Verkkokaupan perustaminen

12.11.2022 | Lukuaika 6 min

Me suomalaiset olemme nettikansaa. Edulliset liittymät ja älypuhelimet ovat tuoneet sekä verkossa selailun, että verkko-ostamisen osaksi arkipäiväämme. Viimeistän koronavuodet ovat tuoneet suomalaisyritykset verkkoon, sillä pärjätäkseen muuttuvassa maailmassa on yrityksen kuin yrityksen tarjottava palveluitaan verkossa.

Keväällä 2022 tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaisyritykset ovat koronan jälkeen nähneet selkeän nousun verkkosivujen liikenteessä:

  • verkossa jätettyinä tiedusteluina tai tarjouspyyntöinä
  • yhteydenottoina tai keskusteluina sometileillä
  • digimainonnan tehokkuutena
  • viesteinä asiakaspalveluun
  • verkkokauppaostoissa
  • chat-keskusteluissa
  • arvosteluissa.

Verkko-ostamisesta on siis tullut arkipäivää kuluttajille, mutta myös B2B-vaikuttajat ja yrityspäättäjät toimivat yhä enemmän verkossa. Niinpä yrityksen kuin yrityksen on arvioitava, miten se vastaa asiakkaiden kasvavaan aktiivisuuteen verkossa. Palveleeko se asiakkaitaan heidän haluamallaan tavalla ja niissä kanavissa, joissa asiakkaat palvelua toimivat. Vielä joitain vuosia sitten saattoi riittää, että yrityksellä oli verkossa kuvagalleria tuotteistaan. Nykypäivänä yhä useammin kuvagallerian sijaan toivotaan tai jopa odotetaan toimivaa verkkokauppaa.

Kannattaako verkkokaupan perustaminen?

Nykypäivän kuluttajalle ominaista on kaksi asiaa: kärsimättömyys ja monikanavaisuus. Etsimme tietoa kännykällä, kellolla, autolla ja lukemattomilla muilla laitteilla. Haluamme löytää tiedon nopeasti ja vaivattomasti, missä ja milloin tahansa. samoin olemme valmiit tekemään ostopäätöksiä nopeasti, mutta ostopäätösharkintaan pääsevät vain ne yritykset, jotka ilmaantuvat hakutuloksiimme.

Tähän muuttuneeseen ostokäytökseen vastaa pienenkin yrityksen verkkokauppa. Hyvin toimiva verkkokauppa voi peitota ulkomaiset kilpailijatkin, jos tuote vastaa hakua ja palvelupolku on hyvin rakennettu. Meillä Suomessa on kilpailuetuna myös oma ainutlaatuinen kielialueemme. Jos tuotteita etsitään suomen kielellä, nousee hauissakin esiin suomenkielisiä verkkokauppoja ja -sivuja.

Mitä etuja verkkokaupassa sitten on?

  • Myy minne vain ja milloin vain – kellon ympäri. Kivijalkamyymälä on aina paikallinen ja sidottu aukioloaikoihin, verkossa liikkeesi on aina auki.
  • Edullinen kauppa: Kivijalkakaupassa maksat aina vuokraa ja muita fyysisen tilan kustannuksia – verkkokauppa on edullinen liiketoiminnan jatke, tai jopa ensisijainen kauppapaikkasi.
  • Huolehdi markkinoinnista ja mainonnasta. Satunnainen ohikulkija voi astua sisään kivijalkamyymälääsi, samoin mainonnalla ja hyvällä sisältörakenteella voit ohjata kauppaasi myös satunnaisia skrollaajia. Tässä löydettävyys ja markkinointi nousevat erityisen tärkeään asemaan!
  • Verkossa sinulla on mahdollisuus seurata eri markkinointikanavien toimivuutta datan ja analytiikan avulla sekä kohdentaa markkinoinnin toimenpiteet niihin toimivimpiin kanaviin.

Mitä verkkokaupan perustaminen maksaa?

Verkkokaupan perustamisen ei tarvitse olla vuoden kestävä projekti ja maksaa useita kymmeniä tonneja. Tärkeää on kartoittaa, mitkä ovat verkkokappasi toiminnan kannalta oleellisia ja välttämättömiä ominaisuuksia ja lähteä niistä liikkeelle. Kun perusta on kunnossa, verkkokaupan jatkokehittäminen on helpompaa ja nopeampaa. Esimerkiksi SaaS-pohjainen Shopify mahdollistaa kustannustehokkaan ja nopean käyttöönoton, koska kaikkea ei tarvitse räätälöidä ja voidaan hyödyntää Shopifyn valmiita teemoja.  Kun aloitamme yhteistyön, pääset verkkokauppasi kanssa välittömästi liikkeelle tekemättä sitä itse.

WooCommerce– tai Shopify-verkkokaupan käyttöönottoprojekti alkaen 7 900 €.

    Toimivan verkkokaupan anatomia

    Verkkokauppaa perustettaessa on tärkeää huolehtia siitä, että muutamat perusasiat ovat kunnossa. Sillä huonosti rakennettu ja toimimaton verkkokauppa karkottaa asiakkaasi yhtä varmasti kuin huono palvelu kivijalkaliikkeessä.

    Kumppanin kanssa vai itse?

