Helkama Velox & BAIKS.fi: Digitaalista mainontaa kahdella tavalla

9.8.2022 | Lukuaika 0 min

Tuloksellinen mainonta, nopeat muutokset ja hyvä yhteistyö ovat Fonectan ja Helkama Velox & BAIKS.fi:n yhteistyön ytimessä. Monikanavainen mainonnan kokonaisuus yhdestä paikasta säästää aikaa ja nopea reagointi kampanjoiden vaatimiin muutoksiin puolestaan tuo juuri niitä oikeita tuloksia. Mistä yhteistyö sai alkunsa ja miten tähän toimivaan malliin päädyttiin?

Rakastettu suomalainen pyöräbrändi kehitti digimainontaansa

Helkama on vuonna 1905 perustettu kotimainen perheyritys, jolla on ollut omaa polkupyörätuotantoa vuodesta 1953 lähtien. Helkama Velox Oy valmistaa nykyaikaisia ja korkealaatuisia sähkö- ja polkupyöriä Suomen suurimmassa pyörätehtaassa Hangossa.

BAIKS.fi puolestaan on vuonna 2020 Helkaman kanssa fuusioitunut kotimainen pyöräverkkokauppa, joka tarjoaa kattavan valikoiman sähkö- ja polkupyöriä laadukkailta valmistajilta.

Fonecta on tehnyt monikanavaista digitaalista mainontaa BAIKSille jo 2010-luvun puolivälistä lähtien. Helkama Veloxin tuotemarkkinointipäällikkö Kristian Österholm aloitti tehtävässään vuoden 2020 alkupuolella, jolloin fuusioitumisen yhteydessä mainontaa alettiin tehdä Fonectan kautta myös Helkamalle. BAIKSille tehdään taktisempaa myynnillistä ja tavoitteellista mainontaa, Helkaman puolella mainonnalla kasvatetaan tunnettuutta ja vahvistetaan brändiä.

Brändimainonta kasvattaa Helkaman tunnettuutta

Helkamalla tehtiin 2010-luvun loppupuolella mittava brändiuudistus. Uudistuksen yhteydessä freesattiin muun muassa logoa ja värimaailmaa sekä alettiin nostaa entistä enemmän esiin yrityksen sähköpyörämallistoa. Jopo on varmasti meille kaikille tuttu pyörä, mutta nyt oli aika tutustuttaa suomalaiset muihinkin Helkaman mallistoihin.

Helkamalla digitaalinen mainonta oli alkutekijöissään, sitä oli tehty vain vähäisesti vaihtelevien toimijoiden kanssa. Koska Fonecta ja BAIKS olivat tehneet mainontaa yhdessä pitkään ja onnistuneesti, oli luontevaa aloittaa pitkäjänteisempi Helkaman brändimainonta Fonectan kanssa.

Digimarkkinoinnilla tuloksia

”Brändiuudistuksen jälkeen ja koronan mullistettua polkupyörämarkkinat, oli hyvä hetki ottaa digimarkkinointi isommin tapetille myös Helkaman puolella. Fonectan yhteyshenkilöt olivat meille jo tuttuja BAIKS-yhteistyöstä, joten heidän kanssaan oli helppoa lähteä kokeilemaan hyväksi havaittuja keinoja myös Helkaman puolella. Fonectan asiantuntijoille myös meidän ala oli jo tuttu ja he osasivat ehdottaa uusia ratkaisuja, joita kannattaisi tehdä”, Kristian kertoo.

Google-hakusanamainonta ja Facebook-mainonta on saatu pyörimään kunnolla, ja perusasiat ovat nyt jatkuvassa brändimainonnassa kunnossa. Myynti tapahtuu pääasiassa jälleenmyyjien toimesta, mainonnan tavoitteena onkin pitää Helkama ihmisten mielessä. Alan sesonkiluonteen vuoksi mainontaan panostetaan keväällä ja kesällä enemmän, mutta näkyvyys ei katkea syksyllä ja talvellakaan. Sivuille tulee säännöllisesti liikennettä ja tunnettuus kasvaa.

”Olen ollut tyytyväinen Helkaman brändimainontaan. Voin luottaa yhteyshenkilöideni ammattitaitoon ja olemme samalla aaltopituudella. On todella arvokasta ajansäästöä saada monikanavainen kokonaisuus samasta paikasta. Kaikki, mitä meidän on ollut tarvetta saada digimarkkinointiin, on onnistunut Fonectan kautta hienosti.”, Kristian kiittelee.

