Miten palvelen asiakkaitani paremmin kotisivujen avulla?

1.2.2019 | Lukuaika 3 min

Kotisivut lisäävät liiketoimintaasi

On helppo ymmärtää kivijalkamyymälän pelisäännöt: aukioloajat selkeästi esillä, siistit ja selkeät tilat, ystävällinen palvelu, hyvä sijainti. Yhtä tärkeää on asiakkaiden palveleminen verkossa, mutta miten kivijalkamyymälän korkea palvelutaso siirretään kotisivuille?

Asiakkaat ovat jo vuosia etsineet tietoa tuotteista ja palveluista ensisijaisesti netistä: ostotottumukset ovat muuttuneet, ja miltei jokainen tarttuu nykyään ensin älypuhelimeen, tablettiin tai tietokoneeseen, kun jokin palveluntarve ilmenee.

Netistä halutaan etsiä tietoa eri yrityksistä ja niiden palveluista sekä vertailla yritysten tarjoomaa keskenään. Kotisivut ovat hyvä keino kertoa potentiaalisille asiakkaille yrityksesi palveluista, erottua kilpailijoista ja houkutella yhteydenottoon. Ostopäätös, myönteinen tai kielteinen, voi syntyä pelkästään yrityksesi kotisivujen perusteella.

Pyörititpä sitten putkifirmaa, pihviravintolaa tai parturi-kampaamoa, ovat kotisivut yrityksesi markkinoinnin peruskivi. Lue, miten puristat tästä peruskivestä kaiken hyödyn irti ja palvelet asiakkaitasi entistäkin paremmin.

Kerro, mitä tarjoat

Kun asiakas haluaa tietää jotain, etsintä alkaa hakukoneesta. Kärkipaikan hakutuloksista saat helpommin, kun sivustosi sisältö on mietitty ja jäsennelty niin, että hakukone löytää helposti otsikot ja palvelukuvaukset. Hakukoneet pitävät sisällöstä, joka on myös asiakkaiden mielestä merkittävää.

Asiakkaat tulevat sivuillesi, sillä he haluavat saada lisätietoa tarvitsemastaan palvelusta tai tuotteesta. He ovat joko päätyneet sivuillesi googlattuaan tarvitsemansa palvelun tai he tietävät, että yrityksesi todennäköisesti tarjoaa tätä palvelua. He haluavat lukea lisää ja saada tukea ostopäätökselleen − seikka, johon voit helposti vaikuttaa juuri rikkaalla ja laadukkaalla sisällöllä.

Sisältöä ei turhaan sanota kuninkaaksi. Ilman persoonallisia ja laadukkaita tekstisisältöjä vierailija kääntyy koroillaan kotisivujesi ulko-ovella. Hyvä sivusto kertoo selkeästi tuotteista tai palveluista, mutta antaa myös taustatietoja yrityksestä ja mahdollisesti referenssejä ostopäätöksen tueksi. Säännöllisesti päivittyvä sisältö tuo uusia kävijöitä ja säilyttää vanhojen kävijöiden kiinnostuksen.

Kerro siis selkeästi ainakin seuraavat tiedot:

  • mitä palveluita tarjoat ja missä
  • lyhyt mutta informatiivinen kuvaus jokaisen palvelun sisällöstä
  • palveluiden hinnat tai hinnoitteluperusteet
  • jos myyt tuotteita, on sitä parempi, mitä enemmän infoa pystyt asiakkaalle tarjoamaan.

Kerro tuotteista ainakin seuraavat asiat:

  • tuotteen ominaisuudet; koko, väri, malli, lisävarusteet jne
  • hinta
  • käyttöohjeet
  • vaihto- ja palautusehdot
  • toimitusehdot

Kun kerrot palveluistasi ja tuotteistasi mahdollisimman selkeästi ja informatiivisesti, pääset heti askeleen edelle kilpailijoita ja annat yrityksestäsi luotettavan ja asiantuntevan kuvan. Muista kehottaa asiakkaita kysymään lisätietoja − näin pääset suoraan juttusille jo kiinnostuneen asiakkaan kanssa!

