Näitä Google arvostaa: 3 täsmävinkkiä verkkolöydettävyyteen

15.6.2021 | Lukuaika 6 min

Suomalaiset ovat erittäin aktiivisia internetin käyttäjiä, ja verkkoaktiivisuus sekä verkko-ostaminen ovat kasvaneet entisestään kuluneen poikkeusvuoden aikana. Uskotko, että asiakas, tiettyä palvelua tai tuotetta etsiessään löytää yrityksesi kilpailijoiden joukosta, tai heidän edeltään? Oletko aivan varma – oletko tehnyt sen eteen töitä? Verkkonäkyvyys harvoin tulee nimittäin vahingossa.

Tänä päivänä piirua vaille koko Suomi hakee aktiivisesti tietoa verkosta sekä kotona että tien päällä. Luvut puhuvat puolestaan:

Tämä artikkeli tarjoilee 3 erinomaista vinkkiä siihen, mitä tulee huomioida Google-löydettävyyden suhteen ja miten yrityksen löydettävyyttä Googlen luonnollisissa hakutuloksissa voi itse parantaa.

Googlen orgaanisista hakutuloksista on tärkeää löytyä. Piste.

Suurin osa suuntaa nettiselaimeen, yhä useammin kännykällään, etsiessään tiettyä palvelua tai tuotetta. On äärimmäisen tärkeää näkyvyyden ja asiakashankinnan kannalta, miten yritys hakutuloksissa sijoittuu. Vaikka yritys olisi suuri ja brändi tunnettu, se ei vielä takaa, että se komeilee Googlen orgaanisten hakutulosten kärjessä.

Toki maksullisella mainonnalla voi ostaa näkyvyyttä yritykselle, mutta orgaaniset hakutulokset tuovat tontillesi liikennettä paljon tehokkaammin. Ihmiset luottavat orgaanisiin hakutuloksiin ja ovat hakuja tehdessä jo oikeassa mielentilassa klikatakseen mahdollisimman sopivaa hakutulosta. Itse asiassa jopa 91 % verkkosivujen liikenteestä ohjautuu luonnollisista hakutuloksista.

Moni ei tule ajatelleeksi, että hakutuloksiin vaikuttaa verkkosivuston kunnon lisäksi myös se, miten yrityksen tiedot näkyvät muissa verkon kanavissa ja yhteystietopalveluissa. Jos yrityksen ja sen eri toimipisteiden tiedot eivät ole kunnossa, oikein tai yhteneväiset, ei yritys nouse hakutuloksissa kärkisijoille, eivätkä asiakkaat silloin tiedä yrityksestä, tai eivät muista sen olemassaoloa.

Jos haluat tietää, miten hakutulosten kärkeen päästään, miten siellä pysytään ja mitä Google arvostaa, lue eteenpäin.

1. Täsmällisyys – Yrityksen kaikkien toimipaikkojen tiedot ajan tasalle, joka paikkaan

Google ymmärtää sitä paremmin yrityksen toimintaa ja pystyy yhdistämään sen osuviin hakuihin, mitä tarkemmat ja täydellisemmät yrityksen yhteystiedot ovat kautta internetin. Siksi Google käyttää yhtenä arviointikriteerinä sitä, miten hyvin paikalliset tiedot vastaavat käyttäjän tekemää hakua.

Yrityksen perustietojen, kuten osoitteen, aukioloaikojen, verkkosivujen url-osoitteen ja puhelinnumerojen tulisi olla yhteneväiset ja ajantasaiset kaikissa eri kanavissa, joista Google tietoa hakee. Näihin kuuluvat mm. sosiaalisen median eri kanavat, karttapalvelut ja tietenkin yrityksen omat verkkosivut.

Miten yrityksesi löytyy tällä hetkellä verkon eri kanavissa? Tee maksuton testi!

Monitoimipaikkaisten yritysten on muistettava huolehtia näistä samoista asioista kaikkien yrityksen toimipaikkojen suhteen.

Verkon palvelut ovat nykyään vahvasti linkittyneitä toisiinsa, virheellinen tieto leviää nopeasti ja tietojen oikeellisuutta kaikissa kanavissa voi olla todella haastavaa hallita – etenkin jos tähän lisätään monta kanavaa, joissa yritys on läsnä – ja monta toimipaikkaa.

Onneksi tänä päivänä avuksi voi ottaa työkalun automatisoimaan yhteystietojen päivityksen kaikkiin tärkeimpiin kanaviin. Fonecta Kontakti -työkalun avulla pidät yrityksesi yhteystiedot helposti ajan tasalla kaikissa kanavissa. Samalla edistät yrityksen löydettävyyttä Googlessa ja muissa tärkeissä kanavissa.