BAIKS.fi – Myynnillistä ja tavoitteellista digimainontaa

Yhteistyön alussa BAIKSilla oli vielä yli 15 myymälää eri puolilla Suomea, jolloin aktiivisen tarjousmainonnan avulla pyrittiin saamaan ihmisiä myymälöihin. Nykyään BAIKSin myynti on siirtynyt verkkoon, joka on muuttanut myös mainonnan taktiikkaa. Asiakkaat eivät pääse katselemaan ja testaamaan pyöriä myymälässä ennen ostopäätöstä, joten heidät pitää saavuttaa ja vakuuttaa entistä vahvemmin tehokkaiden pitkäaikaisten mainoskampanjoiden avulla, joissa on panostettu erityisesti valkokuviin ja sisältöön.

Taktinen myyntiä tavoitteleva digimainonta koki BAIKSilla jälleen uuden haasteen korona-pandemian alettua. Ihmiset eivät enää halunneet matkustaa julkisilla ja polkupyörästä tuli entistä halutumpi kulkuväline. Vuonna 2021 polkupyörien menekkiä kasvatti vielä entisestään uusi työsuhdepolkupyöräetu, ja etenkin sähköpyörät myytiin loppuun alta aikayksikön. Tällöin oli jälleen aika muuttaa mainonnan taktiikkaa, koska pitkäaikaisia kampanjoita ei voitu tehdä pyörien saatavuusongelmien vuoksi.

”Yhtäkkisen suuren kysynnän vuoksi jouduimme muuttamaan aiemmin tehtyjä pitkäaikaisia myyntiin tähtääviä kampanjasuunnitelmia lennosta, koska emme voineet tietää, miten pitkään meillä on BAIKSin verkkokaupassa myytäviä pyöriä varastossa. Olen erityisen tyytyväinen siihen, miten joustavasti saimme silloin sovittua ja muokattua mainontaa. Fonecta piti kokonaisuuden yllä ja siirsimme budjettia ajankohtiin, jolloin varastotilanne oli taas parempi.”, Kristian muistelee.

Fonecta on pystynyt mukautumaan tilanteisiin sujuvasti ja juuri tämä joustavuus on Kristianin mielestä yksi parhaista asioista yhteistyössä. Vaikka komponenttien saatavuudessa on edelleen haasteita, on tilanne pyörien saatavuuden suhteen jo parempi.

Pienet asiat tekevät hyvän ja hienon kokonaisuuden

Kristian Österholmilla on 1–2 kuukauden välein etätapaaminen Fonectan asiantuntijoiden kanssa. Tapaamisessa käydään läpi sekä Helkaman että BAIKSin raportteja, pohditaan jatkosuunnitelmia ja käydään läpi kokonaisuutta. Säännöllisten tapaamisten lisäksi Fonectalle ja Helkamalle on luotu oma Teams-kanava, jonka kautta Kristian tavoittaa yhteyshenkilönsä tarvittaessa nopeasti.

”Fonectan Ilja ja Laura ovat minulle kuin työkavereita. Ei ole tilannetta, ettenkö tavoittaisi heitä tai uskaltaisi kysyä jotain. Minulle kerrotaan asioista hyvin avoimesti ja selkeästi.”

”Tekninen osaaminen mainoskampanjoiden rakentamisessa tai digimainonnan termistö eivät ole vahvinta osaamistani, mutta he saavat minut aina ymmärtämään, mistä on kysymys. Nämä pienet asiat tekevät tästä hyvän ja hienon kokonaisuuden”, Kristian jatkaa.

Tulevaisuuden suunnitelmia

Helkaman kanssa on aloitettu hiljattain yhteistyö myös Fonecta Kontakti -palvelun parissa. Sen tavoitteena on mm. tuoda asiakkaille tietoisuutta Helkaman Tammistossa sijaitsevasta brändimyymälästä, joka on ns. showroomin ja vähittäiskaupan yhdistelmä. Myymälä toimii tärkeänä kontaktipisteenä etenkin kuluttaja-asiakkaiden kanssa ja auttaa Helkamaa asiakaskokemuksen kehittämisessä. Myymälässä asiakkaat pääsevät tutustumaan ja ennen kaikkea koeajamaan suurimman osan Helkaman mallistosta, erityisesti sähköpyöristä. Myymälässä voi myös hoitaa esimerkiksi huoltotakuuasioita tai vaikka ostaa Helkaman laatupyöriä. Kontakti-palvelun avulla huolehditaan mm. siitä, että myymälän karttatiedot ovat oikein kaikkialla netissä ja navigaattoreissa.

Kristian miettii myös, mitä kaikkea muuta Fonecta pystyykään tarjoamaan, mitä Helkamalla ei vielä ole hyödynnetty: ”Tähänastisen kokemukseni perusteella suosittelen Fonectaa vahvasti ja minulla on tunne, että voisin suositella vahvemminkin, kunhan ehdin perehtymään kaikkeen, mitä Fonectalla digimarkkinoinnin parissa tehdään. Kaikkeen mitä tähän mennessä on tehty, olen ollut oikein tyytyväinen.”

Tutustu tarkemmin: helkamavelox.fi ja baiks.fi