Näytä, mitä teet

”Tärkeintähän on näyttää hyvältä”. Väärin. Pelkkä hyvältä näyttäminen ei riitä. Visuaalisuuden pitää tukea sivuston tavoitteita ja sisältöä sekä auttaa kävijää vakuuttavan ja luotettavan kuvan antamisessa. Mieti kivijalkamyymäläsi sisustusta ja viihtyvyyttä samalla, kun pohdit kotisivujesi tyylikkyyttä. Tekisitkö kotisivujesi suunnittelussa samoja ratkaisuja esimerkiksi tuotesijoittelussa kuin kivijalkamyymälässäsi?

Kuvat ovatkin kotisivuilla keskeisessä roolissa. Niillä voidaan paitsi tehdä sivuista visuaalisesti kiinnostavat, myös ennen kaikkea tarjota arvokasta informaatiota asiakkaille. Jos vuokraat esimerkiksi autoja, useimmat asiakkaat haluavat nähdä, minkälaisesta autosta on kyse; pelkkä esittelyteksti ei riitä. Jos taas toimit parturi-kampaajana, mikä onkaan parempi keino näyttää osaamistasi uusille asiakkaille kuin kuvagalleria toteuttamistasi leikkauksista, värjäyksistä tai kampauksista?

Olipa kyse sitten tuotteista tai palveluista, kuvilla pystyt vakuuttamaan asiakkaat aivan eri tavalla kuin pelkillä teksteillä. Asiakas kokee, ettei osta ”sikaa säkissä”, kun palveluntarjoajan työnjälkeen tai tuotteeseen pystyy tutustumaan jo etukäteen. Myös henkilökunnan kuvat ovat hyvää kuvasisältöä kotisivuille; on kiinnostavaa nähdä, kuka työn tekee.

Vaikka sivuston ulkoasu on suunniteltu ensisijaisesti kävijöitä varten, vaikuttaa se myös hakukoneoptimointiin ja hakukonenäkyvyyteen. Jos vierailijat viipyvät kotisivuillasi pitempään, Google arvioi, että sivuillasi on mielenkiintoista sisältöä, jolloin arvosi hakutuloksissa nousee.

Tarjoa hyötyä ja lisätietoa

Kotisivujen tärkein tehtävä on kerätä suppilon lailla mahdollisimman paljon kävijöitä ja kääntää (konvertoida) heidät ostaviksi asiakkaiksi. Suurin viisaus kotisivujen suunnittelussa onkin hyvä asiakasymmärrys. Sinun tulee tietää, millaisia asiakkaita haluat tavoitella ja missä tilanteissa he tarvitsevat yritystäsi. Sivustollasi vieraileville on osattava tarjoilla heidän etsimänsä asiat ja vakuuttaa heidät tarjonnastasi, jotta he tekisivät ostopäätöksen.

Yksi hyvä keino erottautua kilpailijoista on tarjota asiakkaalle jotakin maksutonta hyötyä kotisivuillasi. Kerro esimerkiksi ammattilaisen vinkkejä, pieniä niksejä tai ohjeita liittyen alaasi, tuotteisiisi tai palveluihisi. Edellä mainittujen ohella helppoa hyötysisältöä kotisivuille ovat myös usein kysytyt kysymykset -osio, joiden vastauksiin saa ujutettua paljon hyvää tietoa ja samalla esiteltyä yrityksen asiantuntijuutta. Ja kun tunnet asiakkaasi ja heidän tarpeensa, osaat

Näillä keinoilla tarjoat asiakkaalle hyötyä, tietoa ja neuvoja ja parhaimmassa tapauksessa sitoutat asiakkaat asioimaan juuri sinun yrityksesi kanssa. Myös linkitykset relevanteille, aiheeseen liittyville sivustoille auttavat asiakasta ja helpottavat selailua. Älä kuitenkaan linkitä suorien kilpailijoidesi sivuille.

Tee yhteydenotto, ajanvaraus tai tilaus helpoksi

Kun asiakas on kiinnostunut yrityksesi tuotteista tai palveluista, haluaa hän todennäköisesti ottaa yhteyttä joko kysyäkseen lisää tai tilatakseen palvelun tai tuotteen. Siksi yrityksen yhteystietojen, erityisesti puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen, tulee olla hyvin näkyvissä ja klikattavissa. Tee siis yhteydenotto mahdollisimman helpoksi esimerkiksi linkittämällä edellä mainitut tiedot, jolloin käyttäjä pääsee yhdellä klikkauksella joko suoraan soittamaan tai kirjoittamaan meiliä.

