ostettuna Caller Pro -tilaus.
Jos sinulla on käytössäsi Finder Pro -tilaus, voit lisätä yrityksiä vertailuun. Hae Finderista halutut yritykset ja klikkaa niiden kohdalla ”lisää vertailuun”. Valitut yritykset tallentuvat vertailu-sivulle finder.fi/vertailu, jossa näet yritysten tiedot näppärästi vierekkäin. Vertailussa voit tarkastella yritysten taloustietoja edellisen viiden vuoden ajalta.
Voit lisätä vertailuun korkeintaan viisi yritystä kerrallaan.
Vanhoilla Finder-asiakkailla voi olla käytössä myös tekstiviestien lähetyspalvelu. Tekstiviestejä voi lähettää Finderin kautta sivulta finder.fi/sms.
Jos haluat muokata yrityksesi tietoja Finder.fi -palvelussa, teet sen helposti kirjautumalla Oma Fonectaan: https://oma.fonecta.fi/kirjaudu. Huomioithan, että esimerkiksi taloustietoja tai puhelinoperaattorilta tulevia liittymätietoja et voi Oma Fonectan kautta muuttaa. Taloustiedot päivittyvät palveluun suoraan Suomen Asiakastiedolta ja liittymätiedot puhelinoperaattorisi kautta.
Fonectan hakupalveluista löytyvät tiedot tulevat puhelinoperaattoreilta ja yritysten osalta useista tietolähteistä (mm. asiakasyrityksiltä suoraan). Käyttäjien käyttäjätunnuksen eli Fonecta-tilin tietoja ei julkaista hakupalveluissa.
Fonectan hakupalveluista ei löydy tietoa salaisiksi määritetyistä puhelinnumeroista eikä prepaid-liittymien numeroista. Myöskään yritysten alanumeroista ei ole aina tietoa saatavilla.
Yksityishenkilöiden perustiedot (nimi, numero, osoite, liittymän omistaja) tulevat Fonectan hakupalveluihin puhelinoperaattoriltasi. Päivittämällä tiedot operaattorisi kautta ne päivittyvät kaikkiin hakupalveluihin, sekä Fonectan että muiden palveluntarjoajien.
Yhteystiedot (liittymän numero, nimi, osoite, omistajatieto) tulevat Fonectalle puhelinoperaattoreilta. Puhelinoperaattorisi kautta voit halutessasi kieltää yhteystietojesi julkaisemiseen yhteystietopalveluissa (ml. Fonectan hakupalvelut). Mahdolliset kiellot tulee tehdä suoraan puhelinoperaattorillesi. Asian pitäisi hoitua helposti soittamalla operaattorisi asiakaspalveluun. Tiedot päivittyvät yhteystietopalveluiden tarjoajille arkipäivisin.
Mikäli haluat salata puhelinnumerosi tai puhelinnumeroon liitetyt osoitetiedot, ota yhteys suoraan puhelinoperaattoriisi.
Yritysasiakkaan Oma Fonecta -palvelussa päivität yrityksesi yhteystiedot, kuten osoitteen, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen ja kotisivujen osoitteen Fonectan palveluihin, käytät ostamiasi palveluita, näet reaaliaikaisesti raportointitulokset sekä tulostat tarvittaessa laskukopiot ja tilausvahvistukset. Oma Fonectan käyttämistä varten tarvitset maksuttoman Oma Fonecta -tunnuksen. Huomioithan, että kyseessä on eri käyttäjätunnus kuin Fonecta-tili, jolla kirjaudutaan Fonectan hakupalveluihin.
Oma Fonectaan pääset rekisteröitymään ja kirjautumaan sisään osoitteessa oma.fonecta.fi/kirjaudu
Yrityksesi kontaktikorttien tietoja hallinnoidaan Oma Fonectassa.
Jos haluat poistaa tai lisätä yrityksellesi toimipisteen Fonectan hakupalveluun, ilmoita muutoksesta asiakaspalveluumme. Valitettavasti Oma Fonectan kautta ei ole vielä mahdollista itse poistaa tai lisätä toimipisteitä.
Yritys ei löydy Fonectan hakupalvelusta, jos yritys ei kuulu kaupparekisterin lisäksi ennakkoperintä- tai työnantajarekisteriin tai ei ole alv-verovelvollinen.
Uusien yritysten osalta vaadittavat rekisteritiedot voivat päivittyä viiveellä, minkä takia yritys ei ole vielä löydettävissä Fonectan palvelusta. Yritysten rekisteröinnit päivittyvät Fonectalle automaattisesti YTJ:n kautta.