    Voit tehdä verkkokaupan itse tai kumppanin kanssa. Jos teet sen itse, sinun on syytä varmistaa, että oma osaamisesi on riittävällä tasolla ja että sinulla on aikaa verkkokaupan ylläpitoon ja kehittämiseen. Jos valitset verkkokaupan ylläpitäjäksi kumppanin, huolehdi siitä, että kumppani on osaava ja luotettava, ja että saat kaupastasi oikeita tuloksia sekä ymmärrettävän raportoinnin.

    Varmista tekninen toimivuus

    Kaikessa ostamisessa ostamisen helppous on avainasemassa. Asiakkaat eivät halua seistä pitkissä jonoissa tai asioida sotkuisessa myymälässä. Verkossa tämä tarkoittaa sujuvaa ja luotettavaa ostotapahtumaa sekä toimivaa logistiikkaa. Tavarat saapuvat järkevässä aikataulussa ja ajallaan, niiden saapumista voi seurata ja tarjolla on erilaisia noutovaihtoehtoja.

    Varaa 30 minuutin etätapaaminen ja kartoitetaan, mikä on yrityksellesi paras verkkokaupparatkaisu.

    Etätapaaminen verkkokaupoista

    Asiakkaasi täytyy voida luottaa siihen, että maksutapahtuma on 100% luotettava, eikä hänen tietojaan vuoda minnekään verkon uumeniin. Lisäksi koko osto ja ostoskoriprosessin on oltava sujuva ja helppo. Samoin tavaran toimitusprosessin on oltava asiakkaalle sujuva.

    Yrityksen näkökulmasta prosessin täytyy olla helppo myös yritykselle. Varastosaldon seuranta, tuotteiden lisääminen kauppaan, ostotapahtumien seuraaminen ja maksujen tilitys – nämä ovat kaikki asioita, jotka vaikuttavat yrityksen liiketoimintaan joko sitä helpottaen tai vaikeuttaen. Mitä enemmän joudut tekemään manuaalista työtä tai viemään tietoa yhdestä järjestelmästä toiseen, sen enemmän verkkokaupan ylläpitäminen vie kallista aikaasi.

    Ulkoasu ja kaupan toimivuus lisäävät kauppaa

    Huonosti toimiva verkkokauppa on yksi melko varma asiakkaiden karkottaja. Kun ostotapahtuma alkaa tuntua liian vaikealta, täytyy tuotteen olla todella haluttava, jotta asiakas vie oston loppuun asti. Siksi verkkokaupan täytyy palvella asiakasta eikä (pelkästään) kauppiasta. Paras neuvo on asettua asiakkaan saappaisiin ja kokeilla itse, miten kauppa asiakkaalle toimii.

    Houkutteleva ja moderni, yrityksen brändin mukainen ulkoasu on myös verkkokaupan itsestäänselvyys. Odotamme kaikilta verkkosivulta nopeaa latutumista, mobiiliskaalautuvuutta (yhä useampi verkko-ostos tehdään mobiilisti) ja luonnollisesti houkuttelevaa ulkoasua.

    Huomioi asiakkaasi

    Kuten jo edellä mainittiin, verkkokauppa on tehty asiakkaita varten. Siksi on ehdottoman tärkeää myös kuunnella asiakkaiden mielipiteitä. Pyydä heiltä aktiivisesti palautetta verkkokaupan toimivuudesta vaikkapa kyselyn muodossa. Pyydä myös suosituksia ja arvioita tuotteista ja palvelustasi. 88% potentiaalisista asiakkaista etsii verkosta arvosteluja, joten niillä voi olla valtava merkitys yrityksen liiketoiminnalle.

    Muista myös pitää asiakkaistasi huolta tehokkaalla jälkimarkkinoinnilla ja kanta-asiakasohjelmilla tai uutiskirjeillä. On merkittävästi edullisempaa huolehtia nykyasiakkaista kuin hankkia uusia. Lisäksi tyytyväinen asiakkaasi vie viestiä eteenpäin ja toimii yrityksesi suosittelijana.

    Hyödynnä data ja analytiikka

    Verkkokaupan ehdoton etu on sen analysoitavuus. Verkossa lähes kaikesta tekemisestä jää jälki, joten pystyt datan avulla helposti kehittämään ja tehostamaan toimintaasi. Mitkä ovat kaupan suosituimmat tuotteet? Mitkä tavarat jäävät ostoskoreihin ja miksi? Ketkä ovat parhaat asiakkaasi? Näitä kaikkia asioita analysoimalla pääset korjaamaan kauppasi mahdolliset ongelmakohdat ja kehittämään ne palvelemaan asiakkaitasi – ja liiketoimintaasi – paremmaksi.

    Miten aloittaa oma verkkokauppa?

    1. Valitse kumppanisi huolella.
    2.  Selvitä maksaminen.
    3. Suunnittele logistiikka.
    4. Kiinnitä huomiota ulkonäköön ja sivuston käytettävyyteen.
    5. Asioinnin turvallisuus ennen kaikkea.
    6. Kommunikoi ja keskustele.
    7. Seuraa ja opi.

    Nyt kun olet saanut verkkokauppasi perustettua selvitä vielä, miten parannat tuoreen yrityksesi näkyvyyttä verkossa?