2. Sijainti – Missä yritys vs. missä sen hakija?

Mobiilihakujen määrän kasvaessa (jo 96%:lla suomalaisista on älypuhelin*) on Google ottanut kriteeriksi myös hakijan fyysisen etäisyyden palveluntarjoajaan. Se siis vertaa haussa käytettyä paikkakuntaa tai hakijan sijaintia ja mahdollisesti hakutuloksiin nostettavan yrityksen sijainti- ja osoitetietoja. Jos yhteystiedoissa on vanhentuneita osoitteita, tai jos niitä puuttuu, on Googlen vaikea saada luotettavaa kokonaiskuvaa siitä, missä yritys sijaitsee.

Pidät siis huolta, että yrityksesi sijaintitiedot ovat ajan tasalla – ja jos yrityksellä on useita toimipaikkoja ympäri maata, myös niiden kaikkien sijaintitietojen tulee olla netissä moitteettomasti ilmoitettu. Olisi sääli, että yritys tai sen jokin toimipiste jäisi paikallisista hakutuloksista pois vain koska sijaintitiedot ovat puutteelliset.

Googlen paikalliset hakutulokset perustuvat kolmeen tekijään, jotka ovat: haun osuvuus, yrityksen etäisyys sekä tunnettuus. Nämä yhdistämällä Google sitten näyttää hakua parhaiten vastaavat tulokset.

Logiikka menee niin, että aina lähin yritys ei tulekaan automaattisesti näytetyksi hakutuloksissa, jos Googlen algoritmit päättelevät laadukkaasti optimoidun sivuston perusteella, että kauempana sijaitseva yritys pystyy tarjoamaan käyttäjän etsimän tuotteen tai palvelun lähempänä sijaitsevaa yritystä todennäköisemmin. Silloin tällainen kauempana sijaitseva yritys voi sijoittua hakutuloksissa korkeammalle kuin hakijaa lähempänä oleva kilpailija.

Osoitetietojen päivitys siis kantaa vain tiettyyn pisteeseen asti, eikä verkkonäkyvyys kohene pelkästään tarjoamalla parasta mahdollista laatua ja palvelua, sillä Googlen vaakakupissa painaa myös yrityksen digitaalinen jalanjälki, sen tarkkuus, laadukkuus ja totuudenmukaisuus.

Varmista, että löydyt paikallisissa verkkohauissa.

Tilaa maksuton auditointi

3. Arvostus ja tunnettuus verkossa (sekä sen ulkopuolella)

Google kerää internetin sopukoista kaiken tiedon, jonka se yksittäisestä yrityksestä löytää, ja käyttää sitä hyväkseen määritelläkseen yrityksen aseman. Mitä tunnetumpi yritys Googlen mielestä on, sen korkeammalle se nousee hakutuloksissa. Esimerkiksi arvostetut maamerkit, kuuluisat museot, suuret hotellit ja tunnetut brändit pääsevät hakutulosten kärkeen, sillä Google pyrkii ottamaan huomioon tiettyjen paikkojen tunnettuuden myös verkon ulkopuolella.

Jos yritys ei lukeudu mihinkään yllä mainituista, hakutulosmenestykseen vaikuttaa yrityksen verkkosivuston laadun lisäksi mm. millaisilta sivustoilta yrityksen verkkosivuille johtaa linkkejä ja miten paljon (linkit arvostetuilta, paljon liikennettä saavilta sivustoilta kasvattavat sinunkin sivustosi auktoriteettia), sekä millaisia arvioita yritys on saanut verkossa asiakkailtaan, ja miten se on niihin reagoinut (mitä paremmat arvostelut ja pisteet, sitä parempi näkyvyys).

Lue lisää yrityksen maineenhallinnasta verkossa ja asiakasarvostelujen merkityksestä.

Miten paikka Googlen kärkisijoilla varmistetaan?

  • Varmista, että yrityksen kaikkien toimipaikkojen tiedot ovat ajan tasalla, kaikissa kanavissa.
  • Tarjoa asiakkaille mahdollisuus jättää arvostelu asiointikokemuksesta ja vastaa aina arvosteluihin.
  • Panosta paikalliseen näkyvyyteen sivuston hakukoneoptimoinnin avulla.
  • Hyödynnä kaikki mahdollisuudet hankkia verkkosivustolle linkkejä laadukkaista lähteistä kuten yhteistyökumppanien sivuilta, somesta, verkkomedioiden tekemistä artikkeleista jne.
  • Älä käytä ikää ja terveyttä kaikkien kanavien yhteystietojen päivitykseen ja ylläpitoon manuaalisesti – ota käyttöön Fonectan Kontakti, joka hoitaa päivitykset kaikkiin kanaviin puolestasi.