Yritysten päättäjätiedot vastuuhenkilöiden (esim. toimitusjohtaja ja hallituksen jäsenet) ja tilintarkastajien osalta päivittyvät Fonectan hakupalveluun automaattisesti PRH:n kautta. Niiden muutokset täytyy siis ilmoittaa kaupparekisteriin.
Fonectan hakupalveluissa näkyvät yrityksen muut päättäjätiedot tulevat Fonectan tietokannasta ja niitä koskien voit ilmoittaa muutokset asiakaspalveluumme. Valitettavasti päättäjätietojen muokkaaminen ei ole mahdollista Oma Fonectassa.
Yritysten taloustiedot päivittyvät Fonectan hakupalveluun suoraan Suomen Asiakastiedolta. Emme valitettavasti pääse muokkaamaan tai poistamaan yrityksen taloustietoja Fonectan kautta. Muutostarpeissa ota yhteys Suomen Asiakastietoon.
Huomioi, että taloustietojen muutokset päivittyvät Suomen Asiakastiedolta Fonectalle noin kahden viikon kuluessa.
Voit muuttaa yrityksesi toimialatiedon Oma Fonectassa Palveluiden hallinta -sivustolla. Pääset kirjautumaan Oma Fonectaan osoitteessa https://oma.fonecta.fi/kirjaudu. Palvelusta löydät tarkemmat ohjeet toimialan päivitykseen liittyen.
Aktiivisia yritystietoja ei poisteta Fonectan hakupalveluista, mutta voimme osan tiedoista piilottaa pois näkyvistä. Otathan tässä tapauksessa yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@fonecta.com niin katsotaan, miten voimme tietojen näkymistä rajoittaa.
Teksti näytetään yleisesti soitetuimpien numeroiden yhteydessä. Numero on tuntematon, mutta Callerin läpimenevän puheludatan perusteella numerosta on soitettu keskimääräistä enemmän.
Huom. Fonecta Caller ei kerro ikinä minkään numeron olevan häiriösoittaja (tai häiriöpuhelu tai petosepäily) – tällaiset tiedot tulevat muista soittajantunnistus-sovelluksista. Joissain tapauksissa käyttäjä on voinut sekoittaa asian Fonecta Callerin ilmoittamaksi.
Yritysprofiilin käyttö Oma Fonectassa ja näkyvyys Fonectan hakukanavissa on ilmaista: Oma Fonectassa päivität yrityksesi tiedot helposti ja nopeasti Fonectan kanaviin. Oma Fonectan avulla käytät myös Fonectalta ostamiasi palveluita, seuraat tuloksia ajantasaisista raporteista ja tarkistat tilaus- ja laskutustietoja.
Oma Fonectaan kirjaudutaan osoitteessa oma.fonecta.fi. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi. Syötä sähköpostiosoitteesi ja salasanasi niille tarkoitettuihin kenttiin ja paina ”Kirjaudu sisään”.
Jos et muista mille sähköpostiosoitteelle tunnuksesi on luotu, otathan yhteyttä Fonectan asiakaspalveluun alakulman chatin kautta.
Voit tilata uuden salasanan klikkaamalla ”Salasana unohtunut?” -linkkiä kirjautumissivulla oma.fonecta.fi. Käyttäjätunnuksena toimii sähköpostiosoitteesi. Jos olet unohtanut käyttäjätunnuksesi, otathan yhteyttä Fonectan asiakaspalveluun alakulman chatin kautta.
Yritysasiakkaiden itsepalvelukanava Oma Fonectaan kirjaudutaan erillisellä Oma Fonecta -tunnuksella. Fonectan hakupalveluihin (Fonecta.fi, Finder.fi sekä Fonecta Caller -mobiilisovellukseen) kirjaudutaan Fonecta-tilillä.
Jos siis vaihdat salasanan Oma Fonectaan, muutos koskee vain Oma Fonecta –tunnustasi. Fonecta-tilin salasana säilyy ennallaan ja se on tarvittaessa vaihdettava erikseen.
Oma Fonectaan pääset rekisteröitymään ja kirjautumaan sisään osoitteessa oma.fonecta.fi/kirjaudu
Oma Fonectassa voit päivittää yrityksesi tiedot Fonectan hakukanaviin etusivulla näkyvän Päivitä yritystiedot -painikkeen kautta. Pääset samaan päivitysnäkymään myös Palveluiden hallinta -sivulta. Voit maksutta päivittää yrityksen markkinointinimen, yhteystiedot (yrityksen osoite, puhelinnumero, sähköpostiosoite ja nettisivuosoite), aukioloajat, yrityskuvauksen sekä yhden kuvan. Jos haluat ottaa muutkin ominaisuudet käyttöön ja laajentaa tietojen päivittämisen muihin verkon kanaviin, voit tilata Fonecta Kontakti -palvelun suoraan Oma Fonectan kautta.