Toinen kotisivujen vakiovaruste yhteydenottoon on lomake, jonka avulla yhteydenotto tai tilaus on helppoa ja nopeaa. Ja kun haluat palvella asiakkaitasi entistäkin paremmin, voit liittää sivustoosi sähköisen ajanvarauspalvelun; asiakkaat voivat tarkastella, varata ja perua aikoja joustavasti, milloin heille parhaiten sopii.

Yksi hyvä vaihtoehto lomakkeelle on chat tai chatbot. Moderni chatbot auttaa asiakasta vuorokauden ympäri ja pystyy ratkomaan jo suurimman osan asiakkaan ongelmista. Chatin kautta asiakkaasi tavoittaa sinut silloin, kun hän itse haluaa ja saa parhaassa tapauksessa asiansa hoidettua. Pelkästään se, että chat vie asiakkaan pyynnön eteenpäin sinulle hoidettavaksi, on asiakkaalle tieto siitä, ettei hänen tarvitse enää asiasta murehtia. Chatin kautta saat myös tehokkaasti liidejä ja tarjouspyyntöjä.

Selkeät ja modernit kotisivut palvelevat asiakkaitasi parhaiten

”Löytyykö sieltä mitään?” Selkeällä sivustorakenteella autat etsijää löytämään nopealla vilkaisulla yrityksesi tarjoamat palvelut ja tuotteet. Sivustosi rakenne ratkaisee millainen käyttökokemus asiakkaalle jää. Tee sivuillasi liikkumisesta helppoa, yksinkertaista ja loogista.

Asiakkaat arvioivat yritystäsi kotisivujesi perusteella. Vaikka olisit alasi paras toimija, vanhanaikaiset, hitaat sekä sisällöllisesti köyhät sivut voivat pudottaa sinut pois kilpailusta. Uusien kotisivujen ei tarvitse olla visuaalista ilotulitusta tai täynnä ylistävää mainostekstiä, vaan tärkeintä on, että sivut toimivat moitteettomasti kaikilla laitteilla, ne ovat raikkaan näköiset ja potentiaaliset asiakkaat löytävät helposti tarvitsemansa tiedot palveluistasi. Näin asiakkaat kykenevät tekemään yhteydenotto- tai ostopäätöksen, ja tämä onkin kotisivujen tärkein tehtävä.

Jos sivusi latautuvat mateluvauhdilla, voit olla varma, että vierailija klikkaa jollekin toiselle sivustolle. Tutkimusten mukaan neljäsosa ihmisistä tekee niin, jos sivun lataaminen kestää yli neljä sekuntia. Mobiilikäyttäjistä 74 prosenttia vaihtaa maisemaa, jos sivut latautuvat yli viisi sekuntia. Hitaasti latautuvat nettisivut haittaavat siis bisnestäsi. Hyvin tehdyt ja optimoidut sivut latautuvat vauhdilla, mikä lisää liikennettä kotisivuillasi ja kiihdyttää näin liiketoimintaasi.

Eri päätelaitteille muokkautuva sivusto antaa miellyttävän kokemuksen myös mobiililaitteita käyttäville asiakkaille. Googlekin arvostaa responsiivisia eli eri päätelaitteille automaattisesti skaalautuvia sivustoja ja nostaa ne näkyvyydessä ei-responsiivisten ohitse. Sitä luulisi, että nykypäivänä kaikki kotisivut ovat mobiiliystävällisiä, mutta valitettavasti näin ei aina ole.

Miten sinun kotisivusi palvelevat asiakkaitasi? Tee maksuton testi! 

Fonecta auttaa sinua hankkimaan toimivat kotisivut yrityksellesi

Suunnitteletko uusien kotisivujen hankkimista yrityksellesi tai nykyisten päivittämistä? Fonecta tekee ajanmukaisia kotisivuja kaiken kokoisille yrityksille pitkällä kokemuksella. Olemme toteuttaneet kotisivut jo yli 10 000:lle suomalaiselle yritykselle. Ota yhteyttä, niin suunnittelemme ja toteutamme yrityksellesi toimivat verkkosivut.

Artikkelia on päivitetty 09.06.2023