Tiedätkö mitä kaikkea Google kertoo yrityksestä?

Kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut. Jo 98% suomalaisista käyttää tietoa hakiessaan hakukonetta, ja jopa 73% asiakkaista löytää yrityksen muualta kuin sen kotisivuilta. Yritysten haasteena on vastata tähän muutokseen ja hallita mainettaan viesti- ja kanavatulvan virrassa. Oletko koskaan tarkemmin katsonut mitä Google esimerkiksi nostaa yrityksestä ensimmäisten hakutuloksien joukkoon?

Otetaan konkreettinen esimerkki. Kirjoita Googlen hakukenttään edustamasi yrityksen nimi ja jokin sen toimipisteistä. Mitä tuloksia saat? Käy katsomassa etenkin arvosteluja ja kommentteja, joita on mahdollisesti jätetty eri toimipaikkojen kohdalle.

Yllä olevassa kuvitteellisessa – mutta käytännön kokemuksiin perustuvassa – esimerkissä näet melko tyypillisen otoksen ylläkuvatunlaisen googlehaun antamista tuloksista. Oikealla reunassa olevan pikkukuvan alla näkyy kohta Ratings, jonka alta löytyy arvosteluja, kysymyksiä ja kommentteja. Näitä saattaa olla lukuisia ja niistä ainakin osa sellaisia, joihin kyseisen yrityksen kannattaisi käydä vastaamassa tai reagoimassa.

Hankalaksi tämän tekee se, että usein kukaan yrityksessä ei ole huomannut niiden olemassaoloa. Joku sivulle sattunut satunnainen kuluttaja sen sijaan on saattanut vastata suoraan yritykselle esitettyyn kysymykseen oman mielipiteensä mukaisesti. Vastaus saattaa olla kielteinen tai jopa väärin. Joka tapauksessa kuluttajan vastaus ei ole yrityksen nimissä tai sen brändinmukaisesti annettu. Pahimmassa tapauksessa kommenteissa saattaa muhia myrskynpoikanen, joka paisuessaan voi olla yrityksen maineelle vahingollinen.

Maineenhallinta digitaalisessa hakuverkossa

Yrityksen maineenhallinta muodostaa tärkeän osan sen asiakastyytyväisyydestä. Kuluttajat jakavat kokemuksiaan netissä entistä enemmän ja etsivät suosituksia valitessaan itselleen sopivaa palveluntarjoajaa. Siksi kysymyksiin ja kommentteihin vastaaminen on tärkeää. Huonokin arvio voidaan kääntää hyväksi asiakaskokemukseksi, kun siihen vastataan nopeasti ja asiallisesti.

Yhdellä yrityksellä voi olla satoja toimipaikkoja tai muita arvosteltavia kohteita kuten esimerkiksi palveluja, tuotteita, noutopisteitä tai palveluautomaatteja. Niistä jokaisesta voi tulla kysymyksiä tai kommentteja niin Googlessa, Facebookissa, Tripadvisorissa kuin kymmenissä muissakin palveluissa.

Miten hallita mainetta, jos kommentit rönsyilevät ympäri nettiä tai ovat piilossa eri linkkien ja kirjautumisten takana?

Fonectan Kontakti sekä Fonecta Kontakti Pro tarjoavat tähän ratkaisun. Etenkin isommat yritykset, joilla on monta toimipistettä hyötyvät Kontakti Pron käytöstä: sovelluksen avulla yritys saa kaikkien eri toimipisteidensä ja muiden palveluidensa kommenttikentät, arvostelut ja palautteet kootusti yhteen paikkaan allekkain. Asiakkaille vastaaminen ja vuorovaikutus käy huomattavasti helpommin ja sujuvammin eikä tarvita kuin yksi kirjautuminen sisään.

Fonecta Kontakti puolestaan soveltuu parhaiten yksitoimipaikkaisille yrityksille.

Asiakastyytyväisyys paranee ja yritys pystyy hallinnoimaan brändikuvaansa ja mainettaan. Tämä on digitaalisessa hakuverkostossa tapahtuvaa maineenhallintaa.

Artikkelia on päivitetty 05.07.2023