Oma Fonecta –palvelun käyttö ei maksa mitään. Yritysprofiilin käyttö Oma Fonectassa ja näkyvyys Fonectan kanavissa on ilmaista: Oma Fonectassa päivität yrityksesi tiedot helposti ja nopeasti Fonectan kanaviin sekä seuraat yrityksesi hakutulosnäyttöjä ja yhteydenottoja.
Oma Fonectan avulla käytät myös Fonectalta ostamiasi palveluita, seuraat tuloksia ajantasaisista raporteista ja tarkistat tilaus- ja laskutustietoja.
Oma Fonecta -tunnuksesi sähköpostiosoitetta et voi vaihtaa itse. Jos haluat vaihtaa tunnuksesi sähköpostiosoitetta, ota yhteyttä asiakaspalveluumme alakulman chatin kautta.
Voit lisätä yrityksellesi uusia Oma Fonectan käyttäjiä Käyttäjähallinta-sivun kautta. Pääset sivulle painamalla Oma Fonectassa yritysnimen kohdalta avautuvaa valikkoa ja valitsemalla avautuneesta valikosta Oma Fonecta käyttäjähallinta -sivun.
Käyttäjähallinta-sivulla paina Lisää uusi -painiketta ja anna uuden käyttäjän sähköpostiosoite. Kun olet lisännyt sähköpostiosoitteen, uudelle Oma Fonecta -käyttäjälle lähtee sähköpostiviesti, jonka kautta käyttäjä pääsee hyväksymään kutsun ja liittymään yrityksesi käyttäjäksi Oma Fonectaan. Kun uusi käyttäjä on kirjautunut Oma Fonectaan, tulee tieto näkyviin Käyttäjähallinta-sivulle. Sivulta näkee kaikki yritykseen liitetyt Oma Fonecta -käyttäjät ja milloin he ovat viimeksi kirjautuneet palveluun.
Voit poistaa tietyltä käyttäjältä pääsyn yrityksesi Oma Fonectaan Käyttäjähallinta-sivun kautta. Pääset sivulle painamalla Oma Fonectassa yritysnimen kohdalta avautuvaa valikkoa ja valitsemalla avautuneesta valikosta Oma Fonecta käyttäjähallinta -sivun.
Käyttäjähallinta-sivulla valitse listalta poistettava käyttäjä ja paina Poista käyttäjä -painiketta. Poistamisen jälkeen käyttäjä ei enää pääse yrityksen tietoihin Oma Fonectassa. Tämä ei poista käyttäjätiliä kokonaan.
Jos sinun tarvitsee saada toisenkin yrityksen hallinnointi samalle Oma Fonecta -tunnuksellesi, pääset lisäämään yrityksen käyttäjätilillesi suoraan Oma Fonectan kautta. Valitse Oma Fonectassa yritysnimen kohdalta avautuvasta valikosta Lisää yritys -sivu ja täydennä sivulla yrityksen tiedot. Huomioi Lisää yritys -sivulla, että valitset pudotusvalikosta yrityksen. Pelkkä yrityksen nimen kirjoittaminen yritys-kenttään ei tee valintaa oikein.
Kun sinulla on Oma Fonecta -tunnuksellasi useamman yrityksen hallinta, voit vaihtaa yritystä yläkulman valikosta, joka avautuu painamalla yritysnimeä.
Jos yritykselläsi on jo Oma Fonecta -käyttäjä, saat yrityksen liittämisen yhteydessä ilmoituksen, että käyttöoikeudet yrityksen tiliin odottavat pääkäyttäjän hyväksyntää. Siinä tapauksessa yrityksesi olemassa olevan Oma Fonecta -käyttäjän täytyy hyväksyä liittymispyyntösi ennen kuin pääset hallinnoimaan yrityksesi tietoja Oma Fonectassa. Kun pyyntösi on hyväksytty, saat siitä erillisen vahvistusviestin.
Jos yrityksessänne ei ole tietoa, kuka on pääkäyttäjänä, ilmoita asiasta asiakaspalveluumme alakulman chatin kautta.
Jos et saa lisättyä yritystäsi Oma Fonectassa Lisää yritys -sivulla, varmista, että olet valinnut yrityksesi pudotusvalikosta. Pelkkä yrityksen nimen kirjoittaminen yritys-kenttään ei tee valintaa oikein. Yrityksen lisääminen kannattaa tehdä hakemalla yritystä virallisella nimellä tai y-tunnuksella. Muista tarkistaa myös oikeinkirjoitus.
Jos et siltikään löydä yritystäsi, yritys voi olla Fonectan rekisterissä passiivinen tai vielä niin uusi, ettei tieto ole päivittynyt rekisteriin. Yritys on Fonectan rekisterissä passiivinen, jos yritys ei kuulu kaupparekisterin lisäksi ennakkoperintä- tai työnantajarekisteriin tai ei ole alv-verovelvollinen. Uusien yritysten osalta vaadittavat rekisteritiedot voivat päivittyä viiveellä, minkä takia yritys ei ole vielä löydettävissä Fonectalta. Yritysten rekisteröinnit päivittyvät Fonectalle automaattisesti YTJ:n kautta. Huomioitavaa, että yritysten rekisteröintimerkinnöissä voi esiintyä viivettä YTJ:ssä.
Kaikki Fonectan palvelut voi tilata alkamaan kuukauden päähän tilaushetkestä. Poikkeuksena vanhojen tilausten päivitykset, missä alennuksia tai muita poikkeuksia. Näiden toimitus aloitetaan välittömästi.
Startti- tai projektimaksut sekä ylläpito- tai kuukausimaksut laskutetaan tai alkavat tällöin palvelun käynnistyshetkellä.
Mainonnan kampanjan aloitusta voi siirtää maksimissaan kolme kuukautta eteenpäin tilauksen yhteydessä. Perimme aloitusmaksun heti tilauksen yhteydessä, mutta medialaskutus alkaa vasta uuden aloituksen yhteydessä.
Voit ilmoittaa tarvittavat muutokset Oma Fonectan kautta. Löydät Oma Fonectan Palveluiden hallinta -sivulta Älykäs digimainonta -palvelusi, jonka ohessa on Pyydä muutosta -lomake.
Voit tarvittaessa laittaa mainonnan palvelusi tauolle itse Oma Fonectassa. Muita (esimerkiksi Fonecta Kontakti, hakukoneoptimointi) kuin mainonnan palvelua ei ole mahdollista tauottaa.
Voit säädellä mainonnan mediabudjettiasi suoraan Oma Fonectassa.
Kotisivujen julkaisujärjestelmään pääset kirjautumaan täältä. Lisätietoa ja käyttöohjeita löydät sivulta yrityksille.fonecta.fi/kotisivut-mono
GDPR on lyhenne sanoista ”General Data Protection Regulation”, joka suomeksi on EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Asetusta on alettu soveltamaan 25.5.2018 lähtien ja se koskee kaikkia yrityksiä, jotka käsittelevät henkilötietoja. Asetuksen tarkoitus on parantaa kansalaisten tietoturvaa ja tehdä henkilötietojen käsittelystä läpinäkyvämpää. Asetus on tiukentanut sääntöjä sen osalta miten, mihin ja kuka henkilötietojen saa käyttää.
Tietosuoja-asetuksen mukaan henkilötietoja ovat kaikki sellaiset tiedot, jotka koskevat tunnistettavissa olevaa henkilöä. Tällaisia tietoja ovat esimerkiksi:
Henkilötietoja saa edelleen käyttää samoihin tarkoituksiin kuin ennen, mutta vain siihen asiaan johon henkilötiedon luovuttaja on antanut suostumuksen. Eli jos henkilötiedot on kerätty esim. Fonectalle asiakasrekisteriksi, tietoja ei saa käyttää muuhun kuin ko. rekisterin käyttötarkoitukseen.
Fonecta toimittaa asiakkaalle henkilötietojen käsittelyä koskevan sopimuksen ladattavaksi Oma Fonectaan.
Kyllä. Fonectan henkilötietojen käsittelysopimus täyttää tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset henkilötietojen käsittelyä koskevalle sopimukselle (artikla 28). Henkilötietojen käsittelystä saatetaan lisäksi sopia myös Fonectan ja asiakkaan välisessä tilauksessa/palvelusopimuksessa.
Henkilötietojen käsittelysopimukseen liittyvät kysymykset voi lähettää Fonectan asiakaspalveluun asiakaspalvelu@fonecta.com.
Kyllä. Tietosuojaliite koskee kaikkia Fonectan ja asiakkaan välillä solmittuja sopimuksia. Se soveltuu siinä tapauksessa, että Fonecta käsittelee omissa palveluissaan henkilötietoja asiakkaan lukuun asiakkaan tekemän tilauksen ja/tai asiakkaan kanssa solmitun palvelusopimuksen perusteella.
Useissa Fonectan palveluissa käsitellään asiakkaan henkilötietoja, esim. yhteystietoja. Asiakas on henkilötietojen osalta rekisterinpitäjä. Asiakkaalta tulevien henkilötietojen osalta Fonecta toimii henkilötietojen käsittelijänä, jolloin käsittelee henkilötietoja asiakkaan lukuun. Useimmissa tapauksissa myös evästeet katsotaan henkilötiedoiksi.
Tämä riippuu asiakkaan Fonectalta ostamasta palvelusta. Palveluiden ehdoissa mainitaan se, käsitelläänkö ko. palvelussa asiakkaalta tulevia henkilötietoja ja jos käsitellään, niin ehdoissa kerrotaan käsittelyn tarkoitus, rekisteröityjen ryhmä ja henkilötietojen tyypit. Lisätietoja palveluistamme saatte Fonectan verkkosivuilta (https://yrityksille.fonecta.fi/) sekä myynnin yhteyshenkilöltänne.
Kaikki asiakkaan toimittamat henkilötiedot (esim. koskien asiakkaan omia asiakkaita tai työntekijöitä), joita Fonecta käsittelee Fonectan palvelussa palvelun ehtojen mukaisesti. Henkilötietojen poistoprosessi on kuvattu henkilötietojen käsittelysopimuksessa, sekä tarpeen mukaan myös palvelun ehdoissa. Fonectalla on tietyissä palveluissa lakisääteinen velvollisuus säilyttää esim. välitystietoja, joten poisto voidaan tehdä vasta tämän määräajan päätyttyä.
Fonecta käsittelee henkilötietoja pääsääntöisesti vain EU:n sisällä. Kuitenkin jotkin Fonectan käyttämät kumppanit, esim. Google, Facebook ja LinkedIn joutuvat käsittelemään henkilötietoja EU/ETA –alueen ulkopuolella. Näissä tapauksissa siirrosta on maininta palvelun ehdoissa ja Fonecta on varmistanut, että tietojen siirtoon pätee tarvittavat mallilausekkeet (esim. Privacy Shield). Henkilötietojen käsittely EU:n ulkopuolella edellyttää asiakkaan suostumusta.
Fonecta huolehtii palveluidensa tietoturvasta käyttäen asianmukaisia teknisiä ja hallinnollisia menettelyjä. Palveluiden ylläpito hoidetaan hyvien tietoturvakäytäntöjen mukaan, mm. suojaamalla ympäristöt palomuureilla sekä huolehtimalla käyttöjärjestelmien ja ohjelmistojen tietoturvapäivityksistä asianmukaisesti.
Pääsy tuotantoympäristöihin sekä tietokantoihin on vain erikseen nimetyillä henkilöillä, jotka tarvitsevat toimenkuvansa takia pääsyn ympäristöihin. Kaikki liikennöinti ympäristöihin tehdään henkilökohtaisilla tunnuksilla ja käyttäen salattua yhteyttä. Myös palvelun palvelinympäristöinä käytettäviltä pilviympäristöiltä vaaditaan asianmukaista tietoturvasertifiointia.
Kyllä. Fonecta ilmoittaa mahdollisista tietoturvaloukkauksista tietosuoja-asetuksen mukaisesti ilman aiheetonta viivytystä siitä, kun Fonecta tulee tietoiseksi tietoturvaloukkauksesta.
Fonecta vastaa siitä, että se käsittelee henkilötietoja tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen mukaisesti, sekä vastaa aiheutuneesta vahingosta, joka johtuu rekisteröidylle tietosuoja-asetuksen ja henkilötietojen käsittelysopimuksen asettamien velvollisuuksien mahdollisesta noudattamatta jättämisestä. Fonecta vastaa lisäksi vahingonkorvauksesta tai hallinnollisista sakoista, jotka toimivaltainen viranomainen tai tuomioistuin lainvoimaisessa päätöksessään määrää, mutta vain siltä osin kuin ko. viranomaisen tai tuomioistuimen päätöksessä päätetään Fonectan vastuulle kuuluvasta vahingonkorvauksista tai hallinnollisista sakoista. Muissa tapauksissa Fonectan vastuu on rajoitettu kulloinkin voimassa olevan palvelusopimuksen mukaisesti.
Katso myös palvelukohtaiset ohjeet esimerkiksi Fonecta Kontaktista, kotisivuista ja sähköposteista sekä usein kysytyt kysymykset laskutuksesta, tai kysy chatin